قیمت سیب زمینی از هفته آینده کاهش می یابد / توزیع هوشمند گوشت منجمد و میوه شب عید

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی از توزیع گوشت قرمز منجمد به صورت اینترنتی از هفته آینده خبر داد.

به گزارش رصد روز، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی از توزیع گوشت قرمز منجمد به صورت اینترنتی از هفته آینده خبر داد.

 اسماعیل قادری فر در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شد با اشاره به اینکه توزیع هوشمند در همه جا پیش از آنکه نقش بازار رسانی را داشته باشد نقش تنظیم گری دارد، گفت: هفته گذشته در بازار سیب زمینی دچار التهاب شدیم و قیمت آن حتی به ۲۰ هزار تومان هم رسید. علت آن هم از بین رفتن ۶۰ هزار تن سیب زمینی در سیل اخیر و اجرایی شدن سقف صادرات تا ۶۰۰ هزار تن بود.

کاهش قیمت سیب زمینی از هفته آینده

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی ادامه داد: با رصد روزانه قرارگاه امنیت غذایی و با استفاده از سامانه‌های هوشمند سیب زمینی با قیمت هر کیلو ۹۸۰۰ تومانی عرضه شد و قیمت‌ها کاهش یافت. پیش‌بینی می کنیم هفته آینده نیز قیمت آن در مغازه‌ها به زیر ۱۰ هزار تومان و در میادین نیز به زیر ۸۰۰۰ تومان برسد.

وی همچنین به وضعیت برنج نیز اشاره کرد و گفت: تولید برنج ایرانی به علت تنش آبی نسبت به سال قبل ۳۰ درصد کاهش یافته بود و به دلیل عدم بازاررسانی مناسب در تابستان امروز دچار کمبود عرضه ناشی از کمبود تولید و احتکار برنج داخلی توسط شبکه‌های دلالی هستیم. همین امر منجر به شکاف قیمت برنج در بازار شد.

قادری فر در ادامه گفت:البته بلافاصله توزیع برنج ایرانی توسط سامانه‌های هوشمند انجام شد و در حال حاضر نیز هر کیلو برنج شیرودی با قیمت ۴۲هزار تومان به صورت اینترنتی توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه  گوشت قرمز منجمد نیز از هفته آینده به صورت هوشمند توزیع خواهد شد، گفت: در مورد گوشت قرمز هیچ کمبودی نداریم. اگر هم کسری وجود داشته باشد با واردات جبران خواهد شد. قیمت‌ها هم بر اساس اعلام ستاد تنظیم بازار خواهد بود.

توزیع هوشمند میوه شب عید

وی همچنین در خصوص تنظیم بازار میوه شب عید نیز گفت: در این راستا مقادیری سیب و پرتقال خریداری و ذخیره کرده‌ایم که از اواخر هفته آینده حمل میوه‌های خریداری شده به استان‌ها آغاز می‌شود و پس از آن به منظور تنظیم بازار میوه از ۲۰ اسفند تا ۱۵ فروردین توزیع صورت می‌گیرد. همچنین قرار است این اقلام  ۳۰ درصد زیر قیمت بازار توزیع شود.

به گفته وی  قصد داریم برای اولین بار بحث تنظیم بازار خرمای ماه رمضان را در دستور کار قرار دهیم.

وظیفه احراز صلاحیت صادرکنندگان دام را داریم

وی در پاسخ به این سوال که آیا مسئولیت صادرات دام  به سازمان تعاون روستایی واگذار شده است یا خیر  و این سازمان چه اقداماتی در راستای صادرات دام انجام داده است؟ گفت: شورای قیمت‌گذاری محصولات پایان مهرماه تصویب کرد که با هدف حمایت از دامداران کشور قیمت خرید تضمینی دام سبک (گوسفند زنده نر پرواری) کیلویی ۶۲ هزار تومان و گوساله نر پرواری نیز کیلویی ۵۹ هزار تومان توسط مباشر خرید، خریداری شود.

وی ادامه داد:طبیعتا این خرید حمایتی اقدامی در جهت حمایت از دامداران است که بتوانند تولیداتشان را حفظ کنند.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی تصریح کرد:سیاست وزارت جهادکشاورزی  صادرات محور بودن محصولات کشاورزی است و حتی اگر جایی کسری وجود داشت نیز با واردات تامین شود.

وی اضافه کرد:مسئولیت صادرات دام با سازمان مرکزی تعاون روستایی نیست، بلکه وظیفه این سازمان احراز صلاحیت واقعی صادرکنندگان و صحت سنجی صادرات است. در صددیم که بر اساس سخت گیری ها، دام واقعی استاندارد شده صادر شود. زیرا شبکه سوداگری در حال شکل گیری بود و برخی پلاک را برای صادرات ثبت می‌کردند.

۲۸ هزار راس دام سبک صادر شده است

به گفته وی تاکنون نیز ۲۸ هزار راس دام سبک به عمان، قطر و عراق صادر شده است.

مجوز جدید منوط به حفظ و پایش بازار است

قادری فر با بیان اینکه صادرات هیچ نقشی در التهاب بازار گوشت ندارد، گفت: صادرات با آهنگ متناسب با نگاه به داخل در جریان است. کسانی که مجوز صادرات داشتند صادر کرده‌اند و  صدور مجوز جدید هم منوط بر پایش و حفظ بازار است. در حال حاضر نیز درخواست جدیدی برای صادرات دریافت نشده است.

راه‌اندازی کارخانه‌های سیار صنایع تبدیلی

وی در پاسخ به این سوال که آیا انحصاری در سامانه های توزیع هوشمند صورت گرفته است یا خیر؟ گفت: ۱۸ آبان با پلتفرم‌های توزیع هوشمند جلسه‌ای برگزار کردیم و برای آنها دو شرط داشتن سیستم حمل و نقل برای رساندن محصول به دست مردم و رعایت قیمت مصوب تعیین کردیم. از میان ۶ پلتفرم حاضر در جلسه فقط یکی از آنها توانایی انجام این کار را داشت که از روز اول آغاز به کار کرد. در فراخوان های بعدی نیز پلتفرم‌های دیگر وارد کار شدند و در حال حاضر ۱۶ پلتفرم توزیع هوشمند نیز در سراسر کشور فعالیت می کنند.

قادری فر در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه چرا صنایع تبدیلی در کشور ما رونق نمی‌گیرد، گفت: در فصل برداشت سیب مشکلاتی در سیب صنعتی داریم. امسال۴۵۰ هزار تن سیب صنعتی در کشور وجود داشت، ولی ظرفیت صنایع تبدیلی در کشور ۷۰ هزار تن بود.

وی با بیان اینکه در بخش کشاورزی در محصولاتی چون زعفران، کشمش، انگور و…خام‌فروشی داریم، گفت: تا شهریور ماه سال آینده کانتینرهای سیار صنایع تبدیلی ماژولار را توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تولید خواهیم کرد که اگر با مازاد محصولاتی مواجه شدیم این کانتینرهای سیار نقش صنایع تبدیلی را داشته باشند. در حقیقت قصد داریم کارخانه‌های سیار صنایع تبدیلی و فرآوری را ایجاد کنیم.

پراکندگی اطلاعات بخش کشاورزی تصمیم گیری را سخت کرده است

قادری فر با بیان اینکه پراکندگی اطلاعات و داده ها در وزارت جهاد کشاورزی کار را برای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی سخت کرده است گفت: به دنبال راه‌اندازی سامانه شفافیت محصولات کشاورزی و تعاونی های روستایی هستیم که همه اطلاعات این بخش به صورت یکپارچه جمع آوری شود و بتوانیم رصد و پایش درستی داشته باشیم.

وی همچنین به فعالیت‌های سازمان تعاون روستایی از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: هوشمندی زنجیره کسب و کار محصولات غذایی را وارد سازمان تعاون روستایی کردیم و نقشه و شعار ما این بود که این سازمان باید به یک شبکه هوشمند تجاری‌سازی محصولات کشاورزی تبدیل شود. در حقیقت قصد این را داشتیم که با استفاده از توان استارتاپ ها و کسب و کارها هوشمندسازی شبکه انجام شود.

به گفته وی با این هوشمندسازی و رصد روزانه بازار توسط قرارگاه امنیت غذایی توانستیم با فروچاله تولید مرغ و تخم مرغ که در نیمه آبان با آن مواجه بودیم، مقابله و بازار را مدیریت کنیم.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی با اشاره به اینکه باید در کنار استفاده از ابزارهای هوشمند کشت قراردادی را نیز مدنظر قرار دهیم، گفت: با این اقدامات در سال زراعی آینده حداقل تنش را در بازار محصولات کشاورزی خواهیم داشت.

۱۲۰ هزار هکتار از اراضی گندم کاری تحت پوشش کشت قراردادی

وی با اشاره به اینکه کشت قراردادی در دستور کار سازمان تعاون روستایی است، گفت: حدود ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی گندم کاری پاییزه کشور در ۱۰ استان هدف توسط این سازمان تبدیل به کشت قراردادی شده است که در این کشت در مراحل تولید از کشاورز حمایت می شود. از طرفی کشت قراردادی را برای سال‌های آتی و همچنین کشت بهاره در سایر محصولات راهبردی از جمله کلزا، پنبه و حتی محصولات باغی را دنبال خواهیم کرد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار