پیش بینی قیمت دلار ۲۲ اسفند

به گزارش رصد روز، کاهش قیمت دلار با معجزه توافق با کشور عربستان امروز نیز ادامه داشت. این اسکناس آمریکایی، امروز در بازار معاملات تهران در کف کانال ۴۵ هزار تومانی قرار گرفت. گفتنی است قیمت دلار در مرکز مبادله ارز و طلا، هزار و ۵۲۶ تومان ک...

به گزارش رصد روز، کاهش قیمت دلار با معجزه توافق با کشور عربستان امروز نیز ادامه داشت. این اسکناس آمریکایی، امروز در بازار معاملات تهران در کف کانال ۴۵ هزار تومانی قرار گرفت. گفتنی است قیمت دلار در مرکز مبادله ارز و طلا، هزار و ۵۲۶ تومان کاهش داشت و با نرخ ۴۰ هزار و ۵۹۰ تومان کشف قیمت شد.

در حالی که به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم روند نزولی قیمت ارز در بازار معاملات تهران از دیروز بازارهای مالی را غافلگیر کرد. این در حالی است که بازارهای همسایه امروز سیگنال‌های متفاوتی به دلار تهران دادند. قیمت دلار سلیمانیه کاهش داشت و با نرخ ۴۴ هزار و ۴۸۰ تومان معامله شد. دلار هرات افزایش محدود ۲۰۰ تومانی داشت و به قیمت ۴۵ هزار و ۲۰۰ تومان رسید.

سرگردانی قیمت درهم میان افزایش و کاهش
موضوع قابل تامل در بازار امروز، افزایش درهم امارات و بازگشت به کانال ۱۳ هزار تومانی بود.

روز گذشته برخی خبرگزاری‌ها از گشایش در روابط بین بانکی با کشور‌های حاشیه خلیج فارس و تسهیل عرضه منابع وسیع درهم از طریق امارات خبر داده بودند.نرخ حواله درهم امروز با قیمت ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان باز شد و در لحظه نگارش این گزارش به ۱۳ هزار و ۱۵۰ تومان رسید.

تنش‌های ایران و آمریکا کاهش می‌یابد؟
تحلیلگران بازار معتقدند روز گذشته به جهت اخبار توافق ایران و عربستان، داد و ستد در بازار ارز به شکل محدودی صورت گرفته و امروز معامله‌گران با آسودگی بیشتری مبادله می‌کنند. این در حالی است که برخی تحلیلگران عنوان می‌کنند که ممکن است با تبادل احتمالی زندانیان، تنش‌های ایران و آمریکا نیز کاهش پیدا کند.

از ابتدای اسفند رکورد‌شکنی قیمت دلار، باعث شد انگشت اتهام به سوی مدیریت بانک مرکزی دراز شود. این در حالی بود که تلاش‌هایی نیز توسط نهاد پولی کشور صورت گرفت که موثر نبود.

با انتشار اخبار توافق میان ایران و عربستان، امیدهایی برای مذاکرات هسته‌ای برجام نیز شکل گرفت. امروز معامله‌گران بازار ارز به کنایه می‌گفتند، برنامه‌های بانک مرکزی برای کنترل قیمت ارز بی‌اثر بود و باید وزارت أمور خارجه را متولی دلار کرد.

این کنایه نشان از پیوستگی زنجیره‌وار اجزای اقتصاد و سیاست در هر سیستمی است. کارشناسان امیدوارند روابط مساعد سیاسی با سایر کشورها بتواند قیمت ارز در کشور را تا کانال ۳۰ هزار تومانی نیز کاهش دهد.

تاریخِ دلار دوباره تکرار شد
در همین راستا جواد فلاحیان تحلیلگر بازارهای مالی با اشاره به افزایش قیمت دلار در ابتدای اسفندماه به تجارت‌نیوز گفت:«هیجانات بازار و ترس مردم نسبت به کاهش ارزش سرمایه‌های ریالیشان باعث شد قیمت دلار در مقطعی کوتاه تا کانال ۶۰ هزار تومان هم برسد. اما با توجه به مثبت شدن اخبار سیاسی، نظیر مذاکرات هسته‌ای در تهران و توافق ایران با عربستان، هیجانات اولیه بازار افت کرد.»

وی در ادامه افزود:«در سال‌های ۹۶ و ۹۷ شاهد چنین رخدادهایی نظیر اسفندماه اخیر بودیم. در این سال‌ها دلار تا کانال ۱۹ هزار تومان بالا رفت و بعد به کانال ۱۱ هزار تومانی بازگشت.»

این کارشناس بازارهای مالی با اشاره موضوعات کلان اقتصادی، نقدینگی و افزایش پایه پولی خاطرنشان کرد:« به نظر می‌رسد تا پایان سال قیمت دلار با مولفه‌های مذکور بین محدوده ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان باقی بماند. این درحالی است که محدوده بین ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان می‌تواند محدوده معقولی برای این اسکناس آمریکایی باشد.»

وی با تاکید به محدوده قیمتی و ارزش ذاتی دلار یادآور شد:« قطعا در سال آینده اگر نقدینگی کنترل نشود شاهد قیمت‌های بالاتری در بازار ارز خواهیم بود.»

 

مطالب مرتبط