پشت پرده انتقادات اخیر پلیس از خودروسازان/ با یک گل بهار نمی شود

به گزارش اختصاصی رصد روز ، وضعیت نامطلوب جاده های کشور بر کسی پوشیده نیست. بین محورهای مواصلاتی منطقه به ندرت می توان کشوری را مثال زد که ۱۸۵۸ نقطه حادثه خیز دارد و علیرغم تاکیدات بسیار هنوز هیچ فکری به حالشان نشده و هرسال به وخامت اوضاعش...

به گزارش اختصاصی رصد روز ، وضعیت نامطلوب جاده های کشور بر کسی پوشیده نیست. بین محورهای مواصلاتی منطقه به ندرت می توان کشوری را مثال زد که ۱۸۵۸ نقطه حادثه خیز دارد و علیرغم تاکیدات بسیار هنوز هیچ فکری به حالشان نشده و هرسال به وخامت اوضاعشان افزوده می شود. افزایش تراکم جمعیت خصوصا در پنج سال اخیر بسیار از جاده‌های فرعی را به محورهای اصلی رفت و آمد در کشور تبدیل کرده، اما کیفیت و زیرساخت آنان هیچ تغییری نکرده است.

این مقدمه کوتاه نشان می‌دهد که قصور بسیاری از سازمان‌ها در حوادث نوروزی پر رنگ است زیرا با هر خودرویی در این جاده ها امکان حادثه وجود دارد اما این گزاره قابل قبول در کنار انتقادات اخیر هادیانفر از کیفیت خودروها یک سوال را مطرح می کند و آن این‌که چرا در انتقادات رییس پلیس راهور ناجا اشاره ای به وضعیت نامطلوب جاده ای کشور نمی شود و پیکان انتقادات فقط به سمت خودروسازان است؟

به گفته نائب رییس کمیسیون عمران مجلس، وضعیت آسفالت جاده ها اصلا قابل قبول نیست و از آن بدتر شرایط نامطلوب مسیرهای مواصلاتی است. طبق آمار مدیریت راه‌های کشور به طور متوسط در جاده های پرترافیک و پر تردد کشور روزانه سه تا پنج هزار خودروی سنگین رفت و آمد می‌کنند که این مقدار تردد قطعا کیفیت راه‌های کشور را کاهش می‌دهد.
در نوروز امسال جاده های شمالی کشور از نظر حجم تردد جزو سه محور اصلی بودند، اما شواهد نشان می‌دهد که از نظر کیفی به جاده های شمالی هرگز نمی‌توان نمره قبولی داد. از طرفی پدیده خطای انسانی در جاده ها عامل بیش از ۸۰ درصد تصادفات نوروزی ۱۴۰۱ بود.

هرچند قطعا به عملکرد ایمنی خودروهای داخلی انتقاداتی وارد است اما باید از سردار هادیانفر پرسید که بر چه مبنایی این خودروها توسط پلیس نمره گذاری می شوند و علت تقاضای پلیس برای دریافت این خودروها چیست آن هم با گلایه ای که توسط ایشان مطرح است؟

این چندمین باری است که پلیس به شدت، عملکرد خودروسازان داخلی را زیر سوال می برد، اما مساله اینجاست که چرا با وجود مستندات از وضعیت نامطلوب زیرساخت‌های جاده ای و مواصلاتی کشور انتقاد نمی شود؟ چرا توضیحی در مورد اقدامات صورت گرفته در مورد مرتفع کردن نقاط حادثه خیز جاده ای کشور به مردم ارایه نمی شود تا سهم و قدر جان مردم در بحث های بودجه ای شفاف شود؟

البته بررسی سایر ادعاها توسط پلیس راهور مانند خودروی آب سوز نشان می‌دهد که شاید بانک اطلاعاتی هادیانفر نیاز به بررسی مجدد داشته باشد، زیرا به گفته بسیاری از کارشناسان این مساله تنها می تواند باشد.
پشت پرده انتقادت اخیر از خودروسازان هرچه که هست، قطعا نباید منجر به تحریف واقعیت شود، زیرا این گزاره که تنها کیفیت خودروهای ساخت داخل منجر به آمار قابل توجه تصادفات جرحی و فوتی است در هیچ کجای دنیا قابل قبول نیست، زیرا حتی با اصلاح ساختار ایمنی خودروسازان تا زیرساخت‌های مواصلاتی اصلاح نشود و نقاط حادثه خیز جاده های کشور بی تدبیرانه رها شده باشند نباید منتظر نتیجه ای امیدوارکننده بود، چرا که با یک گل بهار نمی شود.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار