هشدار درباره حباب ETF

برخی صندوق ها و ETF ها از جمله "دارایکم" گران تر از ارزش ذاتی آن صندوق معامله می شوند و سرمایه گذاران باید هنگام سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری، به ارزش NAV ابطال توجه داشته باشند.

به گزارش رصد روز ، علی مهدوی پارسا کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت بازار سرمایه و دغدغه های برخی تحلیلگران در مورد احتمال ریزش این بازار بیان کرد: با نوسان اخیر نرخ ارز، ارزندگی بسیاری از سهم ها قابل توجیه است؛ ولی سرمایه گذاران مخصوصا سهامدارانی که به تازگی به جمع فعالان بازار سرمایه پیوسته اند، باید حتما از مشاوره شرکت های مشاور سرمایه گذاری و مدیریت دارایی معتبر استفاده کنند و ترجیحا اقدام به سرمایه گذاری مستقیم بر اساس سیگنال های کانال های غیر رسمی نشوند. واقعیت این است که بعضی سهم های بازار سرمایه از ارزندگی لازم برخوردار نیستند و سرمایه گذاران باید سعی کنند با تکیه بر نظر کارشناسان حرفه ای، اقدام به خرید سهم های بنیادی کنند. سرمایه گذاری از طریق صندوق های سرمایه گذاری اگرچه گزینه بسیار مناسب تری برای سهامداران کم تجربه محسوب می شود؛ اما برخی صندوق ها و ETF ها از جمله “دارایکم” گران تر از ارزش ذاتی آن صندوق معامله می شوند و سرمایه گذاران باید هنگام سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری، به ارزش NAV ابطال توجه داشته باشند. مثبت بودن یا صف خرید بودن یونیت های یک صندوق سرمایه گذاری، الزاما به معنای ارزندگی آن نخواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که “آیا راه اندازی بورس مسکن، به کاهش ریسک بازار سرمایه و افزایش عمق این بازار کمک می کند” گفت: تا کنون اغلب تلاش هایی که برای ورود ابزارهای مالی مرتبط با بازار مسکن به بازار سرمایه صورت گرفته، نا موفق بوده است. ایده راه اندازی بازاری مستقل برای حوزه املاک و مستغلات می تواند به افزایش عمق بازار سرمایه و توسعه ابزارهای این بازار و همچنین وضعیت بازار مسکن کمک کند؛ مشروط بر آنکه متولیان این بازار، سازوکار مناسبی هم ارائه کنند.

مهدوی پارسا تاکید کرد: یکی از مهمترین فرآیندها در بازارهای مالی جهانی، securitization یا اوراق بهادارسازی است که در دنیا رایج بوده و انواع اوراق رهنی، صندوق ها و انواع ابزارهای مالی مرتبط با بازار مسکن به همین شیوه کاربرد دارد. در ایران این فرآیند آغاز شده؛ ولی تا کنون موفقیتی به همراه نداشته است. ایده تشکیل بورس مسکن، پیشنهاد خوبی است ک امیدواریم نتایج مثبتی هم به دنبال داشته باشد. بورس های انرژی، کالا و فرابورس در ۱۰ سال اخیر هر کدام در حوزه خود، فعالیت موفقی داشته اند و انتظار می رود بورس مسکن هم مانند سایر بورس ها، اهداف مورد نظر را تامین کند.

وی اضافه کرد: ابزارهای پیشنهادی از جمله فروش متری مسکن و… فعلا بعنوان ابزار های اولیه پیشنهاد شده؛ ولی هنوز به مرحله اجرا نرسیده‌اند و نمی توان در مورد آنها اظهار نظر کرد. احتمالا بعد از راه اندازی بورس مسکن، ابزارها هم متناسب با نیاز بازار و استقبال سرمایه گذاران، تعریف خواهد شد. البته با توجه به اینکه بازار مسکن، نسبت به بازار سرمایه، بازار شناخته شده تری است، در صورت ارائه ابزارهای مناسب، برای بسیاری از سرمایه گذاران هم جذاب خواهد بود.

 

بورس نیوز

مطالب مرتبط