کارنامه شش ماهه ایران خودرو نشان داد

عظیمی کار عظیمی نکرد

بررسی کارنامه عظیمی در ایران خودرو طرح یک سؤال را جدی می نماید که دکترای حقوق دقیقاً بنا بود که چه کاری انجام دهد و یا بالعکس دقیقاً بنا بود که چه کاری را انجام ندهد

به گزارش اختصاصی رصد روز، بدون شک یکی از مهمترین و بزرگترین شرکتهایی که در دوسال گذشته نشان داد که مانند تیمهای متمول عربی میل به تغییر کادر مدیریتی دارد ایران خودرو بود. هرچند که نتیجه تغییرات مدیریتی در بدنه بزرگترین کارخانه خودروسازی کشور تقریباً هیچ بود اما گویا این شرکت خودروسازی سکوی پرتاب و رزومه سازی برای مدیرانیست که تا پیش از ورود به ایران خودرو آنقدر دید ه نمی شدند. خلق زیان پشت زیان از دستاوردهای مدیران رنگارنگی بود که در نهایت نشان دادند شم مدیریتی و قدرت رایزنیشان راهگشای زیان ایران خودرو نیست و البته این سؤال مطرح است که چرا با وجود این مسئله هرگز راضی به استعفاء نیستند و عموماً یا برکنار می شوند یا چاره ای جز استعفاء برایشان باقی نمی ماند؟!!!

علیمردان عظیمی سهامداران را کیش و مات کرد

عظیمی که پیش از ورود به ایران خودرو هم از مدیران با سابقه صنعت خودرو بود احتمالا بیش از همه مدیران اسبق و برخی مدیران فعلی بزرگترین گروه خودروسازی کشور از وضعیت این شرکت خودرویی آگاه بود اما با این حال تصمیم گرفت بر صندلی مدیریتی آبی پوشان جاده مخصوص تکیه بزند تا به قول بازیکنان مافیا دست بچرخد و ببیند که چه خواهد شد.

با انتشار گزارشات مالی ایران خودرو در پایان بهار برخی از رسانه ها و جریانات حامی ایران خودرو در دفاع از عملکرد علیمردان عظیمی مدعی شدند که طی سه ماه قدم نورسیده نمی تواند تحولی بزرگ ایجاد کند و اینطور شد که نگاه منتقدین به آینده معطوف شد تا مشخص شود آیا نیمی از سال می تواند چشم روشنی عظیمی باشد یا خیر؟

هرچند که وضعیت در ایران خودرو بیش از همه شرکتهای خودرویی نشان می داد که شاهد تکرار مکررات افزایش زیان در این شرکت خواهیم بود اما با این همه به رسم استناد به گزارشات رسمی صبر کردیم تا با اتکاء به آنچه در نیم فصل گذشت به ارائه گزارش در این باره بپردازیم.

کارنامه عظیمی طی ۶ ماه حضور در ایران خودرو از افزایش زیان عملیاتی، افزایش زیان خالص، افزایش زیان انباشته، کاهش تولید در سه محصول پرطرفدار و افول فروش در کنار افزایش زیان خالص هرسهم  حکایت دارد طرح یک سؤال در این باره جدی می نماید و آن اینکه عظیمی دقیقاً مانع از تکرار چه چیزی شد؟

دستاورد مدیریتی دکترای حقوق در ایران خودرو موجب شد تا آمار تولید سه محصول پرطرفدار این گروه خودرویی کاهش پیدا کند و جدا از آن فروش نیز ایران خودرو نتوانست حتی آمار ۶ ماهه نخست ۱۴۰۱ را تکرار کند.

آبی پوشان جاده مخصوص جدا از آن میزان زیان انباشته خود را در نیمسال تحت مدیریت علیمردان عظیمی با ۳۰ درصد افزایش نسبت به پایان سال ۱۴۰۱ بیش از ۹۷۰ هزار و ۲۸۵ میلیارد ریال می بینند.

زیان خالص هر سهم ایران خودرو نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۶۷ درصد افزایش به ۷۴۶ ریال در پایان نیمه نخست ۱۴۰۱ رسید .

زیان عملیاتی ایران خودرویی ها نیز در ۶ ماهه ۱۴۰۱ افزایش ۷۸ ۳درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل ثبت کرد و به ۱۹۰ هزار و ۷۴۱ میلیارد ریال تکیه زد.

ایران خودرو طی ۶ ماهه ۱۴۰۱ هرچند که ۲۴۶ هزار و ۷۹۳ دستگاه خودرو فروخت اما این مقدار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۳.۱۲۶ دستگاه کاهش را ثبت کرد.

بزرگترین خودروساز کشور همچنین در سه محصول پرطرفدار رانا، سورن و پژو کاهش تولید را نشان داد.

زیان خالص ایران خودرو در آزمون نیمه اول ۶۷ درصد افزایش را ثبت کرد تا به ۲۲۴ هزار و ۳۲۵ میلیارد ریال برسد.

نگاهی به خلاصه دستاوردهای عطیمی طی شش ماه حضور در ایران خودرو

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار