پشت پرده عدم کاهش قیمت دلار + نمودار / منافع چه کسانی در بازار ارز تأمین می شود؟

با بررسی نمودار قیمت دلار و کنار هم گذاشتن مفهومی که کندل های قیمتی شکل می دهند پشت پرده عدم کاهش قیمت دلار  که اراده ای برای بالا نگه داشتن قیمت آن وجود دارد را آشکار می کند.

به گزارش اختصاصی رصد روز ، تعدیل قیمت دلار و بازگشت به به قیمتهای ۱۰ تا ۱۵ هزار تومانی از مهمترین اتفاقاتی است که تحقق آن اصلا کار سختی نبود و تمام داده های آماری و نموداری نیز حکایت از همین اتفاق می داد. با عوض شدن شرایط سیاسی حاکم بر جهان و انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا نگزانی های زیادی را در بازار سرمایه و ارز شاهد بودیم. افت شاخص بورس ، افزایش قیمت دلار و حتی ممنوعیت فروش در برخی کارخانه ها از جمله تبعات اتفاقی بودند که در ینگه دنیا در حال رخ دادن بود و بسیاری هم در کشور هیچ تلاشی برای کنترل اوضاع نمی کردند. بررسیها نشان می داد که یک اراده قوی برای بالا نگه داشتن قیمت دلار در کشور وجود داشت اما همچنان وعده هایی برای تعدیل قیمت ارز به مردم داده می شد تا هیجان بازار به قوت خود باقی بماند. بدون در نظر گرفتن پیش فرضهای همیشگی درباره دلائل بالا ماندن قیمت دلار بررسی نمودار و روند تکنیکالی نشان میدهد که علیرغم نظارتهای قوی که از آنها یاد می شود اما بازار تحت کنترل اتفاقاتی است که پشت پرده عدم کاهش قیمت دلار است که برای رسیدن به آن باید شعاع نظارتی بیشتر را اعمال کرد.

 

برکسی پوشیده که قدرت خرید مردم در دو بازار ارز و سرمایه هرگز به اندازه کسانی نیست که به نوعی گردانندگان بازار هستند. گواه این گزاره مرور اتفاقاتی است که در چندماه گذشته در بازار سرمایه شاهد آن بودیم و در بازار ارز بعد از هر واکنشی که در مورد برخی ها صورت گرفت ثبات نسبی در بازار به وجود آمد. هرچند که به عقیده بسیاری چنین رفتارهایی هرگز مسکن بازار نیست بلکه باید زمینه های ایجاد آن را مرتفع نمود.

 

با بررسی نمودار قیمت دلار و کنار هم گذاشتن مفهومی که کندل های قیمتی شکل می دهند پشت پرده عدم کاهش قیمت دلار  که اراده ای برای بالا نگه داشتن قیمت آن وجود دارد را آشکار می کند. به عنوان مثال در تاریخ ۱۷ آبان دلار تا محدوده ۲۶.۳۵۰ تومان رفت اما در نهایت روی ۲۴.۴۵۰ر تومان بسته شد. این نوسان خوبی که برخی ها گرفتند سبب شد تا دلاری که با رفتارشان کاهش پیدا کرده بود در سه روز متوالی روند افزایشی به خود بگیرد به طوریکه در ۲۰ آبان شاهد ثبت ۲۷.۱۱۷ تومان بودیم.

 

 

 

 

حضور مشتریان خرد در جهت حرکتی نمودار به خوبی گواه این موضوع است که زور نقدینگی آنها به اراده ی برخی نمی چربد اما هربار شاهد گرفتن نوسانهای بزرگ در بازار بودیم روند قیمتی و حرکتی تغییر پیدا کرد. به عبارت دیگر خالی کردن بازار یا حمایت از آن که هرچندوقت یکبار اتفاق می افتد اصلا در توان قدرت نقدینگی افراد عادی نیست و به اصطلاح به پول درشت برای حرکت احتیاج است.

 

در بررسی پشت پرده عدم کاهش قیمت دلار باید به این سؤال پاسخ داد که چرا در مواقعی که بازار میل به ریزش دارد و دلائل تکنیکالی نیز آن را تأئید می کنند از آن جلوگیری می شود؟

چه بخواهیم چه نخواهیم باید بپذیریم که تصمیم گیرانی که خرید گرانی در بازار داشتند میل به کاهش ندارند و این موضوع سبب شده تا علیرغم تأئید روندهای تکنیکالی دلار همچنان با نوسان گیری و با سرعتی بسیار کند به سمت ارزانی حرکت کند.

 

مسئله جالبتر اینجاست که اگر همین موضوع را در تایم فریم های ۳۰ تا یکساعته دنبال کنیم نتایج حیرت آورتری را مشاهده می کنیم و خواهیم دید که از هر فرصتی برای برای گرفتن نوسان از مردم استفاده شده.

 

 

 

فعالان بازار که به روشهای تکنیکالی و باکس رنج آشنا هستند تأئید خواهند کرد که این سطح از گرفتن نوسان همیشه نتایجی با خود به همراه دارد مهمترین  آنها باقی برآورده شدن انتظارات کسانی است که با نقدینگی زیاد دست به خریدهای بزگ می زنند.

 

جدا از خط و خط کشی های سیاسی و جناحی و تنها با اکتفا به روند آشکار قیمتها در بازار ارز حقیقتی آشکار می شود که در آن می توان به خوبی نیت خوانی کرد. اما آیا این مسئله از چشم ناظران دور مانده است؟ آیا پاسخ به این سؤال پشت پرده عدم کاهش قیمت دلار را آشکار نمی کند؟

 

 

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار