کاهش ۲۱۰ هزار بشکه ای تولید نفت اوپک

اوپک در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد: تولید نفت این سازمان در ماه اکتبر ۲۱۰ هزار بشکه کاهش یافته است که ۱۴۹ هزار بشکه از این رقم به تنهایی به عربستان تعلق دارد و این ارقام بیش از ۱۰۰ هزار بشکه مورد توافق کشورهای عضو پلاس برای کاهش تولید د...

اوپک در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد: تولید نفت این سازمان در ماه اکتبر ۲۱۰ هزار بشکه کاهش یافته است که ۱۴۹ هزار بشکه از این رقم به تنهایی به عربستان تعلق دارد و این ارقام بیش از ۱۰۰ هزار بشکه مورد توافق کشورهای عضو پلاس برای کاهش تولید در این ماه است.

به گزارش رصد روز،سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک در جدیدترین گزارش خود به نقل از منابع ثانویه اعلام کرد: تولید نفت ایران در ماه اکتبر ۲۰۲۲ برابر با مهر ۱۴۰۱ به ۲ میلیون و ۵۴۸ هزار بشکه در روز رسیده که نسبت به ماه پیش از آن یک هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

ایران در ماه سپتامبر (شهریور ماه) ۲ میلیون و ۵۴۹ هزار بشکه نفت در روز تولید کرده بود.

بر اساس گزارش‌های اوپک، ایران در ماه آگوست (مرداد ماه) ۲ میلیون و ۵۷۱ هزار بشکه نفت در روز، در ماه جولای (تیر) ۲ میلیون و ۵۶۷ هزار بشکه نفت در روز، در ماه ژوئن (خرداد ماه) ۲ میلیون و ۵۶۵ هزار بشکه در روز، در ماه می (اردیبهشت ماه) ۲ میلیون و ۵۴۳ هزار بشکه در روز و در ماه آوریل ۲۰۲۲ (فروردین ماه ۱۴۰۱) روزانه ۲ میلیون و ۵۶۵ هزار بشکه نفت تولید کرده بود.

* ایران همچنان در جایگاه پنجم اوپک به لحاظ تولید

ایران در ماه آوریل یا فروردین ماه ۱۴۰۰ جایگاه چهارمین تولیدکننده نفت اوپک را از کویت گرفته بود و از آن زمان تا مهر ماه ۱۴۰۰ (اکتبر ۲۰۲۱) این جایگاه را حفظ کرده بود اما در ماه نوامبر یعنی آبان ماه ۱۴۰۰، بار دیگر تولید نفت کویت از ایران پیشی گرفت و در جایگاه چهارم نشست و ایران به رتبه ۵ بازگشت.

در حال حاضر، کشورهای عربستان با تولید ۱۰ میلیون و ۸۳۸ هزار بشکه در روز، عراق با تولید ۴ میلیون و ۵۷۲ هزار بشکه در روز و امارات با ۳ میلیون و ۱۸۶ هزار بشکه در روز، سه کشور بزرگ تولیدکننده نفت اوپک به شمار می‌روند.

کویت با تولید ۲ میلیون و ۸۰۴ هزار بشکه در روز چهارمین تولیدکننده اوپک است.

ایران، پیش از تحریم‌های آمریکا از سال ۲۰۱۸، سومین تولیدکننده‌ بزرگ نفت اوپک پس از عربستان و عراق بود.

* افزایش ۳۳ هزار بشکه ای تولید نفت ایران در سه ماهه سوم ۲۰۲۲

ایران در سه ماه نخست سال ۲۰۲۲ روزانه ۲ میلیون و ۵۲۹ هزار بشکه، در سه ماهه دوم ۲ میلیون و ۵۵۵ هزار بشکه و در سه ماهه سوم امسال ۲ میلیون و ۵۶۲ هزار بشکه در روز تولید کرده است.

تولید نفت ایران در سه ماهه سوم نسبت به سه ماهه اول ۳۳ هزار بشکه در روز بیشتر شده است.

همچنین میزان تولید نفت ایران در سه ماهه سوم امسال ۹۰ هزار بشکه در روز بیشتر از سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۱ است.

ایران در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۱ روزانه ۲ میلیون و ۴۷۲ هزار بشکه نفت تولید کرده بود.

* متوسط تولید نفت ایران در سال‌های قبل

ایران به طور متوسط در سال ۲۰۲۱ روزانه ۲ میلیون و ۳۹۲ هزار بشکه نفت و در سال ۲۰۲۰ روزانه یک میلیون و ۹۹۱ هزار بشکه نفت تولید کرده است.

به این ترتیب ایران در سال ۲۰۲۱ به طور متوسط نسبت به سال پیش از آن ۴۰۱ هزار بشکه نفت در روز بیشتر تولید داشته است.

ایران در سال ۲۰۱۹ روزانه ۲ میلیون و ۳۵۶ هزار بشکه، در سال ۲۰۱۸ روزانه ۳ میلیون و ۵۵۳ هزار بشکه و در سال ۲۰۱۷ روزانه ۳ میلیون و ۸۱۳ هزار بشکه نفت تولید کرده است.

* کاهش ۲۱۰ هزار بشکه ای تولید نفت اوپک

بر اساس این گزارش، تولید نفت ۱۳ کشور عضو این سازمان در ماه اکتبر ۲۰۲۲ (مهر ۱۴۰۱) ۲۹ میلیون و ۴۹۴ هزار بشکه در روز عنوان شده است که کاهش روزانه ۲۱۰ هزار بشکه‌‌ای نسبت به ماه سپتامبر را نشان می‌دهد.

اوپک در ماه سپتامبر روزانه ۲۹ میلیون و ۷۰۴ هزار بشکه نفت تولید کرده بود.

گروه اوپک پلاس در ماه سپتامبر توافق کرده بودند که در ماه اکتبر ۱۰۰ هزار بشکه در روز از تولید خود کم کنند که به این ترتیب اوپک به تنهایی ۲۱۰ هزار بشکه در روز در این ماه از تولید خود کم کرده است.

اوپک پلاس در ماه اکتبر نیز با توجه به شرایط اقتصادی در جهان و پیش بینی تقاضا برای نفت در جهان توافق کردند تا در ماه نوامبر یعنی ماه جاری میلادی ۲ میلیون بشکه در روز از تولید خود کم کنند.

* کاهش ۱۴۹ هزار بشکه‌ ای تولید نفت عربستان

عربستان در ماه اکتبر ۱۴۹ هزار بشکه نفت در روز تولید خود را کم کرده است و میزان تولیدش به ۱۰ میلیون و ۸۳۸ هزار بشکه رسیده است. میزان تولید این کشور در ماه سپتامبر ۱۰ میلیون و ۹۸۷ هزار بشکه در روز بود.

* بیشترین افزایش تولید برای عربستان

پنج کشور عضو اوپک در این ماه افزایش تولید داشتند که بیشترین افزایش به میزان ۲۰ هزار بشکه در روز به عراق تعلق دارد. سه کشور از این ۵ کشور از توافق کاهش تولید اوپک پلاس معاف هستند. گابن، عراق، لیبی، نیجریه و ونزوئلا، پنچ کشوری هستند که افزایش تولید داشتند.

باقی کشورهای عضو نیز کاهش تولید داشتند که بیشترین کاهش به میزان ۱۴۹ هزار بشکه به عربستان ق اختصاص یافته است.

ایران، لیبی و نیجریه از توافق کاهش تولید معاف هستند.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار