مهندسی فضای سمی و برنامه ریزی شده برای فولاد مبارکه اصفهان

موضوع طرح تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه و حواشی پیرامون آن ثابت کرد که متأسفانه با فضایی روبرو هستیم که از هر مسئله ای برداشت به مطلوب می شود و تنها سؤال و پرسشی دیگر خلق می گردد در حالیکه باید ماهیت شکل گیری چنین فضایی باید مورد پرسش قرار...

به گزارش اختصاصی رصد روز ، طرح تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه اصفهان  در حالی در مجلس تصویب شد که در گام نخست بسیاری از مدیران فولاد مبارکه اصفهان  از آن استقبال کردند و این مسئله را گام مهمی در راستای شفاف سازی ارزیابی کردند. این موضع که البته از ابتدای طرح شدنش با مواضع روشن فولاد مبارکه همراه بود دارای ابعادیست که پرداختن به آن می تواند خط کشی آشکاری بین واقعیت و اراده برخی ها را نشان دهد.

 

بزرگترین تولید کننده فولاد کشور که از سوی برخی نمایندگان مورد هجمه قرار گرفت بدون اینکه پاسخی به برخی از مسائل مطرح شده بدهد در ابتدا با بیان اینکه از شفاف سازی استقبال می کند سعی کرد فضای ملتهبی که در صنعت کشور در حال شکل گیری بود را تلطیف کند اما باغ هزار بر منتقدان هردم اتفاق جدیدی را رقم میزد. با علم کردن خودروهای میلیاردی به از محل بودجه کرونا جوسازی های زیادی شکل گرفت اما در نهایت مشخص شد که این خودروها در اختیار یک دستگاه دولتی قرار گرفته اما اینطور وانمود شد که اهدای سه خودرو به این دستگاه دولتی به تنها به دلیل مسائلی است که منتقدان به دنبال آن هستند.

 

در ادامه تأکید چندباره روی موضوع به کارگیری بازنشستگان در رأس مدیریت این شرکت موج سواریهای دیگری را برای منتقدان به وجود آورد مسئله ای که در سالهای قبل نیز به آن پاسخ داده شده بود اما استفاده دوباره آن از آن به عنوان موضوع جدید تنها با نیت تحریف واقعیت و جهت دادن به افکار عمومی می تواند قابل بررسی و تأمل باشد.

 

سمپاشی های ادامه دار درباره فولاد مبارکه حتی دامن برخی از مصاحبه های انجام شده با برخی نمایندگان مجلس را نیز گرفت و در حالی برخی ها به تکذیب مصاحبه های خود درباره عدم اولویت طرح تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه پرداختند که باید دید این موضوع میوه حاصل از نهال کدام فشارها و دیدگاههاست که در خانه ملت حاکم شده است؟

 

هزینه های پژوهشی این شرکت در راستای اعتلای کیفیت و پیشبرد چرخه تولید از دیگر مواردیست که برخی با تمسک به آن سعی کردند که وجود برخی از مسائل را اثبات کنند در حالیکه نتیجه کار برای این گروه مهم نبود و تنها مسئله قرارداد بود که برای آنها ایجاد سؤال می کرد. با اینکه دوست نداشته و نداریم سؤال را با طرح پرسش پاسخ دهیم اما ناگزیریم از گروهی که امروز با شعارهای آنچنانی بر موضوع خود اصرار می ورزند پرسید که آیا این اولین بار است که در کشور یک شرکت برای یک کار پژوهشی از افرادی کمک می گیرد که می توانند با توجه به جایگاهشان در زمان صرفه جویی کرده و به صنعت کشور کمک کنند؟ آیا هزاران مورد دیگر در کشور را نمی توان مثال زد که چنین موضوعاتی را تجربه کرده باشند؟

 

موضوع طرح تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه و حواشی پیرامون آن ثابت کرد که متأسفانه با فضایی روبرو هستیم که از هر مسئله ای برداشت به مطلوب می شود و تنها سؤال و پرسشی دیگر خلق می گردد در حالیکه باید ماهیت شکل گیری چنین فضایی باید مورد پرسش قرار گیرد. جدا از اینکه فولادیها به عنوان واحد نمونه تولیدی در کشور طی سالیان گذشته خدمات ارزنده ای را ارائه کرده اند باید دید که چه فشاری از سوی برخی وجود دارد که هرسال با ادعاهایی این چنینی آب بیار آتش بیار معرکه می شوند معرکه ای که در آن چیزی جز تضعیف تولید در سال جهش تولید ندارد.

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط