مهاجرت بساز و بفروش‌ ها به ترکیه / اعراب برای کارگران ماهر ایرانی دعوت نامه می‌ فرستند

درست در شرایطی که تقاضای ایرانی‌ها برای خرید ملک در ترکیه حدود ۱۰ برابر شده است، مهاجرت بساز و بفروش‌ها هم به بازار مسکن ترکیه آغاز شده است.

به گزارش رصد روز، تقاضای ایرانی‌ها برای خرید مسکن در ترکیه ظرف سه سال حدود ۱۰ برابر شده است. مرکز آمار ترکیه گزارش داده است که ایرانی‌ها سال گذشته میلادی ۷ هزار و ۱۸۹ ملک در این کشور خریده‌اند. این در حالی است که در سال ۲۰۱۷ ایرانی‌ها فقط حدود ۷۰۰ واحد مسکونی در ترکیه خریداری کرده بودند.

ماجرا اما به همین جا ختم نمی‌شود و حالا فعالان بازار ساخت و ساز از شروع مهاجرت بساز و بفروش‌ها به ترکیه خبر می‌دهند. محمدعلی پورشیرازی، عضو هیئت مدیره اتحادیه شرکت‌های ساختمانی ایران با اعلام این خبر به اقتصاد آنلاین می‌گوید که رکود طولانی بازار مسکن در ایران انگیزه مهاجرت سازندگان مسکن را به ترکیه تقویت کرده است و در حال حاضر برخی سرمایه‌گذاران ایرانی بخش ساختمان وارد بازار مسکن ترکیه شده‌اند.

رضا کامی، رییس اتاق مشترک ایران و ترکیه هم با تائید این موضوع به اقتصاد آنلاین توضیح می‌دهد که در حال حاضر تعدادی شرکت ایرانی در بخش ساخت و ساز مسکن در ترکیه فعالیت می‌کنند اما آمار دقیقی از تعداد آنها و میزان خروج سرمایه از صنعت ساختمان ایران و سرمایه‌گذاری در ترکیه وجود ندارد.

سود بساز و بفروشی کم شد

فعالان بازار ساخت و ساز می‌گویند که صعود قابل توجه قیمت مسکن در ایران باعث شده است که قدرت خرید مردم به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش داشته باشد و همین مساله موجب رکود طولانی در بازار مسکن ایران شود.

آخرین گزارش بانک مرکزی از معاملات مسکن در مهر ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که حجم معاملات ملکی تهران در مهر امسال به پنج هزار و ۴۷۱ فقره رسیده، این در حالی است که مهر سال گذشته تعداد معاملات مسکن تهران هشت هزار و ۶۵۶ فقره بوده است که این گزارش حاکی از کاهش ۳۶.۸ درصدی معاملات ملکی در ۱۲ ماه منتهی به مهر ۱۴۰۰ دارد.

حسن محتشم ، عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان تهران به اقتصاد آنلاین می‌گوید که صرف نظر از رکود طولانی و خواب سرمایه در بازار مسکن، سود ساخت و ساز جذابیت خود را از دست داده و برخلاف سال‌های گذشته، از ابتدای امسال تاکنون بازدهی بازار مسکن کمتر از نرخ تورم بوده است و همین مساله میل به مهاجرت را برای سازندگان مسکن ایجاد کرده است.

محتشم تاکید می‌کند: گرچه ارزش لیر ترکیه رو به سقوط است و وضعیت اقتصادی این کشور چندان مساعد نیست اما بخش مسکن سودآور است و دولت ترکیه از فعالان صنعت ساختمان‌سازی حمایت‌های زیادی دارد. این در حالی است که در ایران سازندگان مسکن برای ورود به یک پروژه ساخت و ساز مجبور به پشت سر گذاشتن بروکراسی طولانی و گرفتن مجوزهای متعدد هستند.

در ترکیه اما ماجرا کمی متفاوت است و در دو سال گذشته رسانه‌های ترکیه از صعود نرخ تورم مسکن در این کشور خبر داده‌اند و در حالی که بانک مرکزی این کشور نرخ تورم را در ۱۲ ماهه منتهی به اگوست ۲۰۲۱ حدود ۱۹.۴ درصد اعلام کرده‌اند، رشد قیمت مسکن ترکیه در یکسال گذشته ۳۲.۴ درصد اعلام شده است.

دیلی صباح نوشته است که با وجود افزایش قیمت مسکن در ترکیه، تقاضا برای خرید خانه در سطح بالایی مانده است.

کارگران ماهر ساختمانی جذب کشورهای عربی شده‌اند

از آن سمت اکبر شوکت، رییس کانون کارگران ساختمانی می‌گوید که رکود سنگین بازار مسکن در ایران بسیاری از کارگران ساختمانی را مجبور به مهاجرت کرده است و البته مقصد اول مهاجرت کارگران ساختمانی ایران به اقلیم کردستان عراق، سلیمانیه و اربیل است و پس از آن کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برای کارگران ساختمانی ایران جذاب‌تر است.

او ادامه می‌دهد: شمار اندکی مهاجرت کارگران ساختمانی به ترکیه هم اتفاق افتاده است که بیشتر از سوی کارگران ساکن در شهرهای هم مرز با ترکیه است.

شوکت تاکید می‌کند که کشورهای عربی ماهرترین نیروهای کار در صنعت ساختمان ایران را جذب کرده‌اند، به طوری که برای هنرمندان گچ‌کار و مقرنس‌کار ایرانی دعوت‌نامه ارسال می‌کنند و بهترین جوشکاران ایران که معمولا ساکن درود لرستان یا شهر سامان کهگیلویه و بویراحمد هستند، جذب صنایع نفت و گاز یا ساختمان کشورهای عربی همسایه می‌شوند.

رییس کانون کارگران ساختمانی معتقد است که اشتغال کارگران ایرانی در کشورهای همسایه لزوما اتفاق بدی نیست و در صورتی که از سمت وزارت راه و شهرسازی ساماندهی شود، می‌تواند ارزآور باشد و از سمتی موجب انتقال ارزان فناوری‌های ساخت و ساز به ایران شود.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط