عجایت جشنواره فجر امسال+ جزئیات

به گزارش رصد روز،  جشنواره فجر یک جشنواره سینمایی ایرانی است که از سال ۱۳۶۱ در تهران برگزار می‌شود. تا به امروز ۴۱ دوره از این مراسم برگزار شده که آخرین آن در بهمن ۱۴۰۱ برگزار شد. چهل و یکمین جشنواره فجر ، با تفاوت های فاحشی در مقایسه با ...

به گزارش رصد روز،  جشنواره فجر یک جشنواره سینمایی ایرانی است که از سال ۱۳۶۱ در تهران برگزار می‌شود. تا به امروز ۴۱ دوره از این مراسم برگزار شده که آخرین آن در بهمن ۱۴۰۱ برگزار شد.

چهل و یکمین جشنواره فجر ، با تفاوت های فاحشی در مقایسه با جشنواره های پیشین برگزار شد و حواشی ای که کم نظیرتر از قبل این روز ها در جشنواره به چشم می خورد مسئله ای بوده که توجه بسیاری از مخاطبان را معطوف خود کرده است. اگرچه با گذشت بیش از نیمی از جشنواره هنوز اسامی هیات داوران به صورت رسمی از سوی دبیر جشنواره اعلام نشده است اما برخی از اهالی رسانه نام ۵ نفر از اعضای هیات داوران بخش سودای سیمرغ جشنواره چهل و یکم را اعلام کردند. بر این اساس، ابراهیم حاتمی‌کیا، محمدرضا شریفی‌نیا، مجید اسماعیلی، مسعود نقاش‌زاده و سیدمحمود رضوی ۵ نفری هستند که داوری آثار ایرانی این دوره را انجام می‌دهند.

جشنواره ای که تماما دولتی است!

می توان گفت جشنواره امسال یک جشنواره کاملا دولتی است؛ با توجه به این که در جشنواره های پیشین حضور کم رنگ و گاه پر رنگ بخش خصوصی به چشم می خورد اما در این دوره حضور پرتعداد فیلم‌هایی که تهیه‌کننده و سرمایه‌گذارشان نهادهای دولتی و شبه‌دولتی هستند نشانی از حضور و تغییرات جدید دولت سیزدهم در سینما است.

حواشی بازیگران و کارگردانان جشنواره فیلم فجر

بخش قابل توجه جشنواره فیلم فجر امسال به حضور کارگردانان و بازیگران فیلم های در حال اکران بر می گردد. اسامی ناآشنایی که در این جشنواره به چشم می خورد نشان می دهد جشنواره امسال از لحاظ حضور فیلمسازان برجسته و نام‌آور دستش خالی است و حضور تعداد کمی از چهره‌های شناخته شده باعث شده است این جشنواره تبدیل به جشنواره گمنام‌ها شود؛ چراکه اغلب کارگردانان این فیلم به عنوان تجربه اول خود به جشنواره نگاه کردند و یا تجریه کافی برای فیلم سازی ندارند.

و اما بازیگران …

جشنوار فجر امسال کمتر روی خوش بازیگران معروف سینما و تلویزیونی را به خود دید ، آنان اغلب بازیگران نوظهوری بودند که در این جشنواره حاضر شدند اما استثناعاتی هم همچون مصطفی زمانی به عنوان بازیگر در فیلم عطرآلود هم وجود داشت.

نشست خبری فیلم عطرالود

قالیچه یا فرش قرمز ؟ مسئله این است!

با آغاز جشنواره فجر و اعلام مدیران مبنی بر حذف مراسم فرش قرمز در جهت عدم تقلید از فرهنگ غربی، استفاده از یک قالیچه و عکاسی در یک سالن کوچک جایگزین این مراسم شده است.پیش از این دبیر جشنواره درباره مراسم فرش قرمز گفته بود: «جشنواره باید با سبک ایرانی اسلامی هماهنگ باشد و نباید با دست فرمان کشورها و فرهنگ غربی کار کنیم.»این در حالی است که مراسم فرش قرمز برای اولین بار در زمان دبیری محمد خزاعی در جشنواره فجر به مراسم‌های این حشنواره اضافه شده بود!

 بازیگر اتاقک گلی: جایگزینی برای جشنواره فیلم فجر نداریم

تینو صالحی بازیگر «اتاقک گلی» درباره ایفای نقش در این فیلم سینمایی و اهمیت جشنواره فیلم فجر سخن گفت.

صالحی درباره اهمیت جشنواره فیلم فجر گفت: به هر حال ما چه بخواهیم چه نخواهیم این جشنواره برای هنرمندان تنها جایی بوده است که تا کنون می‌توانستند حاصل زحماتشان را نشان دهند. ما در ایران جشنواره فیلم جایگزینی نداریم که مثلا بگوییم این جشنواره را نمی‌رویم، ما یک جشنواره معتبر فیلم داریم و آن هم همین جشنواره فیلم فجر است.

 کارگردان «هفت بهار نارنج»: ترجیح دادم فیلمم در جشنواره فجر باشد نه کن و ونیز

من به هیچ عنوان نمی‌توانم بگویم ناراضی هستم و اگر بازهم به عقب بازگردیم همین پلان‌ها را بدون هیچ تغییری ضبط می‌کنم و به همین روال کار را جلو می‌برم، بسیار از «هفت بهار نارنج» راضی هستم.

علیرضا صمدی: موضوع تجاوز دغدغه جهان است

کارگردان فیلم سینمایی «روایت ناتمام سیما» که در چهل و یکمین دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با دیگر فیلم‌های ایرانی و خارجی به رقابت می‌پردازد، معتقد است مسئله تجاوز و جنبش «می‌تو» مسئله امروز جامعه ایرانی و خارجی است.

علیرضا صمدی در پاسخ به این پرسش که چرا چند فیلم‌ امسال در جشنواره به موضوع تجاوز به زنان و جنبش «می‌تو» می پردازند، توضیح داد: زمانی که اتفاق مهمی در سطح جامعه بیفتد، در فیلم‌های تولید شده در سال هم بازتاب پیدا می‌کند. البته فیلم‌هایی مانند «استاد» و «آه سرد» که در جشنواره امسال هم حضور دارند بیشتر موضوع تجاوز را آسیب‌شناسی می‌کنند و شباهتی با فیلم ما ندارند.

این کارگردان در ادامه خاطر نشان کرد: در سطح جهان هم فیلم‌های بسیاری در زمینه تجاوز و «می‌تو» ساخته شده‌اند و اگر به فیلم‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ نگاه کنیم، متوجه آمار زیاد آن‌ها می‌شویم. در نتیجه این مسئله در کشور ما هم پربحث است و درباره آن فیلم ساخته خواهد شد.

صمدی در پایان تاکید کرد: برای ما مهم است قصه‌ای را روایت کنیم که دغدغه جامعه است. برای مثال این چند سال اخیر، فیلم‌های زیادی درباره فقر ساخته می‌شود زیرا دغدغه مردم و جامعه امروزی است.

عکس هایی از جشنواره فجر امسال

جشنواره فجر

جشنواره فجر

جشنواره فجر

جشنواره فجر

جشنواره فجر

مطالب مرتبط

آخرین اخبار