فوری/سهمیه بندی بنزین حذف شد

مصرف بنزین در روزهای اخیر به ۱۱۰ میلیون لیتر در روز رسیده است، اگر CNG را نداشتیم، در تأمین بنزین با چالش مواجه می‌شدیم. به گزارش رصد روز،در آبان ماه سال ۱۳۹۸، مجدداً سهمیه بندی بنزین اجرایی شد و بنزین دو نرخی شد.به تازگی طرح جدید یارانه ...

مصرف بنزین در روزهای اخیر به ۱۱۰ میلیون لیتر در روز رسیده است، اگر CNG را نداشتیم، در تأمین بنزین با چالش مواجه می‌شدیم.

به گزارش رصد روز،در آبان ماه سال ۱۳۹۸، مجدداً سهمیه بندی بنزین اجرایی شد و بنزین دو نرخی شد.به تازگی طرح جدید یارانه جدید بنزین در کیش اجرایی شده است که سهمیه بندی بنزین جدیدی به همه افراد در کیش تعلق گرفته است.سهمیه‌بندی بنزین در ایران طرحی برای هدف‌مندی مصرف سوخت در کشور بود که از تیر ۱۳۸۶ تا خرداد ۱۳۹۴ اجرا شد.به همین منظور برای تمامی خودروها در ایران کارت هوشمند سوخت صادر گردید در سوم خرداد ۱۳۹۴، بنزین تک‌نرخی شد و به این ترتیب، سهمیه‌بندی بنزین متوقف شد. با این حال در ادامه به آخرین خبر از سهمیه بندی بنزین می پردازیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: هرساله در روزهای سرد زمستان شاهد کاهش مصرف بنزین بودیم اما نمی‌دانم امسال چه اتفاقی افتاده است که شاهد رشد عجیب مصرف بنزین در دی‌ماه هستیم

علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در جمع خبرنگاران اظهارکرد: امسال شرایط سختی در ارتباط با انرژی در کشور حکمفرما شد اما با وجود سرمای گسترده و بی‌سابقه هوا و چالش‌های متعددی که داشتیم تا امروز شاهد عرضه سوخت پایدار در کشور بوده‌ایم.

وی افزود: با تلاش شبانه‌روزی همکارانم در مجموعه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در سراسر کشور و با تمهیداتی که از قبل برای سوخت‌رسانی پایدار در زمستان در اقصی نقاط ایران شده بود، توانستیم در مواردی که در انتهای خطوط سراسری گاز، با افت فشار و قطعی گاز در روزهای اخیر مواجه شدیم، با توزیع به‌موقع نفت سفید و گاز مایع، از مشکلات مردم بکاهیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از قطع گاز تعدادی از جایگاه‌های عرضه CNG در نقاط مختلف کشور به‌ویژه استان‌های شمالی به‌منظور کمک به حفظ فشار گاز شبکه خبر داد و گفت: تعطیلی تعدادی از جایگاه‌های عرضه CNG موجب شد در روزهای اخیر ۷ میلیون لیتر به میزان مصرف روزانه بنزین کشور افزوده شود.

وی ادامه داد: روزانه به‌طور متوسط ۲۳.۵ میلیون مترمکعب گاز CNG جایگزین مصرف بنزین می‌شود که با توجه به اینکه مصرف بنزین در روزهای اخیر به ۱۱۰ میلیون لیتر در روز رسیده است، اگر CNG را نداشتیم، در تأمین بنزین با چالش مواجه می‌شدیم و مصرف به بیش از ۱۳۰ میلیون لیتر در روز می‌رسید.

نژادعلی با بیان اینکه در دی‌ماه مصرف عجیب ۱۱۸ میلیون لیتر بنزین را در یک روز شاهد بودیم» گفت: هرساله در روزهای سرد زمستان شاهد کاهش مصرف بنزین بودیم اما نمی‌دانم امسال چه اتفاقی افتاده است که شاهد رشد عجیب مصرف بنزین در دی‌ماه هستیم.

