سمت و سوی بازار سرمایه در هفته جدید و گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری

برای مدتی طولانی تقاضا در بازار زیاد بود و رقیبی برای آن وجود نداشت. به تدریج عرضه‌ها شروع به رشد کرده و هفته گذشته طی سه روز بازار با عرضه‌های شدید روبرو شد که چهارشنبه به اوج خود رسید.عرضه‌ها قوی شده و تقاضا مجبور شده خود را کنار بکشد، ...

به گزارش رصد روز ، بورس تهران هفته پر عرضه ای را پشت سر گذاشت. از مهمترین اتفاقات هفته ای که گذشت، افزایش نرخ سود بانکی، شیب ملایم دلار و اظهار نظر مقامات مختلف در مورد حمایت از بازار سرمایه بود. طبق روال هر هفته، خبرنگاران نظرات کارشناسان بازار سرمایه در خصوص وضعیت بازار سرمایه را جویا شده اند و چکیده نظرات برخی کارشناسان را اینجا می خوانید.

 

ساسان شاه ویسی کارشناس مسائل اقتصادی:  
۱۳۹۹/۰۴/۲۶ – ۱۱:۳۷

وضعیت فعلی بازار سرمایه کشور را مناسب ارزیابی نمیکنم چرا که بازارهای مالی ما، رابطه معناداری با یکدیگر ندارند. روز گذشته از افزایش نرخ سود سپرده های بانکی خبر دادند و به نظر می رسد این خبر، میتواند در کوتاه مدت شوکی برای اقتصاد ما باشد. معمولا تغییرات نرخ سود سپرده های بانکی هر ساله در آبان ماه انجام می شد؛ حال آنکه در طول ۴ ماه اخیر، ۲ بار نرخ سود سپرده های بانکی را تغییر داده اند. این تغییر پیاپی نشان می دهد دولت برای تحقق منافع خود، برنامه هایی برای بازار سرمایه داشته که محقق نشده و حالا، سیاست خود را تغییر داده است. تغییر نرخ سود بانکی علاوه بر آنکه بازار سرمایه را دچار چالش می کند، بانک ها را هم در معرض تغییرات جدیدی قرار می دهد و از همه مهمتر، بازارهای مصرفی را که سازنده سایر بازارها هستند، دچار اختلال خواهد کرد.

علی یوسفیان، کارشناس بازار سرمایه:
۱۳۹۹/۰۴/۲۶ – ۱۱:۳۶

تصمیم دولت بر این است که بازار مرتبا بالا رفته و سیستم‌های تصمیم گیری به دلیل این کنترل‌ها پیچیده می‌شود.
تمام توجه‌ها به سهم‌های کلیدی که شاخص را تغییر داده یا با صف‌های طویل و منفی نشدن آن‌ها معطوف شده است، وارد کردن برخی ملاحظات در بازار تنها پیچیدگی را زیاد می‌کند.
تصمیم‌های دولت که به هر قیمتی بخواهد روند مثبت بازار را حفظ کند انجام شدنی نخواهد بود چرا که بورس دستور پذیر نیست.

شاهین احمدی، کارشناس بازار سرمایه:
۱۳۹۹/۰۴/۲۶ – ۱۱:۳۵

بازار در حال ورود به فاز توقف یا اصلاح بود اما؛ محرک‌های قوی اعم از تجدید ارزیابی‌ها و نرخ برابری ریال و دلار خیلی تعیین کننده است.
دلار در حال تقویت به ریال بوده و بر اقبال بازار بسیار اثر گذار است. کما اینکه در تهدید کرونا، برخی کشور‌ها خوشبین به برطرف شدن بیماری شده و این امر باعث در پیش گرفتن روند خوب کامودیتی هاست.
بخشی از بورس کشور نیز کامودیتی محور است از قبیل کانی‌های فلزی، ذوب و فلزات، اما در حال حاضر محرک اصلی بازار، تجدید ارزیابی است.

ولید هلالات، کارشناس بازار سرمایه:
۱۳۹۹/۰۴/۲۶ – ۱۱:۳۵

اثر آزادسازی سهام عدالت به لحاظ روانی بیشتر از جنبه واقعی آن است.
آزادسازی سهام عدالت در ابتدا ترس زیادی ایجاد کرد، بعد از برطرف شدن تاثیر روانی، ترس‌ها برطرف شده و اثر عرضه این سهام را در بازار شاهد نبودیم.
نقدینگی زیادی در حال ورود به بازار بوده و آزادسازی سهام عدالت قطعا تاثیر گذاشته و فشار عرضه را بالا می‌برد، اما تاثیر روانی آن بیشتر از واقعیت است.

علی یوسفیان، کارشناس بازار سرمایه :
۱۳۹۹/۰۴/۲۶ – ۱۱:۳۴

برای مدتی طولانی تقاضا در بازار زیاد بود و رقیبی برای آن وجود نداشت. به تدریج عرضه‌ها شروع به رشد کرده و هفته گذشته طی سه روز بازار با عرضه‌های شدید روبرو شد که چهارشنبه به اوج خود رسید.عرضه‌ها قوی شده و تقاضا مجبور شده خود را کنار بکشد، حساسیت بازار نیز بر سهام عدالت نیست.

مهرزاد منتظری مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سبدگردان آگاه:
۱۳۹۹/۰۴/۲۶ – ۱۱:۳۴

واقعیت این است که در حال حاضر بازارسرمایه، بازار گرانی است و سرمایه‌گذاری در این بازار، بدون ریسک نیست؛ ولی نمی‌توان به مردم توصیه کرد وارد این بازار نشوند؛ چراکه با موج نقدینگی، این بازار هم روند صعودی دارد و فعلا هم دولت اقدام خاصی در راستای کنترل بازار سرمایه انجام نداده است. البته دستور افزایش شناوری سهم‌ها صادر شده، ولی اعمال محدودیت در روند معاملات بازارها، هیجان مردم را بیشتر خواهد کرد.
بهترین راهکار برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری‌ها، متنوع ساختن سبد سرمایه‌گذاری‌ها است؛ بهتر است مردم عادی اقدام به سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار نکنند و از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری اقدام به ورود به این بازار کنند. برای سرمایه گذاری از طریق برخی صندوق‌های سرمایه گذاری، نیازی به اخذ کد بورسی هم نیست و با یک مرحله مراجعه و احراز هویت، امکان صدور یونیت‌های سرمایه گذاری وجود دارد و در خرید و فروش‌های بعدی هم نیازی به مراجعه حضوری نخواهد بود.

مهدی ساسانی کارشناس بازار سرمایه:
۱۳۹۹/۰۴/۲۶ – ۱۱:۳۳

در مقطع فعلی همچنان بازار سرمایه از بازار‌های ارز و طلا و مسکن، جذاب‌تر است و به نظر می‌رسد تا پایان سال جاری، این بازارمناسب‌ترین بازار برای سرمایه گذاری خواهد بود.
گروه پالایشی، بانکی و خودرویی از قبل مورد توجه بازار بوده است. به نظر می‌رسد از اینجا به بعد صنایع فلزی، سنگ آهنی و سیمانی، در کانون توجهات بازار قرار بگیرند.

 

 

بورس نیوز

مطالب مرتبط

آخرین اخبار