فرزین، رکورددار رشد قیمت دلار !!! /  بانک‌ مرکزی دقیقا چکار می‌کند؟

نرخ دلار درحالی طی دو‌ ماه گذشته، یعنی از زمان انتصاب محمدرضا فرزین رکورد جهش قیمتی را به ثبت رسانده که به اعتقاد اغلب کارشناسان، تصمیمات بانک مرکزی در این مدت ، علیرغم دریافت اختیارات گسترده و مصونیت قضایی در تصمیمات، نه تنها کمکی به کاه...

نرخ دلار درحالی طی دو‌ ماه گذشته، یعنی از زمان انتصاب محمدرضا فرزین رکورد جهش قیمتی را به ثبت رسانده که به اعتقاد اغلب کارشناسان، تصمیمات بانک مرکزی در این مدت ، علیرغم دریافت اختیارات گسترده و مصونیت قضایی در تصمیمات، نه تنها کمکی به کاهش نرخ ارز نکرده، بلکه آتش نوسانات ارزی را شعله ور کرده است !!

به گزارش اختصاصی رصد روز، فرزین که ابتدا با افزایش سهمیه ارز ۲۰۰۰ یورویی به دو برابر و نیم، یعنی ۵۰۰۰ یورو، عملا بنزین بر آتش تقاضاهای خفته ارزی ریخت، در کمتر از یک ماه، با عقب نشینی فاحش از این سیاست، به بهانه راه اندازی مرکز مبادله ارزی، ارز ۵۰۰۰ یورویی را حذف و با این تصمیم، عملا بازار را نگران کمبود ارز کرد!! نتیجه این سیاست اشتباه، رشد حدوداً ۴ هزار تومانی قیمت دلار تنها چند روز بعد از راه اندازی مرکز مبادله ارزی شد. تصمیم اشتباه دیگر فرزین طی این مدت کوتاه، عرضه ۵۰۰ هزار ربع سکه در بورس کالا بود که نه تنها کمکی به کاهش قیمت طلا و ارز نکرد، بلکه با کشف قیمت بالای سکه های عرضه شده، عملا به محرکی برای رشد قیمت ارز و سکه تبدیل شد. نتیجه این مدل سیاست گذاری های اشتباه ‌‌موقتی بانک مرکزی، رشد حدودا ۲۰ درصدی قیمت دلار، تنها در مدت دو‌ ماه گذشته شد و فرزین که سکان بانک مرکزی را با دلار را با دلار حدود ۴۲ هزار تومانی و با وعده کاهش شدید نرخ ارز تحویل گرفته بود، حالا بعد از دو‌ ماه و وعده های رسانه ای متعدد، باید برای دلاری که قیمتش به بیش از ۵۲ هزار تومان رسیده و همچنان سمت و‌ سوی افزایشی دارد، چاره اندیشی کند.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط