قیمت نفت از ۹۳ دلار گذشت

بهای طلای سیاه در بازار انرژی به بالاترین میزان طی هشت سال گذشته رسید.

به گزارش رصد روز، بهای طلای سیاه در بازار انرژی به بالاترین میزان طی هشت سال گذشته رسید.

 افزایش احتمال حمله نظامی روسیه به اوکراین موجب شده روند قیمت نفت خام در جهان همچنان صعودی باشد.

به گفته خبرگزاری رویترز، کارشناسان بازار انرژی معتقدند اگر آمریکا تحریم‌های ایران را لغو کند، تهران می‌تواند ارسال محموله‌های نفتی به سراسر جهان را افزایش دهد و همین امر بر میزان عرضه جهانی خواهد افزود.

از این رو، قیمت نفت برنت دریای شمال امروز در معاملات بازار‌های جهانی با ۰.۶ درصد افزایش به ۹۳ دلار و ۸۷ سنت در هر بشکه رسید. نفت وست تگزاس اینترمبدیت آمریکا نیز با ۰.۳ درصد افزایش، ۹۲ دلار و ۵۶ سنت در هر بشکه داد و ستد شد. این دو شاخص نفتی در هفته‌های اخیر بیش از ۲ درصد افزایش قیمت را به ثبت رسانده اند و به بالاترین میزان طی هشت سال گذشته رسیدند.

میانگین قیمت هر بشکه سبد نفتی اوپک با ۲۰ سنت افزایش به ۹۰ دلار و ۱۸ سنت رسید که بالاترین قیمت در ۸ سال گذشته محسوب می‌شود.

سرمایه گذاران به دلیل برخی بحران‌های سیاسی از جمله افزایش تنش میان روسیه و اوکراین و نیز بخش‌هایی از خاورمیانه نگران کاهش چشمگیر عرضه نفت در میان مدت هستند.

تحلیلگران انتظار دارند روند صعودی قیمت نفت خام حداقل برای میان مدت ادامه دار باشد. بسیاری معتقدند قیمت نفت خام در سال جاری میلادی می‌تواند از مرز ۱۰۰ دلار در هر بشکه عبور کند.

در نشست دیروز اوپک پلاس، کشور‌های بزرگ تولیدکننده نفت جهان تصمیم گرفتند به سیاست فعلی خود مبنی بر افزایش متوسط تولید نفت علیرغم افزایش قیمت نفت پایبند باشند.

پل دونووان، اقتصاددان موسسه یو بی اس معتقد است که گروه‌های با درآمد پایین‌تر نسبت به هزینه‌های بالای انرژی آسیب پذیر هستند. به گفته این اقتصاددان، افزایش بهای نفت به ۱۰۰ دلار در هر بشکه نه تنها تورم را تشدید می‌کند، بلکه نرخ گردش شغل را نیز کاهش می‌دهد.

بیل فیتزپاتریک، مدیر عامل موسسه لوگان کپیتال می‌گوید: قیمت ۱۰۰ دلاری نفت ناشی از تقاضای بالا و دستاورد‌های حداقلی در قسمت عرضه است.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط