صندوق‌های سرمایه‌گذاری اهرمی چه تاثیری در بورس دارند؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: صندوق‌های سرمایه گذاری اهرمی سبب افزایش بازدهی ارزش معاملات می‌شوند، اما نباید نادیده گرفت که در کنار چنین مزیتی معایبی را، چون بیش‌تر شدن مقدار ریسک نیز به همراه دارد.

به گزارش رصد روز، کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه در مورد صندوق‌های سرمایه گذاری اهرمی و تاثیر آن بر بازار سرمایه، اظهار کرد: قبل از آنکه بخواهیم تفسیری را از صندوق‌های سرمایه گذاری اهرمی به عمل آوریم لازم است کمی به بحث کاربرد اهرم‌ها در بورس بپردازیم، به طور مثال یکی از مزایای ابزار‌های مذکور این هست که به کمک آن‌ها می‌توانیم در بازار‌های مانند فارکس ارزش معاملاتی خود را در یک سهم گا‌ها دو یا سه برابر کنیم.

او افزود: اهرم‌ها سبب می‌شوند که سود یا بازده یک شخص در معاملات افزایش پیدا کند از طرف دیگر نباید نادیده گرفت که آن‌ها به موازات مزایا، معایبی را هم همانند بیش‌تر شدن ریسک نیز به دنبال خود دارند. شرکت‌ها برای آن که بتوانند میزان بدهی خود را پوشش دهند و آن را پرداخت کنند، می‌توانند از نسبت‌های اهرمی بهره گیرند.

آسایش اظهار کرد: صندوق‌های اهرمی بدین نحو هستند که اگر اشخاص اقدام به سرمایه گذاری در آن‌ها کنند احتمالا در مقایسه با صندوق‌های دیگر با بازدهی بیشتری مواجه خواهند شد، حال نباید نادیده گرفت علاوه بر مزایای مذکور صاحبان سرمایه در چنین ابزار‌هایی با ضرر‌هایی همچون افزایش ریسک مواجه هستند، چرا که این صندوق‌ها می‌آیند و بر مبنای پولی که در دست دارند اقدام به دریافت اعتبار می‌کنند.

او افزود: چنین صندوق‌هایی در کشور‌های مختلف وجود دارند و مورد بهره گیری زیادی قرار می‌گیرند، صندوق‌های اهرمی بازده نسبت خوبی را دارند و معمولا استفاده از آن‌ها بدین نحو است، که صاحبان آن نوساناتشان را بر اساس پوزیشن‌های مختلفی که طی ماه مختلف به دست می‌آورند انتخاب می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: این صندوق‌ها برای آنکه اعتبار یا اهرم بالاتری را داشته باشند باید اعتباراتی را در قالب وام از بانک‌ها یا کارگزاری‌ها دریافت کنند.

آسایش گفت: این صندوق‌ها در طول معاملاتی که انجام می‌دهند، مجبور هستند تا مبلغی را تحت عنوان سود به مراکزی که از آن‌ها وام گرفتند پرداخت کنند. اکنون در بعضی از سبد گردان‌ها و کارگزاری‌ها از این صندوق‌های اهرمی استفاده می‌شود، که هر کدام از آن‌ها کارایی منحصر به فرد خود را دارند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: به طور کلی صندوق‌های سرمایه گذاری باعث افزایش ریسک می‌شوند، یک اصلی که در بازار سرمایه وجود دارد، این است که هرچه قدرت ریسک پذیری شخصی افزایش یابد بازده بیشتری نیز بدست خواهد آورد.

آسایش در پایان گفت: از آنجایی که در کشور ما متاسفانه فرهنگ ریسک پذیری وجود ندارد و بیش‌تر افرادی که اکنون در بازار سرمایه حضور دارند به صورت مستقیم سرمایه گذاری کرده‌اند، اگر بتوانیم آن‌ها را به سمت این صندوق‌های سوق دهیم سبب افزایش رضایت و کاهش هیجانات آن‌ها در بازار سرمایه خواهد شد.

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

 

اقتصاد ۲۴

مطالب مرتبط

آخرین اخبار