مروری بر اتفاقات هفته اخیر بورس

در بورس تصوری وجود دارد با عنوان چهارشنبه‌های سبز. برخی سهامداران تصور می‌کنند بورس روزهای چهارشنبه مثبت بسته می‌شود در این گزارش روند بورس در چهارشنبه از دو جهت محک زده‌شده است و هفتگی و روزانه. ابتدا روند مهر با این سنت سنجیده می‌شود.

به گزارش رصد روز ، از ابتدای تابستان تاکنون ۱۵ هفته گذشته است در این مدت بورس ۸ هفته مثبت بسته‌شده است و هفت هفته منفی. نکته قابل‌توجه توزیع هفته‌های مثبت منفی است. هفته‌های منفی از ۲۲ مرداد به بعد ظهور کرده‌اند و اگر ۲۶ شهریور که استثنا در نیمه دوم فصل است فاکتور گرفته شود در تمام نیمه دوم بازدهی هفتگی بورس منفی بوده است. اقتصاد نیوز در گزارشی عملکرد هفتگی بورس از ابتدای تابستان تا نهم پاییز را بررسی و در کنار آن یک باور سهامداران را نیز به آزمون گذاشته است.

سنت چهارشنبه‌های سبز

در بورس تصوری وجود دارد با عنوان چهارشنبه‌های سبز. برخی سهامداران تصور می‌کنند بورس روزهای چهارشنبه مثبت بسته می‌شود در این گزارش روند بورس در چهارشنبه از دو جهت محک زده‌شده است و هفتگی و روزانه. ابتدا روند مهر با این سنت سنجیده می‌شود.

چهارشنبه‌های پاییزی

از ابتدای مهرماه تاکنون شاخص کل بورس ۷۸ هزار واحد ریزش داشته است، اما در دو روز چهارشنبه دوم مهر و چهارشنبه ۹ مهرماه شاخص کل به ترتیب با رشد ۳۰ هزار و ۱۰ هزار واحدی همراه بوده است. در آخرین چهارشنبه شهریورماه نیز شاخص کل ۳۹ هزار و ۵۰۰ واحد رشد داشته است. معامله‌گران این روند را چهارشنبه‌های سبز می‌نامند. بررسی‌های اقتصاد نیوز نشان می‌دهد که در مقایسه آخرین روز معاملاتی هفته با روز مشابه پیشین، در بازه‌ی ابتدای تابستان تاکنون شاخص کل ‌دو روند اصلی داشته و سبزی چهارشنبه‌‌ها رفته‌رفته کمرنگ‌تر شده است.

روند اول؛ صعودی کاهنده در ۵۰ روز ابتدای تابستان

روند شاخص کل بازار بورس در روزهای چهارشنبه از ابتدای تابستان تا ۸ مرداد صعودی کاهنده بوده، یعنی هر هفته افزایش داشته ولی نرخ رشد آن نسبت به دوره‌ی پیشین کمتر بوده است. به‌طوری‌که در هفته ابتدایی تیرماه شاخص کل ۱۵.۴۳ درصد، در هفته دوم ۱۳.۶۳ درصد، در هفته سوم ۸.۷۳ درصد و در هفته چهارم ۵ درصد رشد داشته است. این روند در دو هفته ابتدایی مردادماه نیز ادامه داشته است.

همچنین در تیرماه، شاخص کل چهار چهارشنبه‌‌ی این ماه نسبت به‌روز معاملاتی قبل (سه‌شنبه) در سه مورد افزایش داشته و در یک مورد نزول داشته است.

روند دوم بورس از هفته سوم مرداد؛ نزولی

روند حرکتی دوم شاخص کل از هفته سوم مرداد آغاز می‌شود. از ۲۲ مرداد تا ۹ مهرماه، به‌استثنای یک مورد، روند شاخص کل در هر چهارشنبه نسبت به چهارشنبه پیشین همواره نزولی بوده است. در دو هفته اخیر، ‌شاخص کل به ترتیب در ۵.۴۵ درصد و ۶.۷ درصد کاهش‌یافته است.

در مردادماه، شاخص کل پنج چهارشنبه این ماه نسبت به‌روز قبل (سه‌شنبه) در چهار مورد نزول کرده و در شهریور شاخص کل چهار چهارشنبه‌‌ی این ماه نسبت به‌روز قبل (سه‌شنبه) دو مورد صعود و دو مورد نزول داشته است. دو چهارشنبه مهرماه نیز صعودهای ۳۰ هزار و ۱۰ هزار واحدی داشته‌اند.

درروند دوم علی‌رغم وجود نوسان‌های مثبت و منفی و به‌استثنای یک مورد،‌ در آخرین روز معاملات هفته نسبت به‌روز مشابه هفته قبل، شاخص همواره در رقم پایین‌تری ایستاده استبورس تا رقم شاخص از ۲ میلیون واحد در روز چهارشنبه ۱۵ مرداد به یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار واحد در روز چهارشنبه ۹ مهر برسد.

اقتصادنیوز

مطالب مرتبط

آخرین اخبار