زیان انباشته بانک شهر به ۱۴ برابر سرمایه ثبت شده رسید / انحلال یا تغییر؟

طبق صورتهای مالی بانک شهر منتهی به پایان آذرماه سال جاری زیان انباشته بانک شهر به 219 هزار و 701 میلیارد ریال رسیده است. کاهش 16 درصدی سود سهام پرداختنی و سپرده های پس انداز و مشابه از دیگر مواردیست که می توان در صورتهای مالی این بانک مشا...

به گزارش اختصاصی رصد روز ، بانک شهر مدتهاست حال و روز مناسبی ندارد و اگر بنا باشد موضوع ادغام چند بانک دیگر در یکی از بانکهای دولتی اتفاق بیفتد می توان از بانک شهر به عنوان یکی از گزینه های اصلی نام برد زیان انباشته بالا در کنار حجم بالای شرکتهای تابعه و زیر مجموعه و عدم بازدهی مناسب در صورتهای مالی همه و همه تأئید کننده وضعیت بغرنجی است که بانک شهر را در آن می بینیم. صورتهای مالی بانک شهر تقریر گزاره هائیست که گفته شد.

 

طبق صورتهای مالی بانک شهر منتهی به پایان آذرماه سال جاری زیان انباشته بانک شهر به ۲۱۹ هزار و ۷۰۱ میلیارد ریال رسیده است. کاهش ۱۶ درصدی سود سهام پرداختنی و سپرده های پس انداز و مشابه از دیگر مواردیست که می توان در صورتهای مالی این بانک مشاهده کرد.

 

 

سرمایه ثبت شده بانک شهر ۱۵ هزار و ۵۵۷۲ میلیارد ریال است که با در نظر گرفتن زیان انباشته این بانک نسبت قابل توجهی به دست می آید. زیان انباشته بانک شهر ۱۴ برابر سرمایه ثبت شده آن است که می تواند پیام بدی برای نظام بانکی باشد.

 

چالش های این بانک البته یکی دوتا نیست. در پایان سال ۹۸ نیز تعداد قابل توجهی از شرکتهای تابعه و زیر مجموعه این بانک با زیان انباشته روبرو بودند. شرکتهایی مانند جهان اقتصاد و سرمایه آتیه ایرانیان ، صرافی شهر ، مسکن و عمران آتیه کیش ، ساختمان و عمران شهر پایدار و لیزینگ شهر از آن جمله هستند. البته شرکت راهبرد هوشمند شهر نیز با کاهش ۴۷ درصدی سود انباشته روبرو شد.

 

خبرها و تحلیلهایی که درباره عملکرد نظام بانکی کشور وجود دارد در کنار چنین کارنامه ضعیفی مطمئناً تصویر بانکداری کشور را شفاف و روشن ترسیم نمی کند و باید از مدیران آن خواست که اگر نمی توانند فکری به حال وضعیت موجود بکنند کنار کشیده تا شاید با تزریق افراد جدید و یا تصمیم گیری در مورد انحلال بانک وضعیت بهتری را شاهد باشیم.

 

تنها نگاهی به وضعیت هزینه ها برای اداره یک بانک نشان می دهد که ادامه ندادن با برخی از بانکها حتما شرایط بهتری را ایجاد می کند. با ۲۱۹ هزار و ۷۰۱ میلیارد ریال که با دلار آزاد ۹۵۶ هزار و ۶۳۶ دلار می شود می توان کارهای زیادی انجام داد و یا اصلا با تدبیر بهتر چند بانک جدید راه انداخت تا سوءمدیریت چنین بانکهایی از حافظه اقتصادی پاک شود.

 

 

بیشتر بخوانید:

ابهام در اعطای تسهیلات ۳۵ هزار میلیارد ریالی بانک شهر + سند / اعتبارات بانک پاسخ دهد

عدم انتشار لیست تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط در بانک شهر با کدام توجیه؟

آقای درخشنده به داد بانک شهر برسید سایر صندلی ها را رها کنید

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار