نفت خام آمریکا به زیر ۷۰ دلار سقوط کرد

قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت در روز چهارشنبه حدود ۴ درصد کاهش یافت، زیرا افزایش غیرمنتظره و قابل توجه ذخایر بنزین در ایالات متحده بر نگرانی‌ها در مورد تاخیر تقاضا افزود.

به گزارش رصد روز، قیمت نفت خام آمریکا در پایان روز چهارشنبه ۴ درصد کاهش یافت و در پایین‌ترین سطح از اواخر ژوئن بسته شد و قیمت‌های خرده‌فروشی بنزین درست پیش از فصل خرید و سفر تعطیلات، به پایین‌ترین حد از ژانویه رسید.

قرارداد ژانویه نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۲.۹۴ دلار یا ۴.۰۷ درصد کاهش یافت و به ۶۹.۳۸ دلار در هر بشکه رسید، در حالی که قرارداد برنت در فوریه ۲.۹۰ دلار یا ۳.۷۶ درصد کاهش یافت و به ۷۴.۳۰ دلار در هر بشکه رسید

با وجود تلاش‌های اوپک پلاس برای افزایش قیمت‌ها با وعده کاهش عرضه در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴، نفت خام آمریکا و شاخص جهانی برای پنجمین روز متوالی سقوط کردند.

به گزارش AAA، در همین حال، قیمت بنزین در ایالات متحده به دنبال کاهش قیمت نفت به ۳.۲۲ دلار در هر گالن تا روز چهارشنبه رسید که پایین‌ترین قیمت از ۳ ژانویه است.

نفت خام برای مدتی در اواسط اکتبر که جنگ اسرائیل و حماس آغاز شد، افزایش یافت، اما تاجران تا حد زیادی خطر یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر را که می‌تواند عرضه‌ها را از آن زمان مختل کند، رد کرده‌اند.

در همین حال، داده‌های ایالات متحده در روز چهارشنبه تصویر متفاوتی را در مورد تقاضا منتشر کرد که با کاهش ذخایر نفت خام در حالی که ذخایر بنزین افزایش یافت.

به گزارش آژانس اطلاعات انرژی، ذخایر ذخایر بنزین آمریکا ۵.۴ میلیون بشکه افزایش یافت. کل ذخایر بنزین از سوی اداره اطلاعات انرژی (EIA) در هفته منتهی به ۲۴ نوامبر، ۲۱۸.۲ میلیون بشکه در مقایسه با ۲۱۳.۸ میلیون بشکه در مدت مشابه سال گذشته بود.

دنیس کیسلر، معاون ارشد تجارت در BOK Financial روز چهارشنبه به رویترز گفت: «تخریب تقاضا از سمت سوخت وارد می‌شود. در حال حاضر بازار بیشتر بر تقاضا متمرکز است تا عرضه.»

تولید بی‌سابقه نفت آمریکا با اوپک پلاس برای تاثیرگذاری بر قیمت بازار رقابت کرده است. جدیدترین تجلی آن نشست اوپک پلاس در ۳۰ نوامبر بود که طی آن کاهش داوطلبانه ۲.۲ میلیون بشکه در روز اعلام شد. این اعلامیه نتوانست قیمت نفت را به سمت بالا بکشاند و تمرکز بر تولید ایالات متحده باقی مانده است.

وزیر انرژی عربستان سعودی روز دوشنبه از سفته‌بازان پس از ادامه کاهش قیمت‌ها به دلیل عدم درک توافق کاهش تولید اوپک پلاس انتقاد کرد. هفته گذشته، EIA گزارش داد که علیرغم تورم هزینه‌ها و کاهش قیمت بین المللی نفت، میانگین تولید روزانه ایالات متحده در ماه سپتامبر نسبت به رکورد بالای ۱۳.۲۴ میلیون بشکه در ماه اوت بدون تغییر باقی مانده است. در عین حال، تولیدکنندگان شیل آمریکایی قصد ندارند از حفاری دست بکشند.

تاجران نفت همچنین نسبت به کاهش عرضه ۲.۲ میلیون بشکه‌ای در روز در سه ماهه اول سال آینده، اوپک پلاس، که شامل اعضای اوپک و متحدانش مانند روسیه است، تردید دارند.

چند عضو اوپک پلاس هفته گذشته پس از شکست این گروه در دستیابی به توافق یکپارچه در مورد اهداف تولید، کاهش داوطلبانه را اعلام کردند.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی و الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، در این هفته به دنبال این بودند که به بازار اطمینان دهند که می‌توانند کاهش‌های وعده داده شده را تمدید یا حتی عمیق‌تر کنند.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط