چرا ایران خودرو ۳۲ همت زیان ساخت؟

بررسی صورت‌های مالی سالانه ایران خودرو در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد، زیان شرکت در سال گذشته به دلیل محدودیت دولت در قیمت‌گذاری محصولات و افزایش هزینه‌ها به واسطه تورم، افزایش یافته است. به گزارش رصد روز، بررسی صورت‌های مالی سالانه ایران خودرو ...

بررسی صورت‌های مالی سالانه ایران خودرو در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد، زیان شرکت در سال گذشته به دلیل محدودیت دولت در قیمت‌گذاری محصولات و افزایش هزینه‌ها به واسطه تورم، افزایش یافته است.

به گزارش رصد روز، بررسی صورت‌های مالی سالانه ایران خودرو در سال ۱۴۰۱ حاکی از آن است که درآمد کل «خودرو» در این سال با رشد ۷۱ درصدی به ۱۸۸ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان رسیده است؛ با این حال اما شرایط مطابق سودسازی پیش نرفته، چرا که بهای کالای فروخته‌شده ایران خودرو نسبت به سال ۱۴۰۰، بیشتر از ۸۱ درصد بالا رفته و به ۲۰۹ هزار و ۱۴ میلیارد تومان رسیده است.

بهای تمام شده ایران خودرو
بهای تمام شده محصولات ایران خودرو در سال ۱۴۰۱

رشد ۳.۷ برابری زیان خالص «خودرو» در یک سال

مازاد بهای تمام‌شده و درآمد «خودرو» سبب شد تا ایران خودرو بار دیگر با آغوش باز به سمت زیان برود. به طوری که زیان خالص شرکت در سال گذشته در مقایسه با سال ۱۴۰۰ بیشتر از ۳.۷ برابر شد و عملکردی فاجعه‌بار برای این شرکت رقم خورد.

سود سازی ایران خودرو
سود و زیان ایران خودرو در ۵ سال گذشته

همچنین هزینه‌های مالی ایران خودرو که از عملیات شرکت محسوب می‌شود با افزایش ۹۴ درصدی روبه‌رو شد و زیان عملیاتی شرکت را با جهشی ۲۲۳ درصدی روبه‌رو کرد تا ۲۹ هزار و ۹۳۲ میلیارد تومان شناسایی زیان، حاصل عملیات ایران خودرو در سال ۱۴۰۱ شود.

در نهایت، ایران خودرو کارنامه سیاه خود در سال ۱۴۰۱ را با زیان خالص ۳۱ هزار و ۸۷۶ میلیارد تومانی تکمیل کرد. می‌شود گفت ایران خودرو مسیر سودسازی را گم کرده و تنها با زیان، صورت‌های مالی خود را تکمیل می‌کند.

چرا ایران خودرو زیان می‌سازد؟

برای بررسی چرایی زیان‌سازی سنگین ایران خودرو باید به گزارش عملکرد تولید و فروش ایران خودرو نگاهی انداخت. مقدار فروش این شرکت در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۳۴ درصد افزایش داشته و به ۶۱۰ هزار و ۷۵۹ دستگاه رسیده است؛ در عین حال نرخ محصولات شرکت به طور میانگین ۴۴ درصد افزایش داشته است.

مقدار تولید و فروش
مقدار تولید و فروش ایران خودرو

در مقابل اما هزینه تولید کالای فروش‌رفته شرکت به واسطه افزایش مواد اولیه، دستمزد مستقیم و سربار ساخت، حدود ۶۷ درصد افزایش داشته است. همین امر سبب شد در نهایت بهای تمام‌شده کالای این شرکت نسبت به درآمد کل آن افزایش یابد و شرکت را به سوی زیان هدایت کند.

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار