پرواز قیمت برنج و شکر

آمارهای رسمی منتشر شده از سوی وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت حکایت از آن دارند که قیمت کالاهای اساسی در بازار همچنان رو به رشد است. در مدت زمان یک ماهه آذر تا دی، به جز دو قلم کالای گوشت مرغ تازه و برنج تایلندی، تمامی اقلام سبد کالایی مورد پای...

به گزارش رصد روز، آمارهای رسمی منتشر شده از سوی وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت حکایت از آن دارند که قیمت کالاهای اساسی در بازار همچنان رو به رشد است. در مدت زمان یک ماهه آذر تا دی، به جز دو قلم کالای گوشت مرغ تازه و برنج تایلندی، تمامی اقلام سبد کالایی مورد پایش وزارت صمت گران شده‌اند.

 بازار کالاهای اساسی همچنان ناآرام است و این را به خوبی می توان از گشت و گذار در بازار متوجه شد. تقریبا می توان گفت که هیچ ماهی نیست که یکی از کالاهای اساسی پرتقاضا در سبد مصرفی خانوارها با رشد چشمگیر قیمت مواجه نباشد و بازار آن با تنش روبرو نگردد.

یک بار قیمت مرغ در بازار سر به فلک می کشد و بار دیگر، نرخ تخم مرغ سودای پرواز دارد. حالا هم تقریبا چند هفته ای هست که بازار دچار تنش بر سر قیمت برنج شده است. در این میان حتی آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت هم دیگر نمی توانند کتمان گرانی قیمتها را در بازار داشته باشند؛ هر چند قیمتهای اعلامی از سوی این وزارتخانه نیز متوسط قیمت است و به طور عمومی، حدود ده درصد نرخ ها کمتر از آنچه که در بازار مورد معامله قرار می گیرد و به همین دلیل است که مردم کمتر به آمارها اعتماد دارند و تصور می کنند که آمار با آنچه که آنها در بازار لمس می کنند متفاوت است؛ در حالیکه به هر حال این پایش ها از یک سبد و به صورت میانگین قیمتی لحاظ می شود.

در این میان آنچه که آمارهای وزارت صمت نشان می دهند برنج پاکستانی باسماتی درجه یک، برنج طارم اعلا،‌ برنج داخلی هاشمی درجه یک،‌ شکر سفید، ‌گوشت گوساله و‌ گوشت گوسفندی مخلوط با افزایش قیمت و تنها گوشت مرغ و برنج تایلندی با کاهش قیمت آن هم در یک ماهه آذر تا دی مواجه شده است.

بر این اساس قیمت برنج پاکستانی باسماتی در آذرماه ۱۴۰۰ معادل ۲۸ هزار و ۹۳ تومان و در دی ماه ۲۸ هزار و ۵۳۵ تومان است.

در عین حال قیمت برنج پاکستانی در فاصله یکماهه اذر تا دی ١.۶ درصد گران شده است؛ این در حالی است که برنج تایلندی که در ماه آذر ١۵ هزار و ٩۴۶ تومان فروخته می شده با کاهش قیمت ١.٣ درصدی به ١۵ هزار و ٧۴۵ تومان رسیده است.

بررسی های آماری وزارت صمت نشان می دهد قیمت هر کیلوگرم برنج طارم اعلا در آذر ۵٣ هزار و ٣۶٣ تومان بوده که با رشد ١٣.۵ درصدی به ۶٠ هزار و ۵٨۴ تومان رسیده است.

همچنین قیمت هر کیلوگرم برنج هاشمی اعلا نیز با رشد ١٢.۵ درصدی در دی ماه به ۵٧ هزار و ٩١۶ تومان رسیده است.

قیمت هر کیلوگرم شکر با رشد قیمت ۵.٢ درصدی در دی ماه نسبت به آذرماه به ١۵ هزار و ۶٧٨ تومان و قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله با رشد ٢.٢ درصدی در اولین ماه زمستان به ١٣٨ هزار و ٢۶٢ تومان رسیده است.

قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی با کاهش ٢ درصدی به ١٣٢ هزار و ١۵ تومان و نرخ هر کیلوگرم مرغ نیز با افت ٢.٨ درصدی در دی ماه به ٢٩ هزار و ٨٢۵ تومان رسیده است.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار