وزیر راه و شهرسازی: تلاش می کنیم تا کم‌درآمد‌ها صاحب مسکن شوند

وزیر راه و شهرسازی از ساخت و تکمیل ۵۰۰ هزار واحد باقیمانده طرح ملی مسکن در دولت سیزدهم خبر داد. در سومین سالگرد آغاز این طرح هنوز هزینه دقیق ساخت این واحدها مشخص نیست.

به گزارش رصد روز، وزیر راه و شهرسازی از ساخت و تکمیل ۵۰۰ هزار واحد باقیمانده طرح ملی مسکن در دولت سیزدهم خبر داد. در سومین سالگرد آغاز این طرح هنوز هزینه دقیق ساخت این واحدها مشخص نیست.

رستم قاسمی دیروز در اولین روز کاری به‌عنوان چهارمین وزیر راه و شهرسازی کشور با قدردانی از تلاش‌های اصحاب رسانه در بازتاب اخبار صحیح و زحمات محمد اسلامی وزیر سابق راه و شهرسازی اظهار کرد: تلاش‌های فراوانی در حوزه حمل‌ونقل و مسکن توسط مهندس اسلامی انجام شد و هرجا می‌رویم نامی نیک از وی برجای مانده است.

وی با اشاره به برنامه‌های خود در وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: تقویت بخش‌های مختلف حمل‌ونقل در بخش‌های زمینی، هوایی، دریایی و ریلی در دستور کار قرار خواهد گرفت. همانطور که در مجلس اعلام کردم تلاش خواهیم کرد تا سهم حمل و نقل در تولید ناخالص داخلی افزایش یابد.

وی در خصوص بخش مسکن نیز افزود: ساخت و تکمیل طرح اقدام ملی مسکن که زحمات فراوانی برای آن کشیده شده در دولت سیزدهم تداوم خواهد یافت. همچنین واحد‌های نیمه‌تمام مسکن مهر نیز به اتمام می‌رسند. تلاش می‌کنیم تا پروژه‌های نیمه‌تمام به اتمام برسد و خواسته‌های دولت و مردم را توسعه بدهیم.

وزیر راه و شهرسازی با اعلام این‌که مسکن محرومان و کم‌درآمد‌ها از اولویت‌های دولت سیزدهم است، اضافه کرد: با ایجاد جاذبه و ارایه مشوق تلاش خواهیم کرد تا کم‌درآمد‌ها صاحب مسکن شوند.

در حالی وزیر راه و شهرسازی از تکمیل و ساخت واح‌های طرح ملی مسکن (حدود ۵۰۰ هزار واحد) خبر داده که تا امروز حدود ۷ درصد از واحد‌های این طرح افتتاح شده است. طی سال سال اخیر هزینه ساخت هر مترمربع از واحد‌های طرح مذکور مشخص نیست و معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی به‌عنوان متولی این بخش پاسخ درستی در این‌باره نداده است.

تسهیلات این طرح در ابتدا ۱۰۰ میلیون بود که با مصوبه دولت دوازدهم به ۱۵۰ میلیون تومان افزایش یافت. در هفته‌های پایانی دولت دوازدهم، وزیر سابق راه و شهرسازی از افزایش وام طرح ملی مسکن به ۲۵۰ میلیون با بازپرداخت ۲۰ ساله خبر داد. اقساط ماهانه این رقم وام حدود ۴ میلیون تومان با سود حدود ۷۰۰ میلیون تومانی است. به تازگی نیز زمزمه‌های افزایش وام این طرح به ۲۵۰ میلیون تومان مطرح شده که در این‌صورت میزان اقساط ماهانه در بازپرداخت ۲۰ ساله افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت. بر این اساس قسط وام ۳۵۰ میلیون تومانی ماهانه ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خواهد بود. کل سود این وام نیز ۹۴۶ میلیون تومان در ماه ۱۲ سال بیستم خواهد بود.

اواخر ماه گذشته دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با انتقاد از نوع تعامل معاونت مسکن و ساختمان با انبوه‌سازان به تسنیم گفت: متاسفانه هیچکدام از متقاضیان این طرح با قیمت اعلام شده ۲.۷ میلیون تومانی خانه‌دار نمی‌شوند. نمی‌خواهیم مردم را ناامید کنیم، این‌ها مصداق بازر دخالت دولت در بازار مسکن است که همیشه هم شکست خورده است.

فرشید پورحاجت تاکید کرد: اگر ۲ سال و نیم قبل بخش خصوصی که ساختار و جایگاه داشت در طرح ملی مسکن فعال می‌شد، ۵۰۰ هزار واحد وعده داده شده حسن روحانی تا الان تحویل مردم می‌شد آنهم با کمترین خسارت. در همین شرایط اقتصادی کشور این کار انجام می‌شد.

وی با بیان این‌که در دوره آخوندی به بخش خصوصی توجه می‌شد، اما کاری انجام نمی‌شد، در پاسخ به این پرسش که چرا وزارت راه اطلاع‌رسانی شفافی درباره هزینه تمام شده واحد‌های طرح ملی مسکن انجام نمی‌دهد با توجه به این‌که بسیاری از متقاضیان دار و ندار خود برای این طرح فروخته‌اند، اظهار کرد: هزینه تمام شده واحد‌های طرح ملی مسکن با قیمت‌های امروز حدود ۵ میلیون تومان خواهد بود.

وی توضیح داد: محاسبه هزینه تمام شده کار سختی نیست؛ برای ساخت هر مترمربع ساختمان استاندارد که در برابر زلزله مقاومت است حدود ۷۰ کیلوگرم میلگرد مصرف می‌شود. قیمت هر کیلوگرم میلگرد حدود ۲۰ هزار تومان است. بر این اساس هزینه میلگرد درب کارخانه هر متربع مسکن ۱.۴ میلیون تومان است.

وی بیان کرد: قیمت سیمان درب کارخانه حدود ۱۰۰ هزار تومان است؛ هر مترمربع ساختمان با اسکلت بتنی نیز حدود ۲۲۰ کیلوگرم سیمان می‌خواهد که با محاسبه قیمت روز هرمترمربع حدود ۳۰۰ هزار تومان هزینه سیمان مصرفی خواهد بود. جمع همین این دو عدد ۱.۷ میلیون تومان است.

وی با طرح این سئوال که آیا با ۲.۷ میلیون تومان اعلام شده وزارت راه و شهرسازی می‌تواند مسکن ملی را ساخت، گفت: به ضرس قاطع می‌گویم خیر. ما باید مسکنی در شأن و شخصیت مردم ایران بسازیم نه این‌که بیاییم مسکنی را بسازیم که در آن حداقل‌ها رعایت شده و هزینه آسانسور و… را جدا دریافت کنیم.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط