محاسن و معایب ردیف بودجه ۱۴۰۰ محیط زیست

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: در بخش محیط زیست لایحه بودجه ۱۴۰۰، یک ردیف مستقل برای یگان حفاظت محیط زیست در نظر گرفته شده که باعث ارتقای وضعیت محیط‌بانی می‌شود.

به گزارش رصد روز ، سمیه رفیعی در مورد ردیف بودجه محیط زیست در لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: یکی از اتفاقات خوب در لایحه بودجه ۱۴۰۰، افزایش  بودجه محیط زیست است. در عین حال سازمان حفاظت محیط زیست، سازمانی گسترده است که وظایف کلانی دارد. بنابراین تا میزان واقعی بودجه این سازمان فاصله‌ای وجود دارد , وظایف سازمان محیط زیست با بودجه این سازمان هنوز همخوانی ندارد.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس اظهار کرد: یکی از ضعف‌های کشور ما این است که بودجه‌های در نظر گرفته شده به صورت کامل تخصیص داده نمی‌شود و این در محیط زیست و منابع طبیعی کاملا مشهود است. مسائلی مثل نظارت بر قانون هوای پاک و نظارت بر پسماندها، مواردی هستند که به اندازه کل بودجه سازمان محیط زیست، نیازمند بودجه است.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: ما چند روز پیش در جلسه شورای شهر تهران، علل آلودگی هوا را بررسی کردیم. ما در مسائل تکنیکی کنترل آلودگی هوا مشکل چندانی نداریم بلکه ما مشکل مدیریتی داریم. بودجه نظارت و کنترل بر آلودگی هوا یکی از اضلاع بخش مدیریت است. به نظرم، همواره بودجه محیط زیست کم بوده و امسال هم با وجود افزایش خوبی که داشته، کفاف مدیریت مناسب را نمی‌دهد.

وی در پایان با اشاره به یکی دیگر از محاسن لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: پیش بینی یک ردیف مستقل برای یگان حفاظت از محیط زیست است. این بودجه در سنوات گذشته ذیل بودجه معاونت محیط طبیعی بود. استقلال این ردیف بودجه باعث ارتقای حقوق محیط‌بان‌ها و ارتقای تجهیزاتشان می‌شود.

سهم سازمان حفاظت محیط‌زیست از لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۲۲۸ میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته حدود ۵۹۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. بر اساس لایحه بودجه، این مبلغ در سازمان حفاظت محیط‌ زیست باید صرف اموری همچون پایش و مدیریت آلاینده‌ها، تقویت صندوق ملی محیط‌زیست برای اجرای قانون هوای پاک، نظارت بر مدیریت پسماندها، حفاظت و پایش محیط‌زیست دریایی، حفاظت از مناطق تحت مدیریت سازمان محیط‌زیست و حمایت از محیط‌بانان و… شود.

از سوی دیگر، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، بیش از ۳۹ میلیارد تومان برای ارتقای توان فیزیکی و تجهیزاتی محیط‌بانان درنظر گرفته شده است. این رقم نسبت به بودجه سال گذشته بیش ۳۶ میلیارد تومان بیشتر شده است و تفاوت چشمگیری دارد.

به ‌طور کلی، برای حفاظت از مناطق تحت مدیریت سازمان محیط‌ زیست و حمایت از محیط‌بانان بودجه‌ای حدود ۱۰۸ میلیارد و ۲۹۷ میلیون تومان درنظر گرفته شده است این درحالیست که این رقم در بودجه سال ۱۳۹۹، حدود ۲۹ میلیارد تومان بود.

 

 

 

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

ایسنا

مطالب مرتبط

آخرین اخبار