وی اضافه کرد: متوسط مصرف بنزین از ابتدای سال تاکنون ۱۰۳.۵ میلیون لیتر در روز بوده که رقم بسیار بالایی است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۸۵، روزانه ۲۹ میلیون لیتر واردات بنزین داشتیم اما با تلاش متخصصان صنعت پالایش کشور، از سال ۹۷ که به مرز خودکفایی در تأمین بنزین رسیدیم تا امروز واردات بنزین نداشتیم و امیدوارم با توجه مردم به مصرف بهینه سوخت در کشور، بتوانیم پایداری بین تولید و مصرف بنزین را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: در امسال ۱.۲ میلیارد لیتر سوخت مایع بیشتر نسبت به مدت مشابه سال قبل به نیروگاه‌های کشور تحویل دادیم و در مجموع مصرف سوخت مایع نیروگاه‌های کشور نسبت به سال قبل، رشدی ۲۰ درصدی داشت.

نژادعلی از سوخت‌رسانی مناسب به صنایع، اصناف و نانوایی‌ها خبر داد و گفت: با ذخیره‌سازی و توزیع با برنامه و مطلوب سوخت مایع، هیچ گزارشی از تعطیلی واحدهای صنفی ناشی از نبود سوخت تا امروز نداشته‌ایم.

قطع سهمیه سوخت «سی ان جی» در پمپ بنزین‌ها و جایگاه‌های سوخت گاز سبب شد تا خودروهای دوگانه سوز به سمت مصرف جایگزین بنزین بروند و همین عامل موجب شد تا هم مصرف بنزین در مازندران افزایش پیدا کند و هم با صف‌های طولانی مواجه شویم.

برخی از جایگاه‌های سوخت خودرو هم به ظاهر تعطیل می‌آیند؛ گویا سهمیه بنزین روزانه را شارژ نکرده‌اند.

در این خصوص مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ساری اظهار کرد: میزان تامین بنزین در ساری نسبت به روزهای گذشته ۲۰ درصد بیشتر شده است، علت افزایش صف در جایگاه‌های سوخت خودرو بخاطر قطع گاز جایگاه سی‌ان‌جی است.

سبحان رجب‌پور با اشاره به اینکه قطع سی‌ان‌جی بخاطر افت فشار گاز به منظور تامین سوخت پایدار مشترکان بخش خانگی است، افزود: حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار لیتر در روز برای سوخت دوم تزریق می‌شود.

وی یادآور شد: بخشی از ناوگان نفتکش به خاطر تامین سوخت دوم جایگزین برای کارخانجات و صنایع تولیدی و همچین سوخت دوم نیروگاه نکا و کاسپین نوشهر در حال حمل سوخت هستند موجب شد تا جایگاه‌ها با تاخیر سوختگیری کنند.

رجب‌پور با اعلام اینکه روزهای تعطیل با افزایش تردد و مسافر در مازندران مواجه هستیم و مصرف بنزین در استان نیز نسبت به گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است، افزود: بنزین کافی در مازندران موجود است و جای هیچگونه نگرانی نیست.

مدیرشرکت پخش فراورده‌های نفتی منطقه ساری، گفت: در مازندران به اندازه کافی بنزین موجود است؛ نفتکش‌ها با تمام توان در حال سوخت‌رسانی هستند. امیدواریم در کمترین زمان این مشکل حل شود.

این مسئول با اشاره به اینکه در شهرهای آمل و بابل ۴۰ درصد نسبت به روز قبل سوخت بیشتری تزریق شد، خاطرنشان کرد: تاکنون قطعی سوخت در مازندران نداشتیم. انبارهای سوخت ۲۴ ساعته فعال است و مشکلی در این زمینه نداریم.

رجب‌پور در رابطه با سهمیه سوخت سی ان جی خودروهای دوگانه سوز، گفت: تا سوخت به حالت تعادل نرسد خودروهای گاز سوز باید از سوخت دوم بنزین استفاده کنند و دولت باید تمهیدات اساسی در خصوص سهمیه این خودورها بی‌اندیشد.

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط