شگفتی سازی ذوب آهن اصفهان در سخت ترین شرایط تولیدی چند دهه اخیر

در ماههای گذشته چالشهای جدی حاکم بر کارخانجات فولادی سبب شده تا شاهد افت و خیزهای زیادی در میزان تولید و صادرات محصول نهایی باشیم. ناترازی قیمت تمام شده محصولات در مقایسه با قیمت پایین فرآورده ها علیرغم حفظ کیفیت و چالشهای موجود در موضوع ...

در ماههای گذشته چالشهای جدی حاکم بر کارخانجات فولادی سبب شده تا شاهد افت و خیزهای زیادی در میزان تولید و صادرات محصول نهایی باشیم. ناترازی قیمت تمام شده محصولات در مقایسه با قیمت پایین فرآورده ها علیرغم حفظ کیفیت و چالشهای موجود در موضوع انرژی و مواد اولیه وارداتی مانند کک تهدید جدی کارخانجات فولادی بوده به طوریکه این مسئله موجب نگرانی بسیاری فعالان حوزه فولاد شده و برنامه مشخصی نیز از سوی وزارت صمت در جهت مرتفع کردن این موضوع به چشم نمی خورد.

به گزارش اختصاصی رصد روز،  فروش خارج از بورس کالا  توسط برخی تولیدکنندگان عملاً گردش مالی واحدهای تولیدی زیادی را تحت الشعاع قرار داده و رانت گسترده ای را در بازار رقم زده و در شرایطی که انتظار می رفت تا نهادهای نظارتی با پیگیری جدی این مسئله بانیان وضعیت موجود را متنبه کنند عملاً مشاهده می شود که تولیدکنندگان خود باید چاره ای برای برون رفت از اوضاع فعلی داشته باشند.

بالا بودن هزینه های حمل و نقل، قیمت های انرژی و محدودیت های ارزی و قطعی گسترده برق در شبکه تولید در تابستان سال جاری نفسهای تولید را در یکی از بزرگترین سبدهای تولید ناخالص داخلی به شماره انداخت.

در این شرایط ذوب آهن اصفهان اقدام به شناسایی فرصت های جدیدی کرد که نتایج آن تولید محصولات جدید مانند انواع ریل، پروفیل های جدید و فولادهای ضد زنگ بود. ذوب آهن اصفهان در عین حال توانست تا در یکی از سخت ترین شرایط تولیدی چند دهه گذشته اولین محموله میلگرد خود را به اروپای شرقی صادر کند.

ذوب آهن همچنین توانست با اتکاء بر برنامه ریزیهای صورت گرفته محصولاتی مانند ریل، کلاف، میلگردهای ساده، آرک و شمش چدن و ورق سازه های فلزی را در بورس کالا عرضه نماید. این شرکت همچنین با وجود همه محدودیت های دستوری در داخل میزان صادرات تیرآهن، میلگرد و کلاف را به ترتیب به میزان ۸، ۹۲ و ۶۰ درصد افزایش داد.

دستاوردهای ذوب آهن اصفهان در شرایطی رقم می خورد که یکی از تبعات اصلی افزایش تورم در کشور افزایش بهای تمام شده محصولات کاهش سودآوری شرکتهاست در عین حال نباید از اصلی ترین نتایج افزایش نرخ ارز مانند افزایش قیمت مواد اولیه وارداتی و همچنین قیمت قطعات تجهیزات غافل شد. مدیران ذوب آهن اصفهان با شناسایی این تهدیدات اقدام جایگزینی مناسبی را در دستور کار قرار دادند؛

اولین اقدام جدی و جهادی مدیران ذوب آهن اصفهان افزایش عمق توسعه و بومی سازی بود تا ضربه گیر مناسبی در برابر نوسانات تورمی باشد این شرکت همچنین در جهت پیشبرد طرحها به تأمین منابع مالی ارزان قیمت پرداخت. اثرگذاری نرخ ارز بر میزان تولید سبب شد تا مدیریت ذوب آهن اصفهان از منابع داخلی در جهت تأمین حداکثری مواد اولیه استفاده نماید و در کنار این موضوع بازارهای صادراتی هدف را توسعه دهد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار