مبلغ پاداش صرفه‌جویی برق اعلام شد

وزیر نیرو گفت: مبلغ پاداش صرفه‌جویی برق را تا ۲۰ برابر افزایش دادیم. به گزارش رصد روز، علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو اظهار داشت: طی سال‌های گذشته مصرف برق افزایش داشته و سالانه ۱ میلیون مشترک به مشترکان اضافه می‌شود به طوری‌که سال‌های گذشت...

وزیر نیرو گفت: مبلغ پاداش صرفه‌جویی برق را تا ۲۰ برابر افزایش دادیم.

به گزارش رصد روز، علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو اظهار داشت: طی سال‌های گذشته مصرف برق افزایش داشته و سالانه ۱ میلیون مشترک به مشترکان اضافه می‌شود به طوری‌که سال‌های گذشته رشد نیروگاه‌ها تناسبی با رشد مصرف نداشته و شاهد ناترازی بوده‌ایم.

وزیر نیرو با بیان اینکه در تابستان‌های متعدد شاهد خاموشی‌ها و محدودیت‌های بخش مختلف بودیم ادامه داد: پیش‌بینی می‌شد در تابستان ۱۴۰۰ نزدیک به ۲۰ هزار مگاوات کسری برق داشته باشیم یعنی نزدیک به ۲۵ درصد مصرف موجود زیرا مصرف کل کشور ۷۰ هزار مگاوات بود اما با اقدامات صورت گرفته در بخش خانگی خاموشی نداشتیم و در سایر بخش‌ها هم با مشکلی مواجه نشدیم.

وزیر نیرو تصریح کرد: در صورتی که در سال ۱۴۰۰ و پیش از آغاز به کار دولت سیزدهم شاهد خاموشی‌هایی از اردیبهشت ماه بودیم. اما با ۱۰۰ اقدامی که در سال گذشته انجام شد ضمن رشد مصرف برق خاموشی برنامه ریزی شده وجود نداشت.

عضو کابینه دولت سیزدهم در تشریح اقدامات برای پاداش صرفه‌جویی گفت: اقداماتی برای سال جاری پیش بینی شده که شامل توسعه نیروگاه‌ها، رفع محدودیت نیروگاه‌ها و اورهال کردن، توسعه شبکه متناسب با توسعه نیروگاه‌ها، هوشمند سازی شبکه برق صنایع و کشاورزی در دستور کار قرار داد.

وی تاکید کرد: طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی خبر خوب امروز وزارت نیرو و دولت برای مردم بود، سال گذشته به صورت محدود اجرا شد که این طرح در سال جاری دو تفاوت عمده با طرح سال گذشته دارد.

محرابیان گفت: سال گذشته به مشترکان زیر الگوی مصرف پاداش تعلق می‌گرفت اما امسال به همه مشترکان این پاداش تعلق می‌گیرد و نکته دیگر این است که مبلغ پاداش را تا ۲۰ برابر افزایش دادیم قیمت برق در مناطق عادی ۱۰۰ تومان است پاداش صرفه‌جویی تا ۲۰۰۰ تومان است.

وزیر نیرو گفت: پاداش‌ صرفه‌جویی هم اکنون روی مبلغ قبض اعمال شده است و هزینه برق را رایگان می‌کند، البته طرحی را در حال بررسی داریم که پاداش صرفه‌جویی به صورتی نقدی به مردم پرداخت شود.

وی ادامه داد: اگر مشترکی زیر ۱۵۰ کیلووات ساعت مصرف برق داشته باشد، به ازای هر کیلووات ساعت صرفه‌جویی، ۲,۰۰۰ تومان پاداش دریافت می‌کند، برای مصارف تا ۳۰۰ کیلووات ساعت این رقم به ۱۵۰۰ تومان، برای مصارف تا ۴۵۰ کیلووات ساعت این رقم به ۱,۰۰۰ تومان و برای مصارف تا ۷۵۰ کیلووات ساعت این رقم به ۵۰۰ تومان کاهش پیدا می‌کند.

این مقام مسئول گفت: اگر مشترکی که سال گذشته از دور تند کولر استفاده می‌کرد امسال از دور کند استفاده کند، در هر ماه می‌تواند ۱۵۰ هزار تومان پاداش بگیرد.

محرابیان تاکید کرد: در مناطق گرمسیری نیز اگر مشترکی یکی از کولرهای گازی خود را خاموش کند، ماهانه یک میلیون تومان پاداش خواهد گرفت و این رقم به ازای خاموش کردن دو کولر گازی به یک‌ونیم میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند.

این مقام مسئول تاکید کرد: ما به انتخاب مردم احترام می‌گذاریم و مردم بهتر از ما می‌دانند، چگونه مصرف کنند اما ما در این سازوکار در تلاش هستیم تا مردم را به صرفه‌جویی تشویق کنیم. سال گذشته نشان داد، انتخاب مردم انتخاب صحیحی است و ما برای اولین‌بار در بخش خانگی ۳.۵ درصد کاهش مصرف داشتیم.

وی درباره میزان مصرف برق خانواده وزیر نیرو گفت: به طور عمومی خانواده بنده مثل عمده خانواده‌های ایرانی رعایت مصرف را می‌کنند و مصرف برق ما زیر الگو مصرف برق دارد و ما هم مشابه ۸۰ درصد از سایر مشترکان خانگی صنعت برق مصرف داریم.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار