سعید محمد: ۱۷ درصد از سرمایه گذاری خارجی کشور از مناطق آزاد است

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: پارسال در مجموع ۱۶۳ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی داشتیم که ۱۷ درصد از سرمایه گذاری خارجی کل کشور را تشکیل می‌دهد.

به گزارش رصد روز،  سعید محمد می گوید: امروز ۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان پروژه در قالب ۸۲ طرح به افتتاح رسید. این پروژه ها شامل ۳۹ پروژه صنعتی، ۳۹ پروژه عمرانی و ۴ پروژه کشاورزی است که در ۵ منطقه آزاد و ۷ منظره ویژه اقتصادی با اشتغالزایی ۸ هزار نفر ایجاد شد.

او گفت: در سال ۱۴۰۰، ۳۶ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری داخلی در مناطق آزاد و ۶۴ هزار میلیارد تومان در مناطق ویژه شکل گرفته است. به لحاظ سرمایه گذاری خارجی هم ۱۴۸ میلیون دلار در مناطق آزاد و ۱۵ میلیون دلار در مناطق ویژه شکل گرفته است.

به گفته او، ۱ میلیارد و ۹۶ میلیون دلار ارزش صادرات (غیر نفتی) از مناطق آزاد به خارج از کشور و ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار (نفتی و غیر نفتی) ارزش صادراتی از مناطق ویژه است. همچنین، ارزش واردات از مناطق آزاد ۱ میلیارد و ۱۰۶ میلیون دلار و ۳ میلیارد و ۵۹۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ بوده است. به این معنی که تراز تجاری مناطق ویژه در سال ۱۴۰۰، ۱۱ میلیارد دلار مثبت بوده است.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار