قیمت دلار تا پایان سال ۱۴۰۲ به ۷۳ هزار تومان می‌رسد

به گزارش رصد روز، میثم رادپور، کارشناس بازار طلا و سکه با بیان اینکه با این دست فرمان ابراهیم رئیسی در کشورداری تا پایان سال براساس نظریه برابری قدرت خرید، انتظار داریم قیمت دلار به حدود ۷۳ هزار تومان برسد، گفت: آزادسازی ۶ میلیارد دلار بل...

به گزارش رصد روز، میثم رادپور، کارشناس بازار طلا و سکه با بیان اینکه با این دست فرمان ابراهیم رئیسی در کشورداری تا پایان سال براساس نظریه برابری قدرت خرید، انتظار داریم قیمت دلار به حدود ۷۳ هزار تومان برسد، گفت: آزادسازی ۶ میلیارد دلار بلوکه شده هم اثری بر بازار ارز ندارد.
 قیمت دلار روز شنبه که به دنبال انتشار خبر توافق ایران و آمریکا و آزادسازی دلار‌های بلوکه شده از کره جنوبی با هزار تومان کاهش به نیمه کانال ۴۸ هزار تومان رسیده بود، روز یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ راه رفته را بازگشت و شاهد افزایش ۷۰۰ تومانی بود.

تاثیر اخبار آزادی زندانیان دو تابعیتی و آزادسازی دلار‌های بلوکه شده ایران تنها یک روز در بازار ماندگار بود و یکشنبه شاهد بازگشت روند افزایشی به بازار دلار و ارز بودیم.

اما آیا افزایش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه دارد؟ قیمت دلار با این روند تا پایان سال به چه عددی خواهد رسید؟

داستان عجیب آزادسازی دلار‌های بلوکه شده

میثم رادپور، کارشناس اقتصادی در این رابطه به اقتصاد ۲۴ گفت: اخبار دقیق و موثقی در مورد جزئیات زمان و چگونگی آزادسازی ۷ میلیارد دلار بلوکه شده (که خبر رسیده یک میلیارد دلار آن دود شده) در دست نیست.

وی با بیان اینکه در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد متوسط درآمد ارزی ما در یک سال ۱۲۰ میلیارد دلار بود، ادامه داد: ۷ میلیارد دلار با وضعیت تورم و رکود کشور مبلغ زیادی نیست.

دلار‌های خود را بفروشیم؟

این کارشناس اقتصادی با اشاره به توافق ایران و عربستان ادامه داد: در اسفندماه بود که رئیس اتاق ایران و چین به مردم توصیه کرد دلار‌های خود را بفروشند؛ اما آیا فروشندگان دلار تاکنون با توجه به وضعیت تورم کشور، زیان کرده اند؟

رادپور افزود: این در حالی است که در مورد توافق ایران و عربستان نیز شفاف سازی نشد؛ به عبارتی معلوم نشد به «شجره ملعونه» چه دادیم و توافق گرفتیم.

اسکناس آمریکایی به ایران نمی‌رسد

این کارشناس اقتصادی در مورد انتقال دلار‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی به حساب‌هایی در قطر گفت: قطعا بانک‌های قطری این مبلغ را به صورت نقد ندارند که اسکناس بپردازند؛ حواله کردن آن به ایران نیز به دلیل تحریم‌های آمریکا غیرممکن است.

به گفته رادپور، به دلیل تحریم‌های آمریکا، بانک‌ها در هیچ کشوری حاضر نیستند با ایران کار کنند؛ مگر اینکه بایدن با کنگره صحبت کرده باشد و آن‌ها راضی به این کار باشند که البته بعید به نظر می‌رسد.

همبستگی قیمت دلار و تورم

این کارشناس اقتصادی در مورد پیش بینی قیمت دلار و عوامل موثر بر آن به اقتصاد ۲۴ گفت: در کشور ما تورم روی دلار و دلار روی تورم اثر می‌گذارد. در ایران که با تورم ۵۰ درصدی دست و پنجه نرم می‌کند، هر هفته یک درصد از ارزش پول ملی کم می‌شود. این در حالی است که نرخ ۷ درصد تقریبا در ۹۵ درصد دنیا نرخ بهره یک سال آنهاست.

رادپور ادامه داد: بنابراین زمانی که تورم افزایش پیدا می‌کند قیمت ارز افزایش می‌یابد و این دو همبستگی دارند. فرض کنید سال گذشته که به پایان رسید دلار با آخرین تورمی که داشتیم تسویه کرده؛ حالا با شروع سال جدید باید همپای هم بیایند.

قیمت دلار تا پایان سال  1402

شوک تورم به قیمت دلار

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه در ۱۰ سال اخیر تقریبا پا به پای تورم، قیمت اسکناس آمریکایی افزایش یافته است و این دو رابطه همبسته‌ای دارند، گفت: زمانی که ابراهیم رئیسی فرمان ریاست جمهوری را به دست گرفت، قیمت دلار ۲۳ هزار تومان بود و دو سال از ریاست جمهوری وی می‌گذرد.

رادپور ادامه داد: دو سال پیاپی تورم ۵۰ درصد داشتیم که براساس نظریه قدرت خرید ۱.۵۰ به توان ۲، ۲۲۵ می‌شود و منهای ۱ به ۱۲۵ درصد می‌رسد؛ یعنی انتظار داریم دلار تا این لحظه ریاست جمهوری رئیسی ۱۲۵ درصد افزایش قیمت داشته باشد.

پیش بینی قیمت دلار تا پایان سال

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه انتظار داریم براساس نظریه قدرت خرید دلار تا آخر سال ۳۷ درصد افزایش قیمت داشته باشد، گفت: براساس محاسبات نظریه قدرت خرید، قیمت دلار تا پایان سال به ۷۳ هزار تومان خواهد رسید.

رادپور در پایان خاطرنشان کرد: اگر تورم ۵۰ درصد را ۱.۰۵ به توان ۸ کنید، به این معناست که اگر دوران ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی ۸ ساله باشد، قیمت دلار در پایان این ۸ سال ۲۶ برابر خواهد شد.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار