مهم‌ترین برنامه‌های صنعت نفت در سال ۱۴۰۱ / تأمین گاز و سوخت زمستانی اولین دغدغه وزارت نفت

صنعت نفت برنامه‌های متعددی را در حوزه توسعه ظرفیت‌ بخش‌های مختلف لحاظ کرده است که از مهم‌ترین آن می‌توان به تولید حداکثری و تداوم فعالیت برای فشارافزایی پارس‌جنوبی، توسعه کامل میدان آزادگان و افزایش تولید و صادرات نفت اشاره کرد.

به گزارش رصد روز، صنعت نفت برنامه‌های متعددی را در حوزه توسعه ظرفیت‌ بخش‌های مختلف لحاظ کرده است که از مهم‌ترین آن می‌توان به تولید حداکثری و تداوم فعالیت برای فشارافزایی پارس‌جنوبی، توسعه کامل میدان آزادگان و افزایش تولید و صادرات نفت اشاره کرد.

 یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های موجود در سال ۱۴۰۱، موضوع تأمین گاز و سوخت زمستانی است. تلاش صنعت نفت ایران بر این است که تولید حداکثری از پارس‌جنوبی داشته باشد. به‌عبارت دیگر فازهای پارس‌جنوبی که تکمیل نشده‌اند، فازهای ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ و پالایشگاه فاز ۱۴ باید نهایی و تکمیل شوند.

علاوه بر این موضوع انتقال گاز میدان کیش به پارس‌جنوبی هم در این سال دنبال خواهد شد و بسته ۱۵ میدان گازی شرکت نفت مناطق مرکزی مورد توجه است؛ البته نخستین تحقق تولید جدید از این شرکت در سال ۱۴۰۲ اتفاق می‌افتد. موضوع ‌برداشت از طرح توسعه فاز ۱۱ امسال دنبال می‌شود که تولید حدود روزانه ۴۵۰ میلیون فوت مکعب از این فاز به‌عنوان هدف دنبال می‌شود.

طبق اعلام مسوولان، همچنین از دیگر برنامه‌های تدوین شده تداوم فعالیت برای فشارافزایی پارس جنوبی است، طرح توسعه پارس‌شمالی برای کمک به پارس‌جنوبی نیز پیگیری خواهد شد، البته در سال‌های آینده برداشت از آن محقق می‌شود. تا پایان ۱۴۰۱ در میدان‌های غرب کارون، باید فاز نخست میدان آزادگان جنوبی به تولید ۲۲۰ هزار بشکه در روز برسد.

در این بین طرح جامع توسعه تهیه شده که شامل توسعه کامل میدان آزادگان (شمالی و جنوبی به‌صورت یک‌پارچه) و یک پروژه ازدیاد برداشت تزریق آب برای آن در نظرگرفته شده، این کار طرح توسعه حفاری‌های بسیار زیادی را می‌طلبد که البته این اقدام‌ها از سال ۱۴۰۲ آغاز می‌شود؛ اما کارهای مقدماتی آن باید اکنون آغاز شود و ادامه حفاری چاه‌ها و تکمیل بخشی از واحد فرآورش (CTEP) که مربوط به فاز نخست هستند باید در سال ۱۴۰۱ انجام شود.

کریم‌ زبیدی – مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران در همین راستا اعلام کرد: اینکه برداشت می‌شود برنامه تولید میدان آزادگان جنوبی ۶۰۰ هزار بشکه تولید خواهد بود، رویکردی اشتباه است؛ در واقع این موضوع مربوط به کل میدان است که به طرح جامع توسعه آن اشاره کردم و تحقق تولید روزانه ۶۰۰ هزار بشکه از بخش جنوبی میدان آزادگان به هیچ‌وجه امکان‌پذیر نیست.

به گفته او طرح جامع توسعه تهیه شده برای تولید از کل میدان ۵۷۰ هزار بشکه است، این طرح جامع توسعه پیشنهاد شرکت‌های پرشماری است که پیش‌تر برای توسعه این میدان پا پیش گذاشته بودند و عددی نیست که بی‌منطق اعلام شده باشد؛ از جمله شرکت‌های شل، توتال پتروناس و شرکت نفت ژاپن و …

طبق اعلام وزارت نفت، وی با بیان اینکه برای میدان یادآوران به‌دنبال ادامه توسعه آن هستیم؛ فعلا با یک شرکت خارجی در حال مذاکرات نهایی برای گام دوم هستیم تا تولید را از ۱۱۰ به ۲۱۰ هزار بشکه برسانیم، پروژه‌های EPCF – EPDF و IPC باید دنبال شوند، گفت: یکی از مسائلی که به‌شدت پس از پیام مقام معظم رهبری در شرکت ملی نفت ایران به طور جدی مورد بحث قرار گرفته، موضوع شرکت‌های دانش‌بنیان و تعریف نیازهای واقعی شرکت ملی نفت و ایجاد اشتغال از این رهگذر است. به‌واقع می‌توانم بگویم که فرمایش ایشان نه تنها در سطح شرکت ملی نفت، بلکه در سطح کشور می‌تواند نجات‌بخش اقتصاد باشد، به‌شرط اینکه به‌صورت شعاری و کلیشه‌ای با آن برخورد نشود.

یکی از اتفاقات مهمی که در ماه‌های اخیز اتفاق افتاد تحول در میزان تولید نفت بود، درواقع در دولت جدید از ابتدای کار تصمیم گرفته شد برای برگرداندن تولید به قبل از تحریم‌ها برنامه‌ریزی جدی صورت بگیرد. پیش از تحریم‌ها تولید ما ۳ میلیون و ۸۳۸ هزار بشکه در روز بود. بازگشت به این عدد در چند مرحله انجام شد، در مراحل مختلف، تولید بالا آمد تا سرانجام ۱۵ اسفند سال ۱۴۰۰ امکان تولید دوباره آن مقدار نفت در دسترس بود.   اکنون امکان تولید روزانه ۳ میلیون و ۸۳۸ هزار بشکه به‌طور کامل و صد در صدی وجود دارد.

علاوه‌بر این یک ردیف شیرین‌سازی گاز از فاز ۱۴ پارس‌جنوبی که در پالایشگاه تکمیل نشده بود؛ عملیاتی شد. فعالیت‌ی قابل‌توجه بود و برای آن پیگیری‌های بسیار زیادی شد. سه پیمانکار حاضر فعالیت سه شیفت داشتند تا کار تکمیل شود و در شرایط سخت زمستان بتوان از این ظرفیت استفاده کرد. واحد DMC به‌منظور مرکاپتان‌زدایی و بوزدایی از میعانات‌گازی در پارس‌جنوبی تکمیل شد. چاه‌هایی تازه در غرب کارون بودند که حفاری آن‌ها تکمیل شده اما به‌تولید نرسیده بود؛ ثروتی که از آن استفاده نمی‌شد. این چاه‌ها یا اسیدکاری می‌خواستند یا خطوط لوله جریانی که با تلاش‌ شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) ۱۳ حلقه از چاه‌های حفر شده به مرحله تولید رسید.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط