فایده استفاده از بیمه عمر در کنار بیمه تأمین اجتماعی چیست؟

به گزارش اختصاصی رصد روز ، در گزارش قبلی در خصوص مزایای استفاده از بیمه عمر گفته شد و مشخص گردید بهترین آن بیمه عمر و سرمایه گذاری است. (اینجا بخوانید) اما مهمترین سؤالی که برخی از افراد در خصوص استفاده از بیمه عمر دارند این است که فایده ...

به گزارش اختصاصی رصد روز ، در گزارش قبلی در خصوص مزایای استفاده از بیمه عمر گفته شد و مشخص گردید بهترین آن بیمه عمر و سرمایه گذاری است. (اینجا بخوانید) اما مهمترین سؤالی که برخی از افراد در خصوص استفاده از بیمه عمر دارند این است که فایده استفاده از بیمه عمر در کنار بیمه تأمین اجتماعی چیست؟

پاسخهای زیادی برای این سؤال وجود دارد که قبل از ارائه آنها باید این نکته را اضافه کرد که قیاس این دو بیمه با هم اصلا کار درستی نیست و منطقاً دو رشته بیمه مجزا خدمات و فواید خاص و منحصر بفرد خود را دارند.

اما برای شروع باید گفت در بیمه تأمین اجتماعی فرد بیمه گزار برای استفاده از مزایای بازنشستگی باید حتما ۳۰ سال حق بیمه پرداخت کرده باشد یا سن فرد حتما به ۶۰ سال رسیده باشد. تفاوت مهم دیگر در این دو بیمه به اجباری بودن بیمه تأمین اجتماعی مربوط می شود بیمه عمر کاملاً اختیاری است و جنبه درمانی ندارد بلکه پوششی را ایجاد می کند که محوریت سرمایه گذاری داشته و  شخص بیمه گزار به همراه ذینفعان و خانواده وی می توانند از آن بهره مند شوند.

یکی از تفاوتهای این بیمه با بیمه تأمین اجتماعی مشخص کردن مبلغ پرداختی در هرماه توسط بیمه گزار در بیمه عمر است در حالیکه در بیمه تأمین اجتماعی مبلغ کاملاً مشخص است و امکان کاهش و یا افزایش آن وجود ندارد.

اما جدا از تفاوتهای ماهوی که این دو بیمه باهم دارند استفاده از بیمه عمر این امکان را فراهم می سازد که که تا اولا در قبال استفاده از مزایای فرد بیمه گزار از پرداخت مالیات معاف باشد در بیمه عمر می‌توان تا ۲۵ برابر حق بیمه سالانه و ۳ برابر حق سرمایه فوت به هر علت، سرمایه فوت دریافت کرد. در صورتی که در بیمه تامین اجتماعی چیزی به نام سرمایه فوت وجود ندارد. یکی از مزیت های مهم بیمه عمر استفاده از تسهیلات ریالی است که بدون نیاز به ضامن است مبلغ وام اصولاً تا ۹۰% مبلغ ذخیره ریاضی بیمه نامه است.

در کنار موضوعاتی که به آن اشاره شد به صورت خلاصه می توان مزایای استفاده از این نوع بیمه را برشمرد؛

  • قابلیت انتخاب مبلغ پرداختی در هرماه
  • قابلیت انتخاب مدت زمان بیمه
  • نداشتن محدودیت سنی
  • قابلیت دریافت سود بعد تمام شدن مدت زمان بیمه
  • امکان دریافت وام بدون ضامن
  • معاف از مالیات بودن
  • امکان بازخرید و قابلیت برداشت در هر زمان (بعد از ۵ سال)
  • پوشش فوت عادی یا در اثر حادثه
  • دارای پوشش بیماری‌های خاص
  • امکان انتخاب ذینفعان
  • قابلیت دریافت مستمری

پرداخت دقیق به هریک از موضوعات بالا می تواند امکان استفاده حداکثری از مزایای بیمه ای را فراهم کند که در کنار بیمه اجتماعی آورده ای متفاوت برای فرد بیمه گزار داشته باشد و در واقع سرمایه ای چند برابرای بعد از اتمام زمان بیمه عمر و یا بعد از فوت داشته باشد. این بیمه تکیه گاه مطمئن خصوصاً برای کسانی است که هیچگاه از پوشش بیمه ای استفاده نکرده اند اما قصد دارند از مزایای پوششی بیمه برای دوران کهولت و از کار افتادگی استفاده نمایند هرچند سبک و سیاق بیمه عمر متفاوت با ساز و کار بیمه تأمین اجتماعی است اما بهره مندی از آن برای بسیاری افراد سرمایه خوبی را رقم می زند.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط