تخلف آشکار بانک صادرات جلوی چشمان نهادهای نظارتی

آیا مدیران بانک صادرات و در رأس آنان حجت الله صیدی از چنین قوانینی بی خبرند؟ بانک صادرات ایران در حال حاضر عنوان گسترده‌ترین شبکه شعب بانکی ایران را در اختیار دارد و چنین مسائلی جز ابهام آفرینی نتیجه ای برای بانک ندارد. 

به گزارش اختصاصی رصد روز ، بدون شک اعطای تسهیلات بانکی یکی از اصلی ترین وظایف بانکها برای کمک به نظام اقتصادی کشور است اما این مسئله تابع مقررات و ضوابطی هم در زمان پرداخت و هم در زمان تهیه و تنطیم صورتهای مالی مربوط به بانک است که تخلف از آن تبعات جدی برای بانکها یا مؤسسات اعتباری می تواند داشته باشد. وضع چنین مقررات سبب خواهد شد تا اولا اگر تعدادی از سازمانها یا افرادی که در بازپرداخت تسهیلات کلان بانک را با مشکلی روبرو ساختند به راحتی برای مردم شناخته شوند و دوماً میزان اطاعت پذیری بنگاههای مالی را از قوانین نشان می دهد. آئین نامه تسهیلات بانکی در خصوص تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط مسائلی را بیان می کند که اجرای درست آن به شفافیت موضوعی در بانکهای کشور خواهد انجامید. بانک صادرات ایران با هدایت حجت الله صیدی در ۶ ماهه سال جاری بیش از ۱۸۳.۳۸۷ میلیارد تومان تسهیلات به بخش دولتی و خصوصی ارائه داده است.

موضوعی که باید در مورد بانک صادرات ایران  به آن اشاره کرد تمرد بانک از آئین نامه تسهیلات بانکی است.

ماده ۲۰ آئین‌ نامه تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط بیان می‌کند جزئیات مربوط به تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط به تفکیک اشخاص مرتبط ، نوع ارتباط آنها ، میزان تسهیلات با نرخ سود و کارمزد ، مدت بازپرداخت نوع وثیقه و دوره تنفس تسهیلات و تعهدات مزبور به صورت یک یادداشت مستقل در یادداشتهای همراه صورتهای مالی افشا شود.

همچنین همچنین ماده ۲۱ مشخص کرده که تخلف از مفاد آیین‌نامه موجب اعمال مجازاتهای انتظامی موضوع ماده ۴۴ قانون پولی و بانکی کشور می‌شود.

ماده ۴۴ قانون پولی و بانکی کشور به صراحت اشاره دارد: تخلف از سایر مقررات این قوانین و آیین‌نامه‌های آن و دستورات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که به موجب این قانون یا آیین‌نامه‌های آن صادر می‌شود موجب مجازاتهای انتظامی زیر خواهد شد؛

تذکر کتبی به مدیران یا متصدیان

پرداخت مبلغی روزانه تا حداکثر ۵۰۰ میلیون ریال برای ایام تخلف

ممنوع ساختن بانک یا موسسه اعتباری غیر بانکی از انجام بعضی امور بانکی به طور موقت یا دائم.

مرجع رسیدگی به تخلفات موضوع ماده و صدور حکم به مجازاتهای انتظامی هیئت انتظامی بانک‌ها خواهد بود که مرکب است از نماینده دادستان کل و یک نفر از اعضای شورای پول و اعتبار به انتخاب شورا و یک نفر از اعضای شورای عالی بانک‌ها

در این صورت باید از حجت الله صیدی پرسید که این لیست چرا در صورتهای مالی شش ماهه سال جاری بانک وجود ندارد. ایجاد چنین ابهامی آیا برازنده نام بانک صادرات که بیش از ۶ دهه از فعالیت آن می گذرد خواهد بود؟ آیا مدیران بانک صادرات و در رأس آنان حجت الله صیدی از چنین قوانینی بی خبرند؟ بانک صادرات ایران در حال حاضر عنوان گسترده‌ترین شبکه شعب بانکی ایران را در اختیار دارد و چنین مسائلی جز ابهام آفرینی نتیجه ای برای بانک ندارد.

 

بیشتر بخوانید:

 

آیا در بیمه اتکایی امین قحط الکارشناس است؟ + سند

بانک آینده روبروی قانون؟ ابهام برانگیزترین مسئله درباره مدیران بانک آینده

هزینه ۵۴ میلیارد ریالی پذیرایی و تشریفات طی ۶ ماه در بانک قرض الحسنه رسالت + سند

حقوق و دستمزد لاکچری در بانک خاورمیانه + سند

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار