وزارت صمت مکلف به تامین فولاد و سیمان طرح نهضت ملی مسکن شد

وزیر راه وشهرسازی گفت: در جلسه امروز شورای عالی مسکن مقرر شد سیمان و فولاد مورد نیاز یک میلیون واحد طرح نهضت ملی مسکن توسط وزارت صمت تامین شود. به گزارش رصد روز،  مهرداد بذرپاش  گفت:  جلسه امروز شورای عالی مسکن یک جلسه متفاوت با حضور تمام...

وزیر راه وشهرسازی گفت: در جلسه امروز شورای عالی مسکن مقرر شد سیمان و فولاد مورد نیاز یک میلیون واحد طرح نهضت ملی مسکن توسط وزارت صمت تامین شود.

به گزارش رصد روز،  مهرداد بذرپاش  گفت:  جلسه امروز شورای عالی مسکن یک جلسه متفاوت با حضور تمامی مدیران عامل بانک‌های کشور و  اعضای شورای عالی مسکن در استان‌ها برگزار شد که در این جلسه رتبه بندی عملکرد استان‌ها و رتبه بندی عملکرد بانک‌ها  بررسی و نقاط ضعف و قوت آن‌ها مطرح شد.

به گفته وزیر راه و شهرسازی یکی از موضوعات  مهمی که در این جلسه بررسی شد، مصالح ساختمانی به ویژه سیمان و فولاد بود که  یکی از مولفه‌های اصلی قیمت  ساخت به شمار می‌رود در این بخش وزیر صمت مکلف شد برای یک میلیون واحد نهضت ملی مسکن  سیمان و فولاد را در بازه زمانی یک دوازدهم به وزارت راه وشهرسازی تحویل دهد و پس از آن به انبوه سازان و سازندگان تخصیص داده شود.

او می‌گوید:  طبق قانون جهش تولید باید  ۲۰ درصد تسهیلات بانک‌ها  به بخش مسکن اختصاص یابد و طبق  تاکید رئیس جمهور  باید همه بانک‌ها به این قانون  عمل کنند  به جز بانک‌های دارای  تراز منفی که مقرر شد  با حضور رئیس سازمان برنامه وبودجه،  وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی روش‌های تامین مالی جدید در این خصوص طراحی شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ۲۹ هزار هکتار اراضی تاکنون  تامین شده که این اراضی در  قالب  الحاق به محدوده‌ها بوده است. در حوزه تخصیص اراضی برخی از دستگاه‌ها عملکرد خوبی داشته اند که در حال حاضر  ۴ هزار و ۹۰۰ هکتار الحاق شده و  مقرر شد به دستگاه‌های  کم‌کار نامه زده شود و  زمین‌های باقی مانده تخصیص یابد همچنین مصوبه‌های قبلی در این خصوص هم باید پیگیری شود.

بذرپاش بیان کرد:  قرار است بازرسی مشترکی بین وزارت راه وشهرسازی و وزارت کشور  در ۱۰  استانی که عملکرد پایینی داشته‌اند صورت گیرد و  ارزیابی عملکرد پایین استان‌ها و چرایی کم کار بودن آن‌ها مشخص شود و مکانیزم‌های تشویقی و تنبهیی  در این خصوص گذاشته  شود.

او تاکید کرد:صدور مجوز تامین زیر ساخت‌ها از جمله آب و برق هم از منابع داخلی و صندوق ملی مسکن ارائه شد و وزارت نیرو مکلف شد که زیر ساخت‌های نهضت ملی مسکن را تامین کند.

او بیان کرد: پیگیری برای  صدور اسناد رسمی و جایگزینی آن برای صدور اسناد عادی در معاملات مسکن  در دستور کار قرار گرفت همچنین ۲۷ شهر ساحلی به ویژه در نوار جنوبی کشور با رویکرد اقتصاد دریا محور در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد شهرک‌های جدید تامین شود.

بذرپاش بیان کرد:  ۱۳۶ هزار قطعه در قالب گروه‌های مختلف واگذار شده است همچنین نیروهای مسلح ۱۵۰ هزار واحد را در دستور کار خود برای ساخت گذاشته و ۵۶۰ هزار واحد در قالب انبوه سازی در حال ساخت است. در خصوص مسکن روستایی هم ۳۷۰ هزار واحد در دستور کار قرار گرفته که ۱۷۰ هزار واحد  در آستانه تحویل است و در حوزه بافت‌های فرسوده هم با برنامه ریزی انجام شده  نوسازی ۲۰۰ هزار واحد در حال اجرا است که عملیات اجرایی ۷۰ هزار واحد آن آغاز شده است.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار