هزینه های گزاف نظام بانکی برای صدور کارت بانکی طی ۷ ماه

آیا هیچ راه حلی برای جلوگیری از هزینه های تولید کارت بانکی وجود ندارد؟ بانکهای کشور در حال حاضر صدور کارت برداشت ، کارت اعتباری ،کارت خرید و کارت پول الکترونیک اقدام می کنند. 

به گزارش اختصاصی رصد روز ، بدون شک یکی از مهمترین انتظاراتی که نظام بانکی کشور می رود تسریع در انجام امور مالی مشتریان است که یکی از موارد پیش بینی شده برای این مسئله صدور انواع کارت بانکی است اما موضوعی که باید به آن توجه کرد اینست که آیا هیچ راه حلی برای جلوگیری از هزینه های تولید کارت بانکی وجود ندارد؟ بانکهای کشور در حال حاضر صدور کارت برداشت ، کارت اعتباری ،کارت خرید و کارت پول الکترونیک اقدام می کنند.

طبق آماری که بانک مرکزی مشتری کرده طی ۷ ماهه سال جاری ۳۴۸ میلیون . ۱۶۰ هزار و ۸۹۸ کارت بانکی در چهار بخش کارت برداشت ، کارت اعتباری ،کارت خرید و کارت پول الکترونیک صادر شده که این آمار بیش از ۴ برابر جمعیت کل کشور است.

در این میان بانک ملی در صدر صدور کارت برداشت با ۴۷ میلیون ۶۵۳ هزار ۱۰۳ کارت قرار دادر و بعد از آن نیز بانک ملت مشاهده می شود. کمترین تعداد این نوع کارت نیز توسط مؤسسه اعتباری توسعه در ۷ ماهه سال صادر شده است.

در بخش کارت اعتباری نیز در ابتدا به نام بانک ملت می رسیم که ۱ میلیون و ۳۸۶ هزار و ۳۷۰ کارت را در این بخش صادر کرده و کمترین آن نیز با ۹ عدد مربوط به بانک رفاه است.

در بخش کازتهای هدیه نیز بانک ملی ۲۹ میلیون و ۸۶۰ هزار و ۲۶۵ عدد را ثبت کرد و قرض الحسنه مهر ایران نیز کمترین تعداد را ۴ هزار و ۹۴۸ عدد به خود اختصاص داد.

اما کارتهای پول الکترونیک تنها توسط دوبانک صورت گرفت که با اختلاف زیاد از هم قرار دارند. بانک ملت در بخش ۱ میلیون و ۹۸۳ هزار و ۱۷۸ کارت در این حوزه صادر کرد و بانک شهر نیز ۲۳۶ عد را برای خود دارد.

در کنار این آمارها باید به این مسئله توجه کرد که آیا بعد از گذشتن سالهای زیادی از استقرار نظام بانکی در چرخه اقتصادی کشور آیا نمی شود جلوی هزینه های قابل توجه صدور چنین کارتهایی را گرفت؟ هزینه صدور هر کارت بانکی در کشور در حال حاضر نزدیک به ۴.۵۰۰۰ ریال است که ننها در ۷ ماهه سال جاری بیش از ۱۵ هزار میلیارد ریال برای این موضوع هزینه شده که رقم قابل توجهی است و بدون شک می توانست در بخشهای دیگر دستگیر نظام اقتصادی کشور باشد. باید از مدیران بانکی دعوت کرد که در سیاستهای خود در قبال صدور کارتهای بانکی تجدید نظر کنند و شرایطی فراهم شود که مشتریان بتوانند با داشتن یک یا دو کارت قادر به انجام فعالیتهای مالی خود در بانکهای کشور باشند.

به ازای هر نفر در کشور که البته همه آنها در سن و سال استفاده از خدمات بانکی نیستند بیش از ۴ کارت صادر شده که خود یک هزینه سربار برای کشور خواهد بود و باید از مدیران و کارشناسان اقتصادی خواست در این مورد چاره اندیشی کنند.

 

بیشتر بخوانید:

 

سودسازی یا سودسازی بانک ایران زمین در بازار سرمایه / اتفاقاتی که صورتهای مالی تأئید نمی کنند

بررسی رفتار ناجالب سهامداران عمده حقیقی و حقوقی نماد آپ + فیلم

هشدار جدی درباره صندوق ذخیره فرهنگیان / نگذاریم اشتباهات گذشته تکرار شود

تخلف آشکار بانک صادرات جلوی چشمان نهادهای نظارتی

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار