کف حمایتی بورس در آستانه شکست دوباره/ بازار چه زمانی بازمی‌گردد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام شاخص کل به دلیل عرضه زیاد در نمادهای شاخص‌ساز بیش از دو درصد ریزش کرد و به یک میلیون و ۲۱۵ هزار واحد رسید.

به گزارش رصد روز ، در چند روز گذشته بازار سهام با ریزش مکرر همراه شده به طوری که در پایان معاملات امروز ، شاخص کل با کاهش ۲۵ هزار و ۳۶۹ واحد مواجه شد و در کانال یک‌میلیون و ۲۱۵ هزار و ۱۵۶ ایستاد.

همچنین شاخص کل بورس با معیار هم‌وزن امروز با کاهش ۲ هزار و ۷۹۶ واحد به رقم ۳۶۶ هزار و ۷۸ واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به رقم ۴ میلیون و ۶۱۸ هزار میلیارد تومان رسید. در جریان معاملات امروز، بیش از ۷.۹ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۶۸۳ هزار نوبت معامله و به ارزش ۵ هزار و ۹۹۵ میلیارد تومان داد و ستد شد.

برخی کارشناسان عقیده دارند برای به تعادل رسیدن بازار سهام به حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان پول نیاز است اما دولت این مقدار پول را در اختیار ندارد و همچنین بازارگردان‌ها نیز به اندازه‌ای که مسئولان فکر می‌کردند کارایی لازم را نشان ندادند.

بورس

همچنین برخی از کارشناسان می‌گویند: محدوده حمایتی بعدی شاخص کل یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحد است و شاخص کل تا زمان ثابت شدن قیمت دلار و مشخص شدن سایر متغیرها در این محدوده نوسان خواهد کرد.

کارشناسان می گویند نوسان اخیر بازار سرمایه تا چهارشنبه تداوم خواهد داشت. صفاری، تحلیلگر بازار سرمایه می‌گوید: بی تردید بازار با بهبود شرایط اقتصادی به تدریج وارد فاز رونق می شود اما از دست رفتن حمایت یک میلیون و دویست هزار واحدی فعلا اتفاق مناسبی برای بازار تلقی نمی‌شود.

جعفر جمالی، معاون سازمان بورس و اوراق بهادار نیز اعلام کرده است: طبق قانون مکلف است، علیه کسانی که فعالیت غیرمجاز نهادهای مالی مانند سبدگردانی، یا ارائه مشاوره سرمایه‌گذاری انجام می‌دهند، اقدام کند.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به ریزش شاخص بورس در ماه‌های گذشته، آیا پرونده‌ای برای کانال‌های سیگنال‌فروشی و اغواگر مردم تشکیل شده است، گفت: اقدامات سازمان بورس در مقابله با ناهنجاری‌های بازار فارغ از وضعیت شاخص و فراز و فرود آن است. قلمرو و طیف فعالیت‌ها در فضای مجازی، بسیار گسترده و گوناگون است.

همچنین محمد مهدی ناسوتی فرد، تحلیلگر بازار سرمایه،نیز در توضیح جهت حرکت بازار توضیح داده است: انتخابات امریکا بی تاثیر بر روند بازار سرمایه نبود اما این موضوع را می توان یک حاشیه تاثیر گذار عنوان کرد. چرا که همیشه گفته شده سهامداران در مواجهه با هر اتفاقی صبوری کنند و سرمایه گذاری بلند مدت را در پیش بگیرند تا سود مد نظر خود را کسب کنند، هم اکنون که یک دوره جدید ریاست جمهوری آمریکا هم شروع شده باز هم توصیه همان توصیه قبلی است.

بسیاری معتقدند بازار سرمایه به زودی در محدوده یک میلیون و ۱۵۰ هزار تا یک میلیون و دویست هزار واحد به ثبات می رسد و به تدریج بازار از این مقطع بازیابی خود را آغاز خواهد کرد.

 

 

 

 

 

 

خبر آنلاین

مطالب مرتبط