شرط صعود بازار سرمایه چیست؟

بازار سهام در ادامه روند رو به افتی که طی چند هفته اخیر و در نتیجه انتظار برای اتخاذ تصمیمات مثبت دولت و بانک‌مرکزی به آن دچار شده، سومین هفته اردیبهشت را نیز با نوسانات منفی پشت‌سر گذاشت.

به گزارش رصد روز، شاخص‌کل بورس ۲.۰۲‌درصد منفی بود و ۶۰۰‌میلیارد‌تومان نقدینگی دیگر نیز از مولدترین بازار کشور خارج شد، اما بازاری که سودآوری صنایع فعال در آن در نتیجه اتخاذ و تداوم سیاست‌های انقباضی توسط دولت و بانک مرکزی تحت‌الشعاع قرارگرفته، در انتظار یک داروی نجات‌بخش برای بهبود این وضعیت است. افزایش نرخ دلار در سامانه نیما که به یک مطالبه عمومی در بین فعالان و کارشناسان بازار تبدیل‌شده، اما موضوع موردعلاقه بانک‌مرکزی نیست و هنوز در این‌باره مقاومت‌های جدی دیده می‌شود؛ این در حالی است که با این اختلاف ۵۰‌درصدی به‌زعم برخی از کارشناسان عملا تولیدکنندگان در حال تنبیه هستند و سرمایه‌گذاران نیز فرار را بر قرار در بازار سهام ترجیح می‌دهند.

شرط صعود بازار
نیما میرزایی، تحلیلگر بازار سرمایه در این‌باره گفت: بازار سهام در هفته‌های اخیر در وضعیت نوسانی قرار گرفته‌است و به‌طور مشخص افزایش و کاهش تنش‌ها بر روی قیمت سهام هم تاثیرگذار بوده‌است، اما با توجه به وضعیت متغیر‌های اثرگذار بر بازار سرمایه و تورم انتظاری موجود در جامعه انتظار می‌رفت بازار سرمایه نیز بتواند به مرور خود را احیا کند و ما شاهد رشد قیمتی باشیم؛ در این شرایط شاهد بودیم، اما مجددا بانک‌مرکزی سیاست انقباضی شدیدی را آغاز کرد و با عرضه ۳۵ همت اوراق دولتی گرد ناامیدی را بر بازار سرمایه پاشید.

وی ادامه داد: این موضوع باعث برگشت رو به پایین قیمت‌ها در هفته‌جاری شد؛ موضوعی که در ادامه هم با فشار اخبار مربوط به ۱۲۰ همت اوراق اخزا موجب افزایش بی‌میلی خریداران به خرید سهام شد و ترجیح پول‌های بزرگ همچنان بر سرمایه‌گذاری در بازار بدون‌ریسک اوراق است. مهم‌ترین خبر تاثیرگذار در شرایطی که متغیر‌های بازار سرمایه در هفته‌جاری به ثبات نسبی رسیده بودند، اخبار مربوط به انتشار گسترده اوراق دولتی بود که موجب افزایش عرضه‌ها در بازار شد.

میرزایی خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که برخلاف سیاست‌های انقباضی شدید بانک‌مرکزی درخصوص نرخ بهره و انتشار اوراق بازار افت‌های شدیدی را تجربه نمی‌کند و در وضعیت کم‌رمق با اصلاح اندک قیمتی، بیشتر اصلاح نمادی را شاهدیم. از این حیث بازار نشان می‌دهد می‌تواند با اتمام رویه فعلی بانک‌مرکزی و دولت یا انتشار اخبار مثبت و تاثیرگذار روی سودآوری شرکت‌ها مجددا با اقبال پول‌های بزرگ مواجه شود و از شرایط کم‌ریسک فعلی حرکت رو به بالایی را ثبت کند.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار