نگرانی دولت از طرح نوشت افزارها تا ارقام نجومی آنها!

تفاوت ارقام در بازار نوشت افزار چنان است که برای برخی قیمت همه لوازم التحریر در یک کیف دانش آموز تنها با جعبه مدادرنگی دانش آموز دیگر می‌تواند برابری کند. در این شرایط دیگر عجیب نیست اگر بدانیم بخش بزرگی از شهروندان ایرانی حالا با آغاز سا...

تفاوت ارقام در بازار نوشت افزار چنان است که برای برخی قیمت همه لوازم التحریر در یک کیف دانش آموز تنها با جعبه مدادرنگی دانش آموز دیگر می‌تواند برابری کند. در این شرایط دیگر عجیب نیست اگر بدانیم بخش بزرگی از شهروندان ایرانی حالا با آغاز سال تحصیلی با بحران تازه‌ای به نام تهیه نوشت افزار فرزندانشان نیز مواجه هستند.
به گزارش رصد روز،  کمتر از ۱۰ روز دیگر به بازگشایی مدارس در کشور باقی مانده و فارغ از بحران‌هایی همچون جا ماندن دانش آموزان از تحصیل، حالا با توجه به وضعیت اقتصادی کشور تهیه لوازم التحریر دانش آموزان نیز برای بخش بزرگی از شهروندان به یک مشکل تبدیل شده است.

این در حالی است که حالا بازار نوشت افزار همان قدر که با تنوع مواجه است انواع دستورالعمل‌ها برای ممنوعیت‌ها نیز برای آن صادر شده است.

نگرانی دولت برای طرح نوشت افزار نه ارقام نجومی آن

نکته اینجاست که موسی فرزانیان، رئیس اتحادیه نوشت‌افزار تهران در نیمه شهریور ماه سال جاری خبر داده است که: «بازرسان وزارت صمت، تعزیرات حکومتی و اتاق اصناف به طور مداوم سرکشی و با تخلفات برخورد می‌کنند. به طور مثال فروش دفتر‌هایی که جلد آن‌ها شخصیت‌های والت دیزنی و یا کارتونی ممنوع است و واحد متخلف جریمه و پلمب می‌شود.».

اما مساله مهم‌تر که در این میان مغفول ماند همین بود که موسی فرزانیان، رئیس اتحادیه نوشت‌افزار تهران در همین گفتگوی خود خبر از تورم ۴۵ تا ۵۵ درصدی در این حوزه داده است. این آمار نیز درحالی ارائه می‌شود که این عدد نسبت به تورم کشور و کالا‌های اساسی بسیار کمتر است و شاید اگر دولت قیمت کاغذ را تثبیت نمی‌کرد اکنون این عدد بیش از ۱۰۰ درصد شده بود.

کما اینکه فرزانیان، درخصوص وضعیت فروش و وجود تقاضا در بازار نیز گفت که: «امسال رکود شدیدی در بازار مشاهده می‌شود. با توجه به اینکه شهریور ماه فصل اوج کار این صنف است اما تاکنون که فقط ۱۸ روز به شروع مدارس زمان باقی مانده، فرق آنچنانی با سایر روز‌ها نکرده است.»

به گزارش اقتصاد ۲۴، این سخنان نشان از رکود سنگین در بازار نوشت افزار کشور دارد، رکودی که نشان می‌دهد کاش مسئولان کشور آنقدر که درگیر مساله طرح‌های روی دفتر و نوشت افزار هستند کاش فکری به حال بحران‌های فراگیر اقتصادی که منجر به چنین رکودی در این بازار شده است نیز می‌کردند.

مساله دیگر نیز این است که تفاوت ارقام در بازار نوشت افزار چنان است که برای برخی قیمت همه لوازم التحریر در یک کیف دانش آموز، تنها با جعبه مدادرنگی دانش آموز دیگر می‌تواند برابری کند. در این شرایط دیگر عجیب نیست اگر بدانیم بخش بزرگی از شهروندان ایرانی حالا با آغاز سال تحصیلی با بحران تازه‌ای به نام تهیه نوشت افزار فرزندانشان نیز مواجه هستند.

اما با همه این بالا و پایین‌ها، زمان متوقف نمی‌شود و در نهایت اول مهر می‌رسد و دانش آموزان باید راهی مدرسه شوند و برای این رفتن به سر کلاس‌ها نیز نوشت افزار‌هایی نیاز است که کوله پشتی دانش آموزان با آن پر شود و البته که تنوع و گستردگی قیمت نیز بسیار زیاد.

یکی از لوازم التحریر فروشی‌های غرب تهران به اقتصاد ۲۴ می‌گوید که من می‌توانم یک کوله پشتی دانش آموز مقطع دبستان را با حداقل ۲ میلیون تومان و حداکثر تا ۲۰ میلیون تومان پر کنم چرا که تنوع نوشت افزار‌ها و قیمت‌ها بسیار زیاد است.

کیف و کوله پشتی از ۲۰۰ هزار تومان تا ۶ میلیون تومان

برای تایید سخنان این فروشنده نوشت افزار شاید بهترین نشانه همین قیمت کوله پشتی و کیف مدارس دانش آموزان باشد که گستردگی قیمت آن از بازه ۱۹۰ هزار تومان تا ۶ میلیون تومان می‌تواند متغیر باشد.

برای مقاطع تحصیلی بالاتر نیز بسته به برند و کیفیت کوله پشتی، قیمت از ۲۵۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا نزدیک ۲۰ میلیون تومان بنا به وارداتی بودن و قیمت دلار در نوسان باشد.

نکته مهم، اما این است که قیمت کوله پشتی و کیف و کفش دانش آموزان در سال‌های اخیر بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرده و اکنون آنچه که امکان تهیه یک کوله‌پشتی مناسب و استاندارد برای فرزندان محصل را از خیلی از خانواده‌ها می‌گیرد، گرانی است.

امسال هم در آستانه ماه مهر، انواع و اقسام کوله‌پشتی‌ها در بازار به فروش می‌رسند. قیمت کوله‌پشتی برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی از ۲۵۰ هزار تومان تا بالای یک‌ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است، اما باید تاکید کرد که یک کوله‌پشتی استاندارد برای دانش‌آموز مقطع ابتدایی که دوام مناسبی برای ۱۲ ماه تحصیلی داشته باشد اکنون در بازار کمتر از ۸۰۰ هزار تومان نیست.

وضعیت بازار کفش نیز همین شرایط را دارد و قیمت یک کتانی بچگانه در بازار امسال بالاتر از ۵۰۰ هزار تومان است و اگر شما بخواهید یک کفش مناسب برای فرزند خود خریداری کنید باید حداقل ۸۰۰ هزار تومان خرج کنید. این البته در شرایطی است که کفش و کتانی خارجی بچگانه اورجینال تا ۴ میلیون تومن نیز قیمت گذاری می‌شود.

نوسان قیمت برای نوشت افزار‌ها از مداد تا خودکار و قلم

ارزانترین لوازم تحریری که والدین اکنون باید برای فرزندان خود تهیه کنند را می‌توان شامل مداد و خودکار، دفتر، مدادرنگی و جامدادی دانست که در ادامه به بررسی اجمالی قیمت این کالا‌ها می‌پردازیم.

غلط‌گیر هم ۱۳ تا ۱۸۰ هزار تومان قیمت دارد و پاک‌کن حدود هفت تا ۱۳۰ هزار تومان فروخته می‌شود. البته پاک‌کن‌های برقی هم در بازار هست که تا حدود ۳۹۰ هزار تومان هم قیمت دارد.

در این میان قیمت دفتر نقاشی بسته به نوع، تعداد برگ و طرح آن در مدل‌های معمولی از ۱۸ هزار تومان شروع می‌شود و برای مدل‌های مخصوص آبرنگ به بیش از ۶۰۰ هزار تومان می‌رسد. دفتر مشق هم ۱۸ تا ۸۰۰ هزار تومان قیمت دارد که قیمت‌های بالا مربوط به دفتر‌های کلاسوری است.

قیمت جامدادی هم از حدود ۱۸ هزار تومان شروع می‌شود و برخی از انواع لوکس آن با طرح‌های خاص تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم قیمت دارد.

قیمت مداد نوکی نیز از حدود ۳۵ هزار تومان شروع می‌شود و تا حدود یک میلیون تومان هم افزایش قیمت دارد. البته برای مدل‌های خاصی با برند‌های خارجی و برای کاربرد‌های تخصصی در حوزه مهندسی این رقم می‌تواند تا ۱۸ میلیون تومان هم قیمت داشته باشد که اکنون به بحث ما ارتباطی پیدا نمی‌کند.

اما قیمت یک مداد نوکی متوسط که چند ماهی برای دانش آموزان کار کند، رقمی حدود ۲۰۰ هزار تومان است.
ارزان‌ترین خودکار موجود در بازار اکنون حدود ۶۰۰۰ تومان است که تقریبا بی کیفیت‌ترین مدل خودکار بازار محسوب می‌شود.

نوشت افزار

قیمت برخی از انواع خودکار‌ها در بازار، اما به حدود ۸۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان می‌رسد.
قیمت خودکار‌های رنگی نیز در ارزان‌ترین حالت در بسته‌های شش‌تایی حدود ۳۰ هزار تومان است و در گران‌ترین حالت نیز روان‌نویس‌های رنگی در بسته‌های ۵۰ تایی به قیمت بیش از سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود. اما برای یک بسته خودکار ۶ رنگ مناسب باید رقمی حدود ۱۲۰ هزار تومان را کنار گذاشت.

قیمت هر بسته مداد رنگی متوسط مناسب دانش آموز ایرانی از بسته ۱۲ تایی حدود ۲۴ تا حدود ۹۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. البته مدادرنگی‌های با تنوع رنگ بیشتر قیمت بالایی دارد، به طوری که مدادرنگی ۱۲۰ رنگ از یک برند معروف خارجی در برخی فروشگاه‌های آنلاین نزدیک به ۳۰ میلیون تومان قیمت دارد.

حتی در موضوع مدادرنگی‌های مناسب برای دانش آموزان نیز مدل‌های ۲۴ رنگ و ۳۶ رنگ در بازار موجود است که قیمت آنان به ۳ میلیون تا ۵ میلیون تومان می‌رسد، اما یک مداد رنگی ۲۴ رنگ با قیمت مناسب برای دانش آموز ایرانی حدود ۳۰۰ هزار تومان هزینه خواهد داشت.

نوشت افزار

روپوش به طور متوسط ۵۰۰ هزار تومان

در همین حال باید توجه داشت که حداقل قیمت روپوش و شلوار مدارس دوره دبستان برای پسران ۵۵۰ هزار تومان و برای دختران ۶۰۰ هزار تومان است. این رقم می‌تواند البته تا مرز ۳ میلیون تومان نیز افزایش یابد. بنا به نوع دوخت و حتی این که مدارس خاصی، تولیدی‌های خاصی را معرفی می‌کنند ارقام متغییر است، اما در کمترین حالت باید رقمی حدود ۵۰۰ هزار تومان برای روپوش مدارس کنار گذاشته شود.

از سوی دیگر قیمت یک بسته مداد مشکی ۱۲ تایی که حداقل دانش آموزان دوران دبستان به یک تا دو بسته از آن نیاز دارند نیز بنا به نوع و برند آن برای دانش آموزان ۲۰ تا ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد. البته قیمت بسته ۱۲ تایی مداد مشکی مخصوص طراحی به بیش از ۹۰۰ هزار تومان هم می‌رسد.

در همین حال باید توجه داشت که قیمت یک دفتر مشق ۶۰ برگ ساده در بازار حدود ۳۰ هزار تومان و نوع سیمی ساده آن ۴۰ تا ۶۸ هزار تومان است و البته می‌تواند قیمت آن بنا به طرح تا ۸۰ هزار تومان افزایش پیدا کند.

قیمت دفتر از ۱۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار تومان

قیمت دفتر ۸۰ برگ هم بین ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان است و باز می‌تواند قیمت آن از ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان افزایش پیدا کند. بر این اساس، خانواده‌ها برای خرید ۵ عدد دفتر ساده باید حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان هزینه کنند. پک ۵ عددی دفتر ۱۰۰ برگ سیمی ساده هم حدود ۴۰۰ هزار تومان است.

دفتر نقاشی ۴۰ تا ۶۰ برگ مناسب مقطع ابتدایی به قیمت ۴۰ تا ۶۰ هزار تومان در بازار فروخته می‌شود. دفتر‌های نقاشی با تعداد برگه بیشتر و از نوع فانتزی قیمت بسیار بالاتری دارند و به قیمت ۱۰۰ هزار تا ۲۰۰ هزار تومان هم در بازار موجود هستند.

البته مدل‌های خاصی از دفتر نقاشی وجود دارد که می‌تواند رقم آن تا ۳۰۰ هزار تومان نیز افزایش یابد و البته که والدینی هستند که چنین دفاتری نیز برای فرزندانشان تهیه می‌کنند.

همچنین در مقاطع تحصیلی بالاتر دفتر‌های کلاسوری گزینه خوبی برای خرید مدرسه هستند چرا که امکان کم و زیاد کردن برگه را دارند و بسیاری از دانش آموزان به آن نیاز دارند.

دفتر کلاسوری مناسب مدرسه نیز اکنون زیر ۱۵۰ هزار تومان در بازار وجود ندارد و قیمت‌ها بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان است. یدک دفتر کلاسوری هم از ۴۵ هزار تا ۸۰ هزار تومان در بازار فروخته می‌شود.

نوشت افزار

مدادتراش و پاک کن، ارزان‌ترین‌های چند ده هزارتومانی

مدادتراش و پاک‌کن را باید در ردیف ارزان‌ترین نوشت‌افزار موجود در بازار دانست. پاک‌کن ساده از ۱۰ هزار تا ۳۰ هزار تومان و پاک‌کن با کیفیت بالاتر و ابعاد بزرگ‌تر تا ۱۵۰ هزار تومان هم قیمت دارد. تراش ساده هم ۱۸ تا ۲۲ هزار تومان است. قیمت تراش‌های مخزن‌دار بالاتر است و نوع ساده تراش مخزن‌دار حدود ۵۰ تا ۷۵ هزار تومان است و مدل‌های دیگر تراش در میان وسایل مورد نیاز برای مدرسه، قیمت جامدادی هم خیلی افزایش یافته است.

در حال حاضر، ساده‌ترین جامدادی موجود در بازار که چندان مناسب مدرسه نیست ۵۰ تا ۸۰ هزار تومان است. جامدادی ساده‌ای که دانش‌آموز مقطع ابتدایی بتواند نوشت‌افزار خود را در آن بگذارد بالای ۱۵۰ هزار تومان قیمت دارد. در این میان، قیمت جامدادی‌های سه‌بعدی و آهن‌ربایی تا ۶۰۰ هزار تومان هم می‌رسد.

از دیگر ملزومات مورد نیاز برای دانش‌آموزان، ظرف آب یا همان قمقمه است. قمقمه با جنس و کیفیت‌های مختلف در بازار موجود است و قیمت‌ها هم بسیار متفاوت است. قمقمه مناسب کودکان البته جنس پلاستیکی نه فلزی، در بازار از ۱۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد که شما می‌توانید با ۳۵۰ هزار تومان یک قمقمه با جنس و کیفیت خوب بخرید که برای ۱۲ ماه سال برای فرزندتان کارآمدی داشته باشد.

به گزارش اقتصاد ۲۴، با یک بررسی ساده می‌توان این طور ارزیابی کرد که برای پر کردن کیف یک دانش آموز با هزینه‌های متوسط و تنها در ابتدای سال معادل یک ماه حقوق کامل یک کارگر باید خرج کرد و تنها در ابتدای سال باید رقمی بین ۵ تا ۷ میلیون تومان برای هزینه‌های یک دانش آموز در نظر گرفت؛ البته که این رقم می‌تواند به طور میانگین تا ۱۵ میلیون تومان افزایش پیدا کند.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار