زنگ خطر افزایش نرخ تورم و فقر به صدا درآمد

نرخ تورم مواد غذایی در جهان همچنان رو به افزایش است و این موضوع زنگ خطری برای امنیت غذایی در سراسر جهان به صدا درآورده است. بر اساس داده‌های اخیر بانک جهانی، قیمت محصولات کشاورزی و غلات، عامل اصلی این افزایش نگران‌کننده است.

به گزارش رصد روز، نرخ تورم مواد غذایی در جهان همچنان رو به افزایش است و این موضوع زنگ خطری برای امنیت غذایی در سراسر جهان به صدا درآورده است. بر اساس داده‌های اخیر بانک جهانی، قیمت محصولات کشاورزی و غلات، عامل اصلی این افزایش نگران‌کننده است.

بررسی شاخص‌های مورد بررسی، قیمت این محصولات نسبت به آخرین به‌ روزرسانی (۱۱ آوریل) یک درصد افزایش داشته، این در حالی که قیمت غلات، ذرت و گندم ۲ درصد و برنج یک درصد کاهش یافته است.

هرچند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، قیمت ذرت ۳۴ درصد، گندم ۱۷ درصد و برنج ۲۴ درصد کاهش یافته، اما در مقایسه با سال ۲۰۲۰ همچنان بالاتر بوده و با افزایش ۱۵ درصدی ذرت، ۳ درصدی گندم و ۴۷ درصدی برنج همراه بوده و این افزایش قیمت‌ها، پیامدهای ناگواری برای بسیاری از مردم در دنیا به همراه داشته است.

براساس گزارش انجمن غلات، نرخ تورم مواد غذایی در ۵۷ درصد از کشورهای کم‌درآمد، ۶۴ درصد از کشورهای با درآمد متوسط پایین، ۳۳ درصد از کشورهای با درآمد متوسط بالا و ۱۳ درصد از کشورهای با درآمد بالا از ۵ درصد فراتر رفته است.

در گزارش بانک جهانی به این نکته اشاره شده که در شرایط واقعی، تورم قیمت مواد غذایی از تورم کلی در نزدیک به ۴۹ درصد از ۱۶۶ کشوری که شاخص CPI مواد غذایی و شاخص کل CPI هر دو موجود بوده، بیشتر است.

طبق گزارش بانک جهانی، در حال حاضر ۲۸۲ میلیون نفر در ۵۹ کشور و منطقه با سطوح بالایی از گرسنگی حاد روبرو هستند که از هر ۵ نفر، یک نفر به کمک فوری نیاز دارد، با توجه به این آمار می‌توان گفت این تعداد ۲۴ میلیون نفر بیشتر از سال قبل بوده‌اند. براساس این داده‌ها، تشدید این شرایط به دلیل افزایش پوشش گزارش از بحران غذایی و همچنین وخامت شدید امنیت غذایی در نوار غزه و سودان است، بانک جهانی هشدار می‌دهد که اگر اقدامات فوری برای مقابله با این بحران انجام نشود، اوضاع بدتر خواهد شد.

براساس داده‌های اعلام شده در مجموع، برای چهارمین سال متوالی، ۲۲ درصد از مردم جهان با ناامنی غذایی حاد روبرو هستند که بیشتر از سطح قبل از پاندمی کرونا است. این آمارها نشان‌دهنده ضرورت اقدامات جهانی برای حل بحران غذا و تضمین دسترسی همه افراد به غذای کافی و مغذی است.

براساس گزارش بانک جهانی، کشورها باید با همکاری یکدیگر، تولید غذا را افزایش دهند، تجارت را تسهیل کنند و به نیازهای فقیرترین و آسیب‌پذیرترین افراد رسیدگی کنند. بانک جهانی معتقد است، تنها با اتخاذ یک رویکرد جهانی و همبسته می‌توانیم به گرسنگی پایان دهیم و امنیت غذایی را برای همه در سراسر جهان تضمین کنیم.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار