پای تورم روی گلوی دهک های پائین درآمدی / افزایش سرسام آور هزینه های دهک پائین

به گزارش اختصاصی رصد روز ، در حالی نرخ تورم در شهریور ماه اعلام شد که علیرغم کاهش ۱.۴ درصدی فاصله دهک اول و پائین اما شاهد افزایش خیره کننده هزینه دهک های پئادین جامعه هستیم که البته نسبت به نرخ تورم ایجاد شده در کالاهای اساسی و فاصله حقو...

به گزارش اختصاصی رصد روز ، در حالی نرخ تورم در شهریور ماه اعلام شد که علیرغم کاهش ۱.۴ درصدی فاصله دهک اول و پائین اما شاهد افزایش خیره کننده هزینه دهک های پئادین جامعه هستیم که البته نسبت به نرخ تورم ایجاد شده در کالاهای اساسی و فاصله حقوق و دستمزد با سبد معیشت خانوار این موضوع کاملا طبیعی است اما سؤال اینجاست که برای حل این مسئله چه تدبیری اتخاذ خواهد شد.

براساس این گزارش خواراکی ها ، آشامیدنی ها و دخانیات تغییرات تورمی ۶۱.۳ درصدی را ثبت کردند و کالاهای غیر خوراکی و خدمات تورم ۴۷.۵ درصدی برای دهک دهم و ۳۳.۸ درصدی برای دهک اول داشتند.

این در حالیست که فاصله تورمی دهک ها نسبت به ماه قبل ۱.۴ درصد کاهش را نشان می دهد و از ۵.۴ درصد به ۴ درصد رسیده است.

اما موضوعی که نباید از آن غافل شد و به شدت نیازمند تأمل است افزایش ۴۸.۴ درصدی هزینه دهک های پائین درآمدی است. این موضوع را در شرایطی شاهد هستیم که در خوشبینانه ترین حالت و به شرط مقید بودن همه سازمانها به تکلیف قانون به آنها حقوق و دستمزد کارگران ۳۹ درصد در سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا کرد که با رقم تورم فاصله قابل توجه دارد.

گفتنی است نرخ تورم در شهریورماه به ۴۵.۸ درصد رسید که نسبت که نسبت به مرداد ماه ۰.۶ درصد افزایش را ثبت کرد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار