قیمت مرغ در هرسال ۸۹ درصد گران شد / افزایش ۱۲۵۵ درصدی قیمت مرغ طی ۱۴ سال

به گزارش اختصاصی رصد روز ، مرغ در سالی که گذشت پرحاشیه ترین محصولی بود که علیرغم اهمیت غذایی آن در سبد خانوار نسبت به افزایش قیمت آن در سالهای گذشته بی توجهی شده و رند لجام گسیخته افزایش قیمت مرغ طی سالهای گذشته اولین سؤالی را که به ذهن م...

به گزارش اختصاصی رصد روز ، مرغ در سالی که گذشت پرحاشیه ترین محصولی بود که علیرغم اهمیت غذایی آن در سبد خانوار نسبت به افزایش قیمت آن در سالهای گذشته بی توجهی شده و رند لجام گسیخته افزایش قیمت مرغ طی سالهای گذشته اولین سؤالی را که به ذهن متبادر می کند این است که سیاست های مهار تورم از کدام فیلتر عبور می کند که در مهار قیمت یک محصول اینطور سوءمدیریت مشاهده می شود.

بررسی ها نشان میدهد که طی ۱۴ سال قیمت مرغ هزار و ۲۵۵ درصد گران شده و عمق فاجعه زمانی مشخص می شود که می بینیم که از سال ۸۹ به طور میاینگین قیمت این محصول برای سفره خانوار هرسال ۸۹ درصد افزایش قیمت داشته و این در حالیست که در تمام این سالها شعار مهار تورم در تمام دولتها شنیده می شد و وزرای اقتصاد و صمت نیز متفق القول روی این مسئله اذعان داشتند. در سال ۸۶ قیمت مرغ کشتار به طور میانگین ۱۸ هزار و ۹۳ ریال بود که این میزان با تورم ۱۲۵۵ درصدی به ۲۴۵ هزار و ۲۸۳ ریال در شهریور ۱۴۰۰ رسید. در ۱۶۸ ماه گذشته به طور میانگین قیمت مرغ هرماه ۷.۴ درصد افزایش داشته که این موضوع تنها یک شائبه را می تواند به صورت قوی مطرح کند و آن اینکه آیا با چنین وضعیتی می توان امیدوار بود که روند کنترل نقدینگی و تورم در کشور مهار شود در حالیکه قیمت یکی از مهمترین محصولات در سبد خانوار خود را به دور از هر گونه حسن تدبیری می بیند؟

 

جدول افزایش قیمت مرغ

 

این اتفاق در شرایطی می افتد که در سال ۸۶ حداقل حقوق کارگران ۱۸۳ هزار تومان که در سال ۱۴۰۰ به ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان رسیده است که اگر بنا باشد مجموع افزایش قیمتها در سالهای گذشسته در حوزه هایی مانند انرژی ، مسکن ، اقلام اساسی ، پوشاک ، لوازم خانگی و خودرو را محاسبه کنیم چندین برابر بیش از افزایش حداقل حقوق کارگران از سال ۸۶ تا کنون خواهد بود.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار