فوری/سورپرایز ویژه رئیسی برای کارگران

پیگیری تامین زمین برای احداث شهرک‌های مسکونی کارگران و تکمیل واحدهای نیمه تمام مسکن مهر توسط وزارت راه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. به گزارش رصد روز،مسکن کارگران به عنوان یکی از مهمترین نیازهای زندگی بشر، همواره مورد توجه قرار گرفته است. ب...

پیگیری تامین زمین برای احداث شهرک‌های مسکونی کارگران و تکمیل واحدهای نیمه تمام مسکن مهر توسط وزارت راه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

به گزارش رصد روز،مسکن کارگران به عنوان یکی از مهمترین نیازهای زندگی بشر، همواره مورد توجه قرار گرفته است. به طور کلی، مسکن کارگران به محل اقامتی اشاره دارد که برای کارگران و خانواده‌هایشان مناسب است.در ایران نیز مسکن کارگران به عنوان یکی از اولویت‌های دولتی در نظر گرفته شده است. در این راستا، سازمان مسکن و شهرسازی به عنوان یکی از سازمان‌های معرفی شده برای مدیریت امور مسکن در کشور، تلاش می‌کند تا با ارائه طرح‌های مختلف، نیازهای مسکن کارگران را برطرف کند.

در نشست مشترک وزیر راه و شهرسازی و رئیس اتاق تعاون ایران، پیگیری تامین زمین برای احداث شهرک‌های مسکونی کارگران و همچنین تکمیل واحدهای نیمه تمام مسکن مهر بررسی شد.

در حال حاضر بخش اعظمی از هزینه‌های سبد معیشت کارگران را هزینه‌های مسکن و اجاره بها به خود اختصاص می‌دهد و مسکن از جمله دغدغه‌های اساسی آنها به شمار می رود. یکی از مشکلات کارگران رفت و آمد از شهرک‌ها و نواحی صنعتی به محل سکونت است که برای کمک به حل این مشکل و خانه‌دار شدن آنها، طرح احداث مسکن کارگری از سال‌ها قبل کلید خورد.

بر همین اساس، تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت راه و شهرسازی و اتاق تعاون ایران به منظور احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در جوار شهرک‌های صنعتی با مشارکت تعاونی‌های مسکن به امضا رسید و ساخت منازل کارگری در جوار شهرک‌های صنعتی با هدف تامین مسکن ارزان قیمت کارگری در دستور کار قرار گرفت.

در ابتدا قرار بود برای آن دسته از کارگران تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی ۱۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شود ولی این طرح تا ۲۰۰ هزار واحد مسکونی قابلیت ارتقا یافت.

طبق آمارها در شهرک‌های صنعتی دستکم بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار نفر مشغول کار هستند و نیاز به تامین مسکن آنها به دلیل مشکلاتی که در بحث رفت و آمد و طی کردن مسافت طولانی تا محل کار وجود دارد بیش از پیش احساس می‌شود.

در روزهای اخیر وزارت راه و شهرسازی و اتاق تعاون ایران موضوع تامین زمین برای احداث شهرک‌های مسکونی و همچنین تکمیل واحدهای نیمه تمام مسکن مهر را مورد بررسی قرار دادند.

در این نشست بهمن عبداللهی- رئیس اتاق تعاون ایران – گزارشی از اجرای ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن براساس تفاهم‌نامه منعقده با وزارت راه و شهرسازی ارائه کرد.

وزیر راه و شهرسازی نیز تاکید کرد که موضوع اتمام واحدهای مسکن مهر نیمه تمام در اختیار تعاونی‌ها به شکل ویژه پیگیری شود. همچنین مقرر شد تا در خصوص احداث شهرک‌های مسکونی از طریق توافق با مالکان غیردولتی زمین پیگیری‌های لازم صورت گیرد.

پیش از این معاون روابط کار وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی تاکید کرده بود که با اصلاح آیین نامه مسکن کارگری و توافق با وزارت راه و شهرسازی سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای کارگران ساخته خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرده بود که در صورت تصویب آیین‌نامه در هیات دولت از ظرفیت جهش مسکن به عنوان برنامه اصلی دولت برای ساخت مسکن کارگری استفاده شود.

هادی ابوی، دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ساخت مسکن کارگری در جوار شهرک‌های صنعتی را اقدامی موثر و راهگشا در راستای رفع دغدغه کارگران عنوان کرد.

وی ضمن استقبال از ساخت شهرک‌های مسکونی در نواحی صنعتی گفت: ساخت منازل مسکونی باید هم در داخل کارخانه‌ها و هم در شهرک‌های صنعتی باشد تا کارگران دیگر دغدغه خانواده و دور بودن به محل کار را نداشته باشند.

به گفته دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران، ساخت مسکن در جوار شهرک‌های صنعتی موجب می‌شود تا کارگران در تامین نیازهای ضروری و بهداشتی خود و ارتقای سطح علمی و آموزشی فرزندان دچار مشکل نشوند.

وی تصریح کرد:برخی از کارخانه‌های بزرگ و قدیمی در داخل محوطه برای کارگران خود منازل سازمانی احداث کردند که می‌تواند به عنوان یک امکان رفاهی از سوی کارخانه‌ها برای کارگران دنبال شود.

تفاهم‌نامه مشترک همکاری میان وزارت راه و شهرسازی و اتاق تعاون ایران به منظور احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای خانوارهای کارگری و بخش تعاون کشور با هدف کمک به تامین مسکن متقاضیان واجد شرایط کارگری و بخش تعاون در نخستین نشست شورای عالی مسکن با حضور رئیس جمهور به امضا رسید.

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار