کدام بخشها بیشترین و کمترین نرخ رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی را در سال ۹۸ داشتند؟

با انتشار آمار و ارقام مربوط به سال 98 به این نتیجه می رسیم که درک درستی از مفهوم رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی وجود ندارد. برنامه ریزیهای صورت گرفته در این زمینه باید منتج به خروجی مناسب سازمانها و بخشهای تولیدی شود نه اینکه با مرور ا...

به گزارش رصد روز ، چندسال گذشته که به نامهای اقتصادی نامگذاری شدند نشان دهنده اهمیت عبور از شرایط موجود و رسیدن به جایگاه مناسب در بخشهای مختلف اقتصادی و صنعتی است. این موضوع اگرچه که باید نصب العین مدیران مختلف قرار گیرد اما با مرور آمارهای سال گذشته نتیجه ای نگران کننده به دست می آید. نرخ رشد اقتصادی در بخشهای مختلف صنعتی و تولیدی و همینطور نرخ رشد تولید ناخالص داخلی از مهمترین مواردی هستند که قادر خواهند بود در اقتصاد تحول جدی ایجاد کنند. هدف گذاری برای سال ۱۴۰۴ به خوبی مؤید این موضوع است که باید برای رسیدن به آنچه در سند چشم انداز و برنامه های پنجم و ششم توسعه ذکر شده تلاش مضاعفی کرد.

با انتشار آمار و ارقام مربوط به سال ۹۸ به این نتیجه می رسیم که درک درستی از مفهوم رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی وجود ندارد. برنامه ریزیهای صورت گرفته در این زمینه باید منتج به خروجی مناسب سازمانها و بخشهای تولیدی شود نه اینکه با مرور اعداد و ارقام به نتیجه ای متفاوت رسید.

بیشتر بخوانید…

افزایش نرخ دلار در کدام دولتها بیشتر بوده؟

کاهش های معنادار شرکت فولاد مبارکه در سال ۹۸  

خواب سنگین اتحادیه نمایشگاه ها و فروشندگان خودرو

براساس آمار موجود که مرکز آمار اعلام کرده و وزارت صمت نیز اقدام به انتشار آن نموده است وضعیت رشد اقتصادی در بخش کشاورزی اگرچه امیدوار کننده است اما به همان میزان نرخ رشد اقتصادی در در گروه صنعتی و در بخش استخراج گاز و نفت طبیعی نکران کننده است.

براساس این آمار نرخ رشد تولید ناخالص داخلی گروه کشاورزی در پایان سال ۹۸ با ۸.۸% بود که در مقایسه با سال ۹۷ رشد قبل قبولی داشت. اما در حوزه نفتی متأسفانه باید گفت که شاهد ۳۸.۷%- بودیم که نه تنها نگران کننده است بلکه شرایط را کاملا اضطراری اعلام می کند. نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در بخش نفتی در پایان سال ۹۷ رقم ۱۸.۱%- را نشان می دهد.

اما در نرخ رشد اقتصادی نیز گروه کشاورزی که در پایان سال ۹۷ به ۰.۴%- رسیده بود در سال ۹۸ رشد ۲ درصدی به ۱.۶% دست یافت و استخراج گاز و نفت طبیعی نیز در این بخش کاهش بسیار زیادی را تجربه کرد. استخراج گاز و نفت طبیعی که در سال نفت به رشد اقتصادی ۱.۰% رسیده بود در پایان سال ۹۸ با ۲۷.۸% کاهش به ۲۶.۸%- رسید که این آمار اصلا قابل قبول نیست.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار