قصور مدیران بورسی و تنبیه سهامداران

انتقال نماد‌ها به بازار پایین تر، تنبیهی برای سهامداران است و بهتر است در چنین مواردی به جای توقف و تنزل نماد و... جرائمی برای مدیران متخطی در نظر گرفته شود.

به گزارش رصد روز،این روزها مرتباً سهامداران به قیمت‌گذاری‌های دستوری محصولات صنایع حاضر در بازار سرمایه و تصمیمات خلق‌الساعه و… انتقاد می‌کنند. چند روز قبل هم برخی نمادهای بازار پایه فرابورس به بازار پایین‌تر تنزل کردند.

دامنه این اعتراضات به مجلس شورای اسلامی هم کشیده شده و برخی نمایندگان هم در حمایت از سهامداران اظهارنظر کرده‌اند.

مرتضی عباد کارشناس بازار سرمایه در خصوص انتقادات سهامداران به قیمت‌گذاری‌های دستوری بیان کرد: انتقادات سهامداران بابت قیمت‌گذاری‌های دستوری به‌جا است و وقتی سرمایه‌گذاران، سهام شرکتی را خریداری می‌کنند، مالک آن شرکت محسوب می‌شوند و انتظار دارند منافع و حق‌وحقوقشان در نظر گرفته شود. در بلندمدت اقتصاد پویا نیازمند شفافیت خواهد بود‌‌‌.

وی ادامه داد: استفاده از مکانیزم بازار آزاد قطعاً توزیع رانت را کاهش خواهد داد و در نهایت، منافع عدم‌مداخله در قیمت‌گذاری‌ها و حرکت به‌سوی مکانیزم بازار آزاد، هم نصیب سهامداران و هم خریداران بازارها خواهد شد.

تنزل نمادها به بازار پایین‌تر

این کارشناس بازارسرمایه در ادامه در موردانتقادات سهامداران بابت تنزل برخی نمادهای بازار پایه به بازار پایین‌تر و احتمال تعمیم آن به سایر نمادها گفت: اخراج نمادها از یک بازار و تنزل به بازار پایین‌تر به سبب عدم شفافیت در ارائه گزارش‌ها و… جزو قوانین بازار سرمایه محسوب می‌شود؛ ولی نحوه اجرای این مقررات و برخورد با خاطیان مورد انتقاد است.

وی اضافه کرد: شفافیت حق سهامداران است و همان‌طور که انتظار می‌رود شرکت‌ها در افشای اطلاعات عملکرد خود شفاف باشند، انتظار می‌رود مدیران فرابورس هم قبل از اجرای هر تصمیمی، اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهند و از اقدامات ناگهانی که موجب ضرر و زیان سهامداران خرد می‌شود، اجتناب کنند ضمن اینکه معتقدم در صورت قصور مدیران شرکت‌ها در ارائه اطلاعات، نباید سهامداران را تنبیه کرد.

عباد تصریح کرد: انتقال نمادها به بازار پایین‌تر، تنبیهی برای سهامداران بوده و بهتر است در چنین مواردی به‌جای توقف و تنزل نماد و… جرائمی برای مدیران متخطی در نظر گرفته‌ شود. در نظر داشته باشید که انتقال نمادها به بازار بالاتر به‌مراتب سخت‌تر از تنزل آن‌ها به بازار پایین‌تر است و وقتی نمادی به بازار پایین‌تر منتقل می‌شود، فقط شرایط را برای سهامداران دشوارتر کرده‌ایم. مقررات مربوط به کاهلی و قصور مدیران در افشای اطلاعات، نیازمند بازنگری و اصلاح است تا سهامداران بابت تخطی مدیران دچار ضرر و زیان نشوند. بااین‌حال حساسیت بیش‌ازحد سهامداران نسبت به انتقال نمادها به بازار پایین‌تر بی‌مورد است.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: هر سهمی بر اساس ارزندگی واقعی، مسیر خود را خواهد پیمود و چه بسیار سهم‌هایی که در بازار پایه معامله می‌شوند اما؛ بیش از سهم‌های بازارهای بالاتر برای سهامداران خود بازدهی به ارمغان آورده‌اند.

عباد در خاتمه با اشاره به ارجاع برخی مشکلات بازار سرمایه به نمایندگان مجلس و انتظار حمایت از جانب مجلسی‌ها، اظهار کرد: می‌توان از ظرفیت‌های مجلس شورای اسلامی برای بهبود شرایط کلان بازار سرمایه بهره برد؛ ولی اینکه مدام نمایندگان مجلس و سایر سیاسیون را در مشکلات بازار سرمایه دخیل کنیم موجب تشدید استفاده ابزاری آن‌ها از بازار سرمایه برای پیشبرد مقاصد خود خواهد شد. معتقدم تبعات مداخله سیاسیون در بازار سرمایه از فواید آن بیشتر است و شاید بهتر باشد برای هر مشکلی، پای سیاسیون را به بازار سرمایه باز نکنیم.

 

 

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید  

 

 

 

 

بورس نیوز

مطالب مرتبط