قیمت طلای سیاه به ۸۰ دلار رسید

از آنجا که نگرانی‌ها از محدودیت عرضه نفت ادامه دارد، قیمت طلای سیاه روز سه‌شنبه نیز روند صعودی در پیش گرفت.

به گزارش رصد روز، به گزارش رویترز، به دنبال ترس از محدودیت عرضه و همچنین افزایش قیمت گاز طبیعی مایع و زغال‌سنگ، قیمت نفت برای ششمین روز متوالی رشد کرد و توانست ضررهای اولیه خود را جبران کند.

 معاملات آتی نفت خام برنت پس از صعود به قیمت ۸۰دلار و ۳۵سنت در هر بشکه که بالاترین سطح آن از اکتبر ۲۰۱۸ بود، ۵۵سنت معادل ۰.۷درصد افزایش یافت و به ۸۰.۰۸دلار در هر بشکه رسید. این شاخص نفتی روز دوشنبه شاهد رشد ۱.۸درصدی بود.

همچنین معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا با ۵۷سنت معادل ۰.۸درصد رشد، به قیمت ۷۶.۰۲دلار در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت که بالاترین سطح آن از تاریخ ۶جولای بود. این شاخص نفتی نیز جهش ۲درصدی را در روز گذشته تجربه کرد.

لازم به ذکر است که طوفان‌های آیدا و نیکولاس، که در ماه‌های آگوست و سپتامبر از خلیج مکزیک آمریکا عبور کرد، به سکوها، خطوط لوله و همچنین مراکز فرآوری آسیب رساند و بیشتر تولیدات فراساحلی را تعطیل کرد.

همچنین در خصوص عوامل تاثیرگذار بر وضعیت عرضه، شرکت‌های نفتی نیجریه و آنگولا، بزرگترین کشورهای صادرکننده نفت در آفریقا هشدار دادند که این مناطق برای افزایش تولید خود به میزان سهمیه تعیین شده توسط سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن (اوپک پلاس)، به دلیل کمبود سرمایه‌گذاری و مشکلات تعمیر و نگهداری، حداقل تا سال آینده دچار چالش خواهند بود.

چالش آنها بازتاب این است که چند عضو دیگر اوپک پلاس در سال گذشته به دنبال تحت تاثیر قرار گرفتن تقاضا توسط شیوع کووید-۱۹ تولید خود را محدود کردند، اما درحال‌حاضر با بهبود وضعیت اقتصادهای جهانی و رشد تقاضای سوخت، برای افزایش تولید خود با مشکل مواجه هستند.

مشکلات مربوط به عرضه در حالی اتفاق افتاده که کشورها محدودیت‌های حرکتی ناشی از کووید-۱۹ را کاهش می‌دهند و به طور بالقوه باعث افزایش تقاضا می‌شوند.

یاسوتوشی نیشیمورا، وزیر اقتصاد ژاپن اذعان داشت که پنجمین کشور مصرف‌کننده نفت در جهان، از آنجا که شمار موارد ابتلای جدید و فشار بر سیستم پزشکی کاهش یافته، قصد دارد که وضعیت اضطراری را در همه مناطق بردارد.

تحلیلگران همچنین بر این باورند که افزایش قیمت گاز طبیعی مایع و زغال‌سنگ می‌تواند باعث رشد بیشتر قیمت نفت شود.

ویوک دار، تحلیلگر کامودیتی در بانک مشترک‌المنافع در یادداشتی خاطرنشان کرد: “از آنجا که قیمت بالای گاز باعث روی آوردن به مصرف نفت می‌شود، تقاضای نفت می‌تواند ۰.۵میلیون بشکه دیگر در روز، معادل ۰.۵درصد از عرضه جهانی نفت افزایش یابد.”

وی افزود: “اگر زمستان در نیمکره شمالی سردتر از حد انتظار باشد، قیمت انرژی می‌تواند بیش از این افزایش یابد.

از طرفی، به دنبال مشکل کمبود زغال‌سنگ، استانداردهای سخت‌تر انتشار گازهای گلخانه‌ای و تقاضای بیشتر از سوی تولیدکنندگان و صنایع در چین، باعث افزایش قیمت زغال‌سنگ به بالاترین سطح خود شده و محدودیت‌های گسترده‌ای را در مصرف آن ایجاد کرده است.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار