وعده اجماع‌سازی چقدر شدنی است؟

حسین دهقان، از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری وعده داده است که در صورت پیروزی فضای گفتگو و تفاهم را در کشور ایجاد کند. اما آیا این وعده عملی است؟

به گزارش رصد روز، این وعده در حالی از سوی این کاندیدای نظامی مطرح شده است که به اعتقاد برخی از صاحب‌نظران سیاسی، مسئله اجماع سازی تا پیش از این تجربه نشده است.

عدم گفتگو و ناتوانی در تعامل سازنده میان جریان‌های سیاسی و گروه‌های مختلف از یک سو و عدم اجماع میان افراد و جریان‌های موجود در بدنه سیاسی بخشی از این چالش‌ها است که نمونه‌های آن در سال‌ها و دهه‌های گذشته قابل مشاهده است.

دهقان در حالی این وعده را داده است که در سال‌های گذشته تفاهم در مورد مباحث سیاست داخلی و سیاست خارجی در حد مطلوب اتفاق نیفتاده و در واقع دستاورد یک جریان و گروه سیاسی به مثابه شکست و ناکامی گروه رقیب تلقی شده و همین مساله باعث شده است که گروه‌های حاضر در قدرت نتوانند به تفاهم مشترکی از مسائل دست پیدا کنند.

محمود سریع القلم، استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی، ناکامی در اجماع‌سازی را یک مساله تاریخی می‌داند که ریشه در فرهنگ سیاسی ایران دارد. به گفته این استاد علوم سیاسی، حاکمیت‌هایی که در طول یک قرن گذشته در ایران حضور داشته‌‌اند به تشکل و تشکل‌سازی در جامعه اعتقادی نداشتند و بنابراین فرهنگ تشکل در جامعه ما ضعیف بوده است.

همچنین مسعود نیلی، اقتصاددان هم بارها بر این مساله تاکید کرده که در شرایط کنونی «بیش از همه چیز نیاز به ایجاد یک وفاق ملی حول محور توسعه اقتصادی داریم. در برهه حساس اقتصادی قرار داریم و اگر نتوانیم در داخل، اجماع مناسبی برای حل مشکلات اقتصادی به وجود آوریم، فرصت‌سوزی بزرگی مرتکب می‌شویم.»

اگرچه ایجاد یک تفاهم ملی و توافق بر سر منافع عمومی نکته‌ای است که هم اقتصاددانان و هم جامعه‌شناسان بر آن تاکید می‌کنند، اما مساله این است که اجرای این وعده و محقق ساختن آن به پیش‌نیازهای سیاسی بسیاری نیاز دارد.

از طرف دیگر در شرایط کنونی نفع گروه‌ها و جریان‌های بسیاری در تضاد با هم است و باید دید که حسین دهقان چگونه می‌تواند این منافع متضاد را یکپارچه و این اجماع را ایجاد کند.

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط