وضعیت کارگاه‌های طلاسازی پس از روند صعودی قیمت‌ها

افزایش قیمت و تورم در سال‌های اخیر انواع مشاغل را تحت تاثیر خود قرار داده است. یکی از این مشاغل که شاید توجه کمتری به آن شده باشد وضعیت کارگاه‌های طلاسازی پس از افزایش قیمت طلا است. به گزارش رصد روز، گرانی‌ها در سال‌های اخیر تاثیر زیادی ب...

افزایش قیمت و تورم در سال‌های اخیر انواع مشاغل را تحت تاثیر خود قرار داده است. یکی از این مشاغل که شاید توجه کمتری به آن شده باشد وضعیت کارگاه‌های طلاسازی پس از افزایش قیمت طلا است.

به گزارش رصد روز، گرانی‌ها در سال‌های اخیر تاثیر زیادی بر همه مشاغل داشته است، یکی از این مشاغل نیز کارگاه‌های طلاسازی هستند که حالا با افزایش قیمت طلا و ثبت سقف تاریخی جدید تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.

تعدادی از فعالان بازار معتقدند با این شرایط که پول ملی با کاهش ارزش مواجه بوده است، مردم برای سرمایه‌گذاری، پول خود را وارد بازار طلا می‌کنند، اما به دلیل اجرت در خرید طلای نو ترجیح بیشتر آنها برای خرید طلای آب‌شده و یا دست دوم است.

وضعیت کارگاه‌های طلاسازی

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در خصوص وضعیت کارگاه‌های طلاسازی به تجارت‌نیوز گفت: «بخشی از کارگاه‌های تولیدی قبل از انقلاب و پس از آن اکثرا در مکان‌های مسکونی درخوانگاه و سنگلج واقع شده شده‌اند. فعالیت‌ آنها نیز به صورت سنتی بوده است و پس از انقلاب نیز کار آنها گسترش پیدا کرد.

او ادامه داد: «با توجه به اینکه در سه سال گذشته در مورد اسکان این کارگاه‌ها و تجمیع آنها در محلی خاص صحبت به میان آمده بحث شهرک طلا مطرح شده است. همچنین در در این بازه و به‌ویژه در ۶ ماه گذشته کارگروهی تشکیل شده است در رابطه با شناسایی زمینه‌هایی برای اینکه این واحدهای تولیدی در یک مکان تجمیع شود.»

بذرافشان همچنین بیان کرد: «سال گذشته زمین‌هایی در شهر تهران و نزدیک به فرودگاه امام خمینی دیده شد تا شهرک و یا نمایشگاه طلا را به صورت کلی مستقر کنیم. در شرایط  کرونا زمین‌هایی که دیده بودیم شناسایی شد، ولی سرمایه‌گذاری را در آن وضعیت نتوانستیم انجام دهیم. اما حالا با هیأت مدیره جدید کارها در حال نهایی شدن است و امیدواریم تا چند سال آینده بتوان تمام کارگاه‌های تولیدی را در یک مکان اسکان داد.»

او همچنین گفت: «اسکان در مناطق مسکونی باعث شده است کدهای استاندارد برخی کارگاه‌ها تعلیق و تولیدات آنها با مشکل مواجه شود. اکنون حدود ۱۰ سال است که باید تمام تولیدات مصنوعات طلا کد استاندارد داشته باشند. با پیگیری‌هایی که انجام شده مقرر شده تا زمان بیشتری به این واحدها داده شود و ما هم در تلاش هستیم تا بتوان مکانی مناسب را برای کارگاه‌هایی که در مجموع حدود ۱۰ هزار کارگر دارند، تدارک دید.»

صادرات تولیدات طلای ایرانی

بذرافشان در مورد صادرات طلا بیان کرد: «تولید طلا می‌تواند نقشی مهم و محوری در رابطه با تولید در کشور و صادرات داشته باشد، البته می‌طلبد دولت حمایت نیز وجود داشته باشد و تسهیلاتی برای کارگاه‌های تولیدی در نظر گرفته شود.»

او ادامه داد: «در حال حاضر در بخش مواد اولیه و تهیه ماشین‌آلات روز دنیا مشکلاتی وجود دارد و هیچ‌گونه تسهیلاتی برای صنعت طلا و جواهر در بخش تولید نیست. اگر در این بخش تسهیلاتی برای کارگاه‌های تولیدی اختصاص داده شود، می‌تواند نقش مهمی در ادامه فعالیت آنها، ثبات اقتصادی و کاهش اجرت نهایی محصول خواهد داشت.»

تاثیر گرانی بر گارگاه‌های طلاسازی

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره تاثیر افزایش قیمت طلا بر بر گارگاه‌های تولیدی توضیح داد: «گرانی‌های اخیر تاثیر زیادی بر کارگاه‌های تولیدی داشته است، هر چه طلا گران شود و هزینه‌های تولید بالا رود،  قدرت خرید مردم کاهش پیدا می‌کند. از ابتدای سال نیز مشکلات زیادی برای بخش تولید صنعتی که می‌تواند برای کشور ارزآوری داشته باشد به وجود آمده است.»

او ادامه داد: «تعدادی از مسائل در رابطه با صادرات در حال حاضر بر طرف شده، اما تعدادی از این مشکلات نیز همچنان پابرجا است.»

یک توصیه برای سرمایه‌گذاری

بذرافشان همچنین در خصوص سرمایه‌گذاری در این بازار بیان کرد: «توصیه ما این است که اگر مردم قصد سرمایه‌گذاری دارند با توجه به حباب سکه سرمایه خود را در بخش مصنوعات طلا ورود کنند، اینگونه هم بخش تولید را رونق ببخشند و هم به صورت زینت از آن استفاده کنند.»

او همچنین در  مورد تقاضا در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ ادامه داد:« تا زمان اوج قیمت‌ها که سکه تا کانال ۳۷ میلیون تومان و طلا تا کانال سه میلیون تومان رشد کرد، مقداری افزایش در زمینه تقاضا به وجود آمد. پس از آن که قیمت‌ها در مسیری کاهشی قرار گرفت تقاضا نیز همسو با آن کاهش پیدا کرد و ثبات بر بازار حاکم شد.»

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار