کمبود برق یا گرمای هوا؟ ماجرا چیست؟

به گزارش رصد روز، بر اساس اطلاعیه دولت بانک ها، ادارات و بورس در روز‌های ۱۱ و ۱۲ مرداد در سراسر کشور تعطیل خواهد بود. دلیل تعطیلی «گرمای بی‌سابقه هوا» در روز‌های جاری اعلام شده، اما به نظر می‌رسد ماجرا چیز دیگری است. علی بهادری جهرمی سخنگ...

به گزارش رصد روز، بر اساس اطلاعیه دولت بانک ها، ادارات و بورس در روز‌های ۱۱ و ۱۲ مرداد در سراسر کشور تعطیل خواهد بود. دلیل تعطیلی «گرمای بی‌سابقه هوا» در روز‌های جاری اعلام شده، اما به نظر می‌رسد ماجرا چیز دیگری است.

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت صبح روز چهارشنبه اعلام کرد به دلیل آنچه «گرمای بی‌سابقه هوا» در روز‌های آتی عنوان شده، وزارت بهداشت با تعطیلی روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه در سراسر کشور موافقت کرده است.

ازآنجایی که درجه حرارت همه نقاط ایران یکسان نیست و برخی مناطق کوهستانی همواره هوای مطبوعی دارند، تعطیلی سراسر کشور به دلیل گرمای هوا خود اقدامی بی‌سابقه است. در سال‌های گذشته در برخی موارد ادارات استان‌های جنوبی برای چند روز به دلیل گرمای هوا تعطیل می‌شدند، اما تعطیلی سراسری کشور به انضمام تمام بانک‌ها، بورس و همه ادارات اقدام عجیبی است.

وضعیت آب و هوای کشور

اواخر تیرماه شایعه تعطیلی به دلیل گرمای هوا منتشر شده بود. سخنگوی صنعت برق ۲۴ تیرماه اعلام کرده بود با افزایش دمای بی‌سابقه هوای کشور، رکورد مصرف برق کشور شکسته شده و در تهران حدود ۵۰۰ مگاوات از سال گذشته بیشتر برق مصرف شده است. همان زمان پیش بینی شده بود که تابستان امسال رکورد مصرف برق را جابجا کند. علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو هم از مردم خواسته بود با صنعت برق همکاری کنند تا کار به جایی نرسد که مجبور به تعطیلی شویم.

احتمال می‌رود دلیل تعطیلی چهارشنبه و پنجشنبه (۱۱ و ۱۲ مرداد ۱۴۰۲) در سراسر کشور، مساله کمبود برق باشد. بر اساس آمار‌های غیر رسمی منتشر شده، سال گذشته ایران روزانه ۱۲ هزار مگاوات ناترازی تولید و مصرف برق داشت و به گفته عضو کمیسیون انرژی مجلس، تیر و مرداد ماه امسال این کسری به روزی ۲۰ هزار مگاوات رسیده است. هادی بیگی نژاد نماینده عضو کمیسیون انرژی مجلس پیش از این گفته بود در صورتی که ناترازی به ۶۹ هزار مگاوات در روز برسد، قطعی برق خواهیم داشت.

کسری برق در سال گذشته به خاموشی‌های مکرر در سراسر کشور و پایتخت منجر شد. دولت برای صرفه‌جویی در مصرف برق، روشنایی معابر را بسیار کم کرده بود و بسیاری از آزادراه‌ها و معابر اصلی و فرعی به طور کامل فاقد روشنایی بودند. به نظر می‌رسد تعطیلی تهران راهکار جدید دولت برای جبران این کسری بدون قطع برق مصرفی شهرهاست.

امسال اولین سالی است که دولت و مجلس تصمیم گرفته‌اند که ساعت رسمی کشور را تغییر ندهند. تصمیمی که با هدف کاهش مصرف برق انجام شده بود و با همین هدف دولت ساعت کار کارکنان در تابستان را از ساعت شش صبح اعلام کرد. اما این مصوبه فعالیت تجاری را مختل کرده بود و در نتیجه دولت ناچار به عقب‌نشینی شد. به این ترتیب با افزایش ساعات روز و گرمای هوا و عدم تغییر ساعت کاری، عملا میزان ساعاتی که نیاز به خنک‌کننده در آن بیشتر احساس می‌شود، بالا رفته است؛ مضاف بر اینکه هیچ تغییری در ساعات ادارات هم صورت نگرفته است.

از سوی دیگر ایران صادرکننده و واردکننده برق در منطقه است. آمار واردات و صادرات برق معمولا محرمانه است، اما فروردین ماه امسال شرکت مدیریت شبکه برق ایران اعلام کرد صادرات برق ایران در سال ۱۴۰۱ از واردات پیشی گرفته بود. با این وجود در زمان کمبود برق معمولا ایران صادرات به منطقه را کاهش می‌دهد.

خرداد ماه وزارت برق عراق اعلام کرد که ایران صادرات گاز طبیعی و برق به این کشور را کاهش داده است. دلیل عمده کاهش صادرات، عدم پرداخت بدهی‌ها عنوان شده بود، اما شاید یکی از دلایل آن کمبود برق در کشور هم بوده است.

دلیل تعطیلی هرچه هست، به خاطر راحتی مردم در گرمای هوا نیست، اما آنگونه که پیداست منت آن بر سر مردم گذاشته می‌شود؛ چنانچه سخنگوی دولت اعلام کرده به دلیل «گرمای بی‌سابقه هوا» با تعطیلی موافقت شده است.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار