پیش بینی بورس در هفته جاری

انتظار بازار این است به مرور زمان شاهد قوانین دستوری به بهانه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان بر سایر بازارها مانند پتروشیمی باشیم، اضافه کرد: با ابلاغ این شیوه‌نامه، سرمایه‌گذاران ریسک‌های ایجاد شده در بازار را نمی‌پذیرند و ترجیح می‌دهند در ف...

به گزارش رصد روز ، امیرعلی امیرباقری با تاکید بر اینکه بازار در هفته‌ای که گذشت طبق پیش‌بینی‌ها پیش رفت و همچنان تداوم فشار فروش در کلیت بازار حاکم بود به ایرنا گفت: اکنون باید برای پیش‌بینی معاملات بورس مسایلی مهم مبنی بر کلیت اقتصاد در شرایط کنونی و چشم‌انداز را مدنظر قرار داد.

وی افزود: با روشن شدن چشم‌انداز سیاسی و فروکش کردن انتظارات تورمی، باقی بازارها هم به استقبال رکود رفتند و به مرور شاهد فشار فروش در باقی بازارها خواهیم بود زیرا چشم‌انداز تورمی که قیمت‌ها را به رقمی بیش از ارزش ذاتی رسانده بود در حال فروکش کردن و قیمت‌ها در حال نزدیک شدن به مرحله ثبات و عقلانیت است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: این روند به عنوان روند فرسایشی نزولی پیش‌بینی می‌شود اما در عین حال انتظار ریزش آبشاری قیمت‌ها در بازار وجود ندارد. باید توجه کرد بازار ارز به عنوان سیاسی‌ترین بازار به پیشواز اتفاقات آینده می‌رود و این احتمال وجود دارد که قیمت ارز با روند نزولی فرسایشی مواجه شود بنابراین کاهش انتظارات تورمی بطور حتم بر بازار سرمایه تاثیرگذار خواهد بود. در چند وقت اخیر به سرمایه‌گذاران توصیه شد در محاسبات سرمایه‌ گذاری نه تنها به قیمت‌های فعلی بلکه به قیمت‌های آتی و نرخ بازده مورد انتظار در مقاطع زمانی مختلف توجه داشته باشند تا دچار ضرر و زیان نشوند.

قیمت سهام در حال نزدیک شدن به محدوده ثبات

امیرباقری به روند معاملات بازار سرمایه اشاره و عنوان کرد: با توجه به اینکه قیمت‌ سهم ها در حال نزدیک شدن به محدوده‌های معقولی هستند اما به دلیل اینکه در کوتاه‌مدت چشم‌انداز روند صعودی برای معاملات بورس وجود ندارد بنابراین سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند به سمت سرمایه‌گذاری در بازارهای بدون ریسک مانند اوراق خزانه و سپرده‌های بانکی پیش بروند که همین امر زمینه فشار فروش در بازار سرمایه را افزایش خواهد داد. بورس نه تنها از این موضوع بلکه در حال تاثیر گرفتن از دیگر موارد است. یکی از مهمترین این عوامل موضوع دستورالعمل‌ها و برخی از قوانین مانند شیوه‌نامه فولاد است که اعمال و تصویب آنها بصورت مستقیم بر سود شرکت‌های بزرگ اثرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه انتظار بازار این است به مرور زمان شاهد قوانین دستوری به بهانه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان بر سایر بازارها مانند پتروشیمی باشیم، اضافه کرد: با ابلاغ این شیوه‌نامه، سرمایه‌گذاران ریسک‌های ایجاد شده در بازار را نمی‌پذیرند و ترجیح می‌دهند در فضایی که از حاشیه اعتماد بالاتری برخوردار است اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

سپرده‌های بانکی مقصد عمده خروج نقدینگی از بازار

کارشناس بازار سرمایه سپرده‌های بانکی را مقصد عمده خروج نقدینگی از بورس دانست و گفت: بازار مسکن رشد قیمتی را تجربه کرده اما سرمایه‌های خرد قادر به سرمایه‌گذاری در این بازار نیستند. از طرف دیگر چشم‌انداز این بازار در شرایط حاضر با توجه به میزان عرضه و تقاضا در کوتاه‌ و میان‌مدت صعودی نیست و در بهترین حالت می‌تواند  به نرخ تورم نزدیک شود. بازار مسکن با اصلاح قیمتی چندانی مواجه نشده اما انتظار می‌رود موج اصلاح قیمتی به این بازار برسد و قیمت‌ها را تا حد رسیدن به حد معقول تعدیل کند.

امیرباقری با بیان اینکه بازار سرمایه فقط در حال تبعیت از یک شاخص مانند نرخ ارز است، ادامه داد: سرمایه گذاران باید چند متغیر را در محاسبات مدنظر قرار دهند و فقط به مسایل موقتی در این بازار اکتفا نکنند و با توجه به محاسبات سرمایه‌گذاری در زمینه ریسک و نرخ بازده مورد انتظار، اقدام به سرمایه‌ گذاری در بورس کنند. سرمایه‌گذاران باید در شرایط فعلی سبد متنوعی از سرمایه‌گذاری در نظر بگیرند که این موضوع بحث حرفه‌ای است و باید از افرادی که دارای مجوز قانونی و تخصص لازم در این زمینه هستند کمک بگیرند.

سدی به نام قیمت‌گذاری دستوری

وی با بیان اینکه بازار جهانی همچنان در حالتی از ثبات به سر می‌برد، عنوان کرد: شاخص دلار در بازار جهانی روند نزولی دارد و همین امر محرک قیمت کامودیتی‌ها در میان‌ و بلندمدت است که بطور حتم شاهد تاثیر آن بر بازار داخلی خواهیم بود. این تاثیر با سدی به نام قیمت‌گذاری دستوری مواجه است، تجربه چند سال اخیر نشان داده قیمت‌گذاری دستوری نمی‌تواند در برابر قیمت آزاد دوام چندانی داشته باشند و به مرور زمان این دستورالعمل‌ها یا اصلاح می‌شوند یا به فراموشی سپرده خواهند شد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: یکی از مهمترین مسایل تهدیدکننده بازار، متغیرهای مختلف است که در کنار ریسک قرار می‌گیرد. گاهی افزایش هر یک از این عوامل مانند نرخ ارز یا تغییر قوانین بازار، ریسک کلی بازار را دستخوش تغییر می‌کند که این مسایل اثر را در قیمت سهام و کلیت بازار نشان خواهد داد. نکته‌ای که باید مدنظر قرار داد موضوع حمایت از بازار سرمایه است. چند سال است موضوعی اشتباه در بدنه بازار جا افتاده و حمایت از بازار سهام را به معنای خرید سهم توسط حقوقی‌ها  و تشویق حقیقی‌ها توسط حقوقی‌ها برای خرید مدنظر قرار گرفته که این موضوع از پایه اشتباه است.

امیرباقری با بیان اینکه حمایت از بازار سرمایه  به معنای حمایت از شرکت‌ها است، افزود: مسئولان باید با محرک و مشوق‌های اقتصادی، شرکت‌ها را به سمت سودسازی بیشتر و بهبود صورت‌های مالی سوق دهند که در این صورت بازار بصورت خودجوش اقدام به خرید سهام شرکت‌ها خواهد کرد و دیگر نیازی به اتلاف منابع در جهت خرید سهام شرکت‌ها وجود نخواهد بود. گاهی معاملات توسط سهامداران حقوقی در سهام شرکت‌های بزرگ و حقیقی‌ها در سهام شرکت‌های کوچک روند عجیبی در پیش می‌گیرند که این اقدام در نهایت جز اتلاف منابع برای بازار سرمایه و شرکت‌های بزرگ به همراه ندارد.

پیش‌بینی روند معاملات بورس در هفته جاری

وی درخصوص پیش بینی روند معاملات بورس در هفته جاری گفت: به نظر می‌رسد در هفته جاری بازار با عقلانیت و منطق بیشتری به معاملات ادامه دهد اما اکنون به دلیل ورود بازار دلار به مرحله ریزش و رکود، تاثیر را بر بورس می‌گذارد و ممکن است بازار را با نوسان مواجه کند اما سهامداران اعتقاد چندانی به ماندگاری بازار در این وضعیت ندارند. برخی سوال دارند بازار از چه زمانی وارد مرحله رشد جدید می‌شود و چه زمانی فرصت مناسب برای خرید است؟ این موضوع باید مدنظر قرار گیرد که ایجاد کف‌های قیمتی دارای نشانه‌های مختلفی هستند.

کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: یکی از این نشانه‌ها، ثبات قیمتی در بازار سرمایه است در حالی که اکنون در بازار با نوسان قیمتی مواجه هستیم. این نوسان می‌تواند در جهت منفی یا مثبت باشد اما چنین وضعیتی باعث ترس سهامداران در بازار شده است. سهامداران اکنون به ثبات قیمتی در کلیت بازار نیاز دارند بدین معنا که سهام شرکت‌ها و کلیت بازار به قیمت‌هایی برسند که در طی یک دوره در آن قیمت‌ها معامله و سهام دست به دست شوند.

یکته‌تازی رمز ارزها برای سرمایه‌گذاری

امیرباقری به روند معاملات بازار جهانی اشاره و تصریح کرد: در بازار جهانی همچنان رمز ارزها با محوریت بیت‌کوین مورد توجه است، افراد در سطح جهانی رمز ارزها را محلی مطلوب برای سرمایه‌گذاری و گریز از ریسک می‌دانند. برخی رمز ارزها را با طلا برای سرمایه‌گذاری قابل رقابت می‌دانند. از طرف دیگر در نبود بازارهای رقیب برای سرمایه‌گذاری، رمز ارزها به دلیل ابهامی که در آنها وجود دارد توانسته‌اند فضای سفته‌بازی را برای افراد و سرمایه‌گذاران مهیا کنند.
اما باید برای سرمایه‌گذاری در رمز ارزها احتیاط کامل در نظر گرفته شود. مبنای قیمت‌گذاری برای رمز ارزها وجود ندارد به همین دلیل ممکن است نوسان‌ های شدیدی را در این بازارها شاهد بوده و سرمایه‌گذاران را با زیان مواجه کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بورس پرس

 

 

مطالب مرتبط