فرهنگ بانکداری دیجیتال مفهوم تلاشهای بانک ایران زمین در آنچه می توانیم

بانکداری دیجیتال اگرچه روند کندی در کشور داشته اما طی ۶ سال گذشته شاهد انقلابی در صنعت بانکداری کشور بودیم که نقش بانک ایران زمین در آن انکار ناپذیرست. به گزارش اختصاصی رصد روز، تلاشهای گسترده و پژوهش محور بانک ایران زمین در ایجاد یک پایگ...

بانکداری دیجیتال اگرچه روند کندی در کشور داشته اما طی ۶ سال گذشته شاهد انقلابی در صنعت بانکداری کشور بودیم که نقش بانک ایران زمین در آن انکار ناپذیرست.

به گزارش اختصاصی رصد روز، تلاشهای گسترده و پژوهش محور بانک ایران زمین در ایجاد یک پایگاه داده و براساس نیاز مشتری تعریف ساده ای از اقدامات این بانک در زمینه بانکداری دیجیتال است. در مفهوم درست این موضوع باید گفت بانکداری دیجیتال در بانک ایران زمین تبدیل به یک فرهنگ سازمانی شده و اقدامات چندساله بانک ایران زمین با وجود چالش ها و محدودیت هایی که در این باره وجود داشت نام این بانک را به یکی از مدعیان اصلی در حوزه بانکداری دیجیتال تبدیل کرده است.

روایت یک فرهنگ سازی به تلاش بانک ایران زمین

در واقع مهمترین برتری بانک ایران زمین در مقایسه با سایر اقداماتی که در شبکه بانکی کشور در این زمینه صورت گرفته برنامه های آموزش محوریست که به شهروندان ارائه می دهد. این موضوع سبب می شود که بانکداری دیجیتال از حد یک پلتفرم فراتر رفته و انتظارات مردم نسبت به آنچه در بانکداری دیجیتال قابل ارائه است افزایش یابد. ارائه نخستین نئو بانک توسط بانک ایران زمین در کشور نشان میدهد که سمت و سوی بانکداری دیجیتال دارای چه گستره ایست و نیازهای مشتریان تا چه اندازه واقعی در آن تعریف شده.

هرچند که سابقه حضور نئو بانکها از سال ۲۰۱۵ قابل بررسی است اما در کشور این مسئله برای اولین بار در بانک ایران زمین اجرایی شد. یکی از نکات ارزشمند در نئو بانک ایران زمین امکان ارائه خدمات آن به سایر صنایع است و ورود آن به زمینه های دیگری مانند بیمه نشان میدهد که شبکه بانکی در پیچ تاریخی عبور از بانکداری سنتی به بانکداری دیجیتال با همت بانک ایران زمین قرار گرفته.

از دیگر نکاتی که از تلاشهای بانک ایران زمین در جهت استقرار بانکداری دیجیتال قابل دریافت است تغییر الگوی اجرایی منابع انسانی است چرا که به گفته اینالویی معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین هدفگذاری بانک ایران‌زمین از ایجاد فراز حذف کامل کارکرد شعب به عنوان جایگاه ارائه خدمات بانکی است، به طوری که خدمات بانکی همچنان به طور کامل به مشتریان عرضه شود و حذف شعب کمبودی در کیفیت و کمیت خدمات ایجاد نکند. بدیهی است شعب بانک کارکرد دیگری خواهند داشت که در ادبیات دیجیتال به این رویداد تحول شعب می‌گویند.

بانکداری دیجیتال اگرچه روند کندی در کشور داشته اما طی ۶ سال گذشته شاهد انقلابی در صنعت بانکداری کشور بودیم که نقش بانک ایران زمین در آن انکار ناپذیرست. چیزی که باید به ان توجه کرد نگاه ویژه به تسهیل خدمت به مردم است که در این زمینه بانک ایران هم مطالعه و هزینه را توأمان بکار برد تا سرمایه ای را برای نسل های بعدی ایجاد کند که خود را در برابر این پرسش که چرا با کاروان نرم افزاری دنیا همگام نبودیم بدون پاسخ نبینند.

اگرچه شرایط مالی بانک ایران زمین به دلائلی که بارها در مورد آن توضیح داده شد نیاز به ترمیم دارد اما دستاورد بزرگ این بانک را که خدمت بی نظیر به شبکه بانکی کشور بود باید در فرهنگ بانکداری دیجیتال دانست. در واقع تلاشهای صورت گرفته در این باره تنها ارائه یک پلتفرم نبود بلکه گسترش فرهنگ شناخت آنچه می توانیم بود. هرچند که نئوبانک ایران زمین هنوز هم می تواند گستره خدمات خود را افزایش دهد اما تا همین جای کار باید تاریخ  بانکداری دیجیتال را به قبل از تلاشهای بانک ایران زمین و بعد از تلاشهای بانک ایران زمین تقسیم کرد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید  

مطالب مرتبط