هند نسبت به خطر افزایش قیمت نفت برای اقتصاد جهان هشدار داد

وزیر نفت هند نسبت به خطر افزایش قیمت نفت به بهبود اقتصاد جهان در دوران پسا کرونا هشدار داد.

به گزارش رصد روز، به نقل از رویترز، وزیر نفت هند هشدار داد که افزایش قیمت نفت می‌تواند به بهبود اقتصاد جهان در دوران پس از کرونا آسیب بزند. همه‌گیری ویروس کرونا باعث شده اقتصاد جهان سال گذشته به شدت کاهش یابد و افزایش قیمت وضعیت بهبود این اقتصاد را در سال جاری با خطر مواجه می کند.

براساس این گزارش قیمت نفت خام طی هفته جاری به بیشترین میزان یک سال گذشته رسید. سیاست کشورهای عضو اوپک برای کاهش تولید نفت و همچنین ادامه این سیاست‌ها به بالا رفتن قیمت نفت در بازارهای جهانی سبب شده است. در این میان کشورهای غیراوپک مانند روسیه هم در ادامه سیاست‌های اوپک رفتار می‌کنند. این سیاستها همچنین قیمت بنزین را در سومین کشور مصرف کننده و واردکننده جهان یعنی هند به رکورد بی‌سابقه‌ای رساند.

دارمندها پرادما وزیر نفت هند در نشست آسیای جنوبی اعلام کرد: تلاشهای مصنوعی برای انحراف از قیمتهای واقعی نفت بر بهبود اقتصاد شکننده جهان تأثیر منفی خواهد داشت. همچنین ماه گذشته وزیر نفت هند کشورهای اوپک پلاس را برای افزایش قیمت در بازارهای جهانی متهم کرده بود.

وی گفت: در حالی که ما از قیمت پایین نفت بهره‌ای نمی‌بریم اما از قیمت بالای نفت هم حمایتی نمی‌کنیم چرا که دسترسی میلیونها نفر از مردم هند را به این انرژی محروم می‌کند.هند ۸۵ درصد نیاز به نفت و نیمی از نیاز به گاز  را از طریق واردات تامین می کند.

وی گفته است اگر دنیا به دنبال رشد فراگیر است باید حمایتهای دوجانبه از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان داشته باشد این به نفع تولیدکنندگان است که اقتصادهای وابسته به نفت به رشد پایداری برسند.

وی با بیان اینکه کشورها ظرفیت زیاد برای تقویت روابطشان با آمریکا به ویژه واردات گاز طبیعی مایع از این کشور را دارند، گفت: هند منابع انرژی خود را برای کاهش وابستگی به تولیدکنندگان خاورمیانه کاهش داده است.

وی گفت: آمریکا یکی از ۱۰ کشور تأمین کننده انرژی هند محسوب می‌شود.

وی همچنین گفت: هند برای تأمین نیاز به انرژی روزافزون خود ۱۴۰ میلیارد دلار برای و نیز تأمین زیرساختهای نفت و گاز هزینه کرده و با افزایش ۸۰ درصدی ظرفیتهای پالایشگاهی آن را به ۹ میلیون بشکه در روز رسانده است.

پرادهام همچنین گفت: کشور هند با منابع انرژی‌های پاک نیز برای توسعه اقتصادی خود به خوبی کنار آمده است.

هند سابقا بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران پس از چین بود اما در ماه مه سال ۲۰۱۹ خرید نفت ایران را متوقف کرد و خرید نفت ونزوئلا را در پی تشدید تحریم‌های واشنگتن علیه این کشور آمریکای‌جنوبی در ماه‌های اخیر به میزان چشمگیری کاهش داده است.

وزیر نفت هند اخیرا اعلام کرده کشورش خواهان متنوع کردن واردات نفت خود از جمله ازسرگیری واردات از ایران و ونزوئلا پس از روی کار آمدن جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکاست. هند پیش از وضع تحریم‌های یکجانبه توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا علیه صادرات نفت ایران و ونزوئلا، مشتری نفت این دو کشور عضو اوپک بود.

دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند در پاسخ به پرسشی درباره تمایل کشورش برای تسهیل تحریم‌های دولت آمریکا علیه ایران و ونزوئلا گفت: به‌عنوان خریدار مایلم مکان‌های خرید بیشتری داشته باشم و برای خرید نفت به مقصدهای بیشتری مراجعه کنم.

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید  

 

 

 

 

 

فارس

مطالب مرتبط