عاقبت قیمت گذاری دستوری / شکاف ۵۱ درصدی قیمت تیبا ۲ با قیمت کارخانه

به گزارش اختصاصی رصد روز ، چالش مهم قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو که سالهاست به صورت فرمولی اشتباه در حال پیاده سازی است وقتی بیشتر عیان می شود که در موعد فروش محصولات کارخانجات خودرویی به شکاف قیمتی حاصل از این سیاستگذاری اشتباه پی می ...

به گزارش اختصاصی رصد روز ، چالش مهم قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو که سالهاست به صورت فرمولی اشتباه در حال پیاده سازی است وقتی بیشتر عیان می شود که در موعد فروش محصولات کارخانجات خودرویی به شکاف قیمتی حاصل از این سیاستگذاری اشتباه پی می بریم.

روشهای مرسوم دنیا که در آن قیمت خودرو توسط جریان بازار ، قیمت گذاری رقابتی ، قیمت گذاری حاشیه ای، ماهیت بازار و قیمت گذاری تولید کنندگان تعیین می گردد در کشورمان پذیرفته نیست و این موضوع سبب شده تا خودروسازان شاهد افزایش زیان انباشته خود باشند. 

در روزهای اخیر که خبر عرضه خودرو در بورس کالا مطرح شده هنوز سرانجامی از ان دریافت نمی شود و در نتیجه باید گفت در خوشبینانه ترین حالت قیمتها در بازار رو به افزایش خواهد بود این در حالیست که میزان سود دلالان در حاشیه بازار بسیار بیشتر از خودروسازان است که باید به آن دقت نظر داشت.

در آخرین مورد نیز باید پیش فروش محصولات سایپا اشاره کرد که در آن قیمت تیبا ۲ در حاشیه بازار ۵۱ درصد بیشتر از قیمت درب کارخانه است.

در حال حاضر قیمت این محصول درب کارخانه ۱۰۶ میلیون تومان بوده که در حالی که در حاشیه بازار با رشد ۵۱ درصدی ۱۶۱ میلیون تومان معامله می شود. در این میان خودروسازان از چندماه پیش تا کنون با افزایش تیراژ خود سعی کردند که عرضه و تقاضا را در بازار به حدنصاب منطقی برسانند اما چیزی که نیاز بازار است پرهیز از فرمول گرایی در تعیین قیمت است و اینکه نهادهای زیادی که در صنعت خودرو دخیل هستند به حداقل ممکن برسند.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار