سهم تحصیل‌کرده‌ها از بازارکار چقدر است؟ + نمودار

به گزارش رصد روز، در بهار ۱۴۰۲ سهم جمعیت بیکار فارغ‌التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران ۴۰.۸درصد بوده است، بررسی تغییرات این شاخص نشان می‌دهد که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱.۱درصد افزایش داشته است. یکی از شاخص‌هایی که می‌تواند نشان‌دهنده وضعی...

به گزارش رصد روز، در بهار ۱۴۰۲ سهم جمعیت بیکار فارغ‌التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران ۴۰.۸درصد بوده است، بررسی تغییرات این شاخص نشان می‌دهد که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱.۱درصد افزایش داشته است.

یکی از شاخص‌هایی که می‌تواند نشان‌دهنده وضعیت بازار کار فارغ‌التحصیلان آموزش عالی باشد، سهم این افراد از کل شاغلان و بیکاران کشور است. برای محاسبه سهم شاغلان فارغ‌التحصیل آموزش عالی، تعداد افرادی که شاغل بوده و از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند را بر تعداد کل افراد شاغل در کشور تقسیم می‌کنند. تمام افرادی که در دایره این محاسبات قرار می‌گیرند در سن اشتغال بوده و سنی معادل ۱۵ سال یا بیش‌تر دارند.

بر همین اساس، سهم بیکاران فارغ‌التحصیل آموزش عالی برابر با نسبت جمعیت بیکار فارغ‌التحصیل بر جمعیت کل بیکاران کشور است. در این محاسبات، بیکار فردی در نظر گرفته می‌شود که اگرچه شغل ندارد اما یا در جستجوی کار است و یا اگر شغلی برای او پیدا شود تمایل به کار کردن دارد. بنابراین اگر یک فارغ‌التحصیل دانشگاهی در جستجوی شغل نباشد یا تمایلی به کار کردن نداشته باشد، در این محاسبه قرار نمی‌گیرد.

سهم زنان بیکار فارغ‌التحصیل شده از دانشگاه از کل بیکاران در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته تغییر نکرده اما سهم مردان بیکار فارغ‌التحصیل افزایش یافته است. آمارها نشان می‌دهد که در بهار ۱۴۰۲ تنها ۲۶.۵ درصد شاغلان کشور را افراد درس خوانده در دانشگاه تشکیل می‌دهد. سهم مردان شاغل فارغ‌التحصیل از کل شاغلان کشور در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته تغییر نکرده اما سهم زنان شاغل درس‌خوانده در دانشگاه از کل شاغلان کاهش یافته است.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار