گزارش پایانی بورس امروز ۳۰ آذر ۱۴۰۰/ رشد ۱۷ هزار واحدی شاخص کل در پایان معاملات امروز

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز ۱.۳درصد و شاخص هم‌وزن نیز ۱.۲۵درصد رشد کردند.

به گزارش رصد روز، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز ۱.۳درصد و شاخص هم‌وزن نیز ۱.۲۵درصد رشد کردند.

در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس پس از رشد ۱۶هزار و ۹۲۵واحدی شاخص کل آن را در ارتفاع یک میلیون و ۳۱۸هزار واحدی قرارگرفت و همچنین شاخص کل هم‌وزن نیز ۱.۲۵درصد رشد کرد.

آخرین قیمت ۲۳۱نماد حداقل سه درصد نسبت به قیمت روز قبل آن‌ها افزایش یافته و ۸۰نماد با کاهش بیش از سه درصدی قیمت همراه بوده‌اند.

نما-min

حقیقی‌ها امروز ۱۷۰میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج کردند. نمادهای «خودرو»، «کالا»، «شستا»، «فولاد»، «فملی»، «برکت» و «خساپا» در گروه پرتراکنش‌های بورس و نمادهای «فرابورس»، «توسن»، «حسیر»، «سمگا»، «کرمان»، «غصینو» و«مدیریت» در گروه پرتراکنش‌های فرابورس قرار گرفتند.

ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس نیز در مجموع به دو هزار و ۷۰۰میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز در بورس تهران بیش از ۴.۳ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۳۲۴ هزار فقره معامله و به ارزش ۲ هزار و ۷۹۱ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

همچنین در فرابورس ایران هم امروز بیش از ۲۴۴۴ میلیارد تومان داد و ستد شد با این حساب ارزش معاملات دو بازار بورس و فرابورس از مرز ۵ هزار و ۷۲۰ میلیارد تومان گذر کرد.

امروز همه شاخص‌های بورس سبز شدند اما میزان افزایش شاخص‌ها زیر ۲ درصد بوده است، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی ۱.۳ درصد رشد کردند و این دو شاخص با معیار هموزن ۱.۲ درصد افزایش یافتند.

شاخص آزاد شناور ۱.۳ درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس ۱.۵ درصد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس فقط یک درصد تقویت شد.

امروز نمادهای شاخص‌ساز به ترتیب شامل ملی مس ایران، فولاد مبارکه،‌پتروشیمی خلیج‌فارس، هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین، بانک ملت، پتروشیمی نوری و سرمایه‌گذاری غدیر بوده‌اند.

در فرابورس ایران هم امروز اوضاع مناسب بود، بگونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با افزایش ۸۳ واحد به رقم ۱۸ هزار و ۵۲۳ واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و ۱۹ هزار میلیارد تومان رسید.

ارزش بازار پایه در فرابورس به بیش از ۳۲۶ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از ۱.۵ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۱۷۱ هزار فقره معامله و به ارزش ۲ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای سنگ‌آهن گهرزمین، پلیمر آریاساسول، فولاد ارفع، پتروشیمی تخت‌جمشید، و سرمایه‌گذاری صبا تأمین بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشتند و برعکس نمادهای بیمه پاسارگاد و صنعتی مینو بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

بعد از تصویب بسته ده‌بندی حمایت از بازار سرمایه که از سوی وزیر اقتصاد به دولت ارائه شد و در دولت به تصویب رسید بازار سرمایه رو به رشد قرار گرفت، بگونه‌ای که هم دیروز و هم امروز شاخص کل بازار سرمایه افزایش یافت.

در عین حال باید دقت کرد سرمایه‌گذاری در بورس همراه با ریسک و سود و زیان است و باید حتماً برای حضور در بازار سرمایه مطالعه، مشورت و تحلیل انجام شود.

اکثر کارشناسان توصیه می‌کنند سرمایه‌گذاران حقیقی که یا دانش کافی برای تحلیل بازار را ندارند و یا اینکه وقت برای پیگیری مداوم ندارند به روش غیرمستقیم و از طریق صندوق‌های با درآمد ثابت وارد بازار شوند تا دچار طوفان‌های نوسان و ریسک نشوند.

همچنین برخی از شرکت‌های بورسی از اجبار به بازارگردانی سهام که از سوی سازمان بورس اعلام شده است، گلایه کردند و می‌گویند با وجود اینکه شرکت‌ها ملزم شدند که بخشی از منابع خود را به عنوان بازارگردانی در اختیار شرکت‌های بازارگردانی قرار دهند، اما از سال گذشته تا کنون شاخص بورس مرتب در حال ریزش است.

22-min

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